Sorcery

Ik had deze game voornamelijk gekocht omdat mijn move-apparatuur daar maar lag te liggen en de game sprak de kindse gamer in mij wel aan. Maar of deze game enkel voor kinderen geschikt is, lees je hier.

Je begint als een tovenaarsleerling die een beetje aan het klooien is met zijn toverstaf. Nadat je per ongeluk iets misdaan hebt en continu wordt terechtgewezen door een pratende kat (why not?) moet je naar het dorp om iets te gaan halen voor je meester. Wanneer je echter in het dorp een beetje ronddwaalt en weer dingen uithaalt die je niet zou moeten doen merk je in de verte dat er iets niet pluis is…
In het begin van de game worden je vooral de basisprincipes uitgelegd, hoe bestuur je je mannetje, hoe schiet je iets af enz.

De gameplay is vrij verfrissend, aangezien je eens werkt met je movecontroller en je navigationcontroller (had deze beide). Deze game kreeg destijd veel kritiek omwille van het niet correct kunnen sturen met de controllers. Ik moet zeggen dat mijn kereltje tussen de 95-99% deed wat ik wou dat het kereltje deed. Natuurlijk beschik ik over een ongelooflijke precisie in mijn armen (NOT!). De opzet van de game is vrij simpel: je gaat op avontuur, komt vijanden tegen en leert nieuwe spreuken. En in dit laatste ligt nu juist de fun. Je kan na een tijdje verschillende spreuken combineren. Wat zeg je? Een wervelwind? Nee hoor, een vuurwervelwind! Deze spreuken heb je ook soms nodig om bepaalde (simpele) puzzels op te lossen.

Tijdens je reis vind je ook allerhande objecten. Wat moet je met deze objecten doen? Twee opties: ofwel verkoop je ze voor geld, ofwel maak je er toverdrankjes mee die je blijvend sterker maken, meer gezondheid, meer toverkracht, variaties op spreuken enz. Op tijd en stond kom je wel een ‘merchant’ tegen die je allerhande zaken wil verkopen of aan wie je allerhande gevonden voorwerpen kan verkopen. Het grappige is wel, dat als je de toverdrankjes maakt, je deze zelf moet mengen met behulp van je movecontroller. Spijtig is wel dat dit vlug in herhaling valt…

Het verhaal op zich is iets wat je vooral ‘kindgericht’ kunt noemen, desalniettemin heb ik er als ‘volwassene’ ook van kunnen genieten. Het is eens iets anders dan de doemdenkende, emotioneel belastende of te moeilijke games (Max Payne, Heavy Rain, Dark Souls, …). Deze game heeft een donker kantje, maar is prettig om te doorwandelen.

Grafisch is deze game best OK, je kunt van in de verte zien op wat je schiet, of nog belangrijker: wat er op jou aan het schieten is. Geen storende glitches, geen blokjes, gewoon goed.

Het geluid is zoals je kan verwachten gericht op kinderen, soms eens een donkere nooit als je tegen een baas moet vechten, maar zeker niet storend!

Als je de move-apparatuur hebt liggen en je wil eens wat anders dan schieten, klimmen, klauteren, emotioneel gepijnigd worden, enz. Dan moet je zeker deze game eens proberen, en zeker als hij in de budgetbak ligt. Deze game is zeker en vast niet enkel voor kinderen, deze is zeer zeker ook geschikt voor volwassen. Qua tijdsduur een 8 uurtjes spelen, wil je platinum, doe je daar nog een vijf uurtjes bij.

• Voor kinderen, maar niet kinderachtig
  • Goede intuïtieve besturing
  • Grafisch best goed