Need for Speed: Most Wanted

Nadat ik de demo van deze game had gespeeld, wist ik het: dit is de opvolger van burnout paradise. Ik moest deze game hebben! Nu heb ik deze game gespeeld en is het eigenlijk wel de opvolger die ik wou dat het was?...

Verhaal … Euh ja, het verhaal is vrij simpel (lees: welk verhaal?). Je rijdt een stadje binnen en het is de bedoeling om de eerste te zijn in de top 10 ‘Most Wanted’ racers in die stad. Wat moet je hiervoor doen? Enkele kleine races winnen zodat je puntjes krijgt, en als je voldoende puntjes hebt, kan je één races die in de top 10 staat uitdagen en zo ook zijn auto winnen. Maal 10, that’s it!

De ontwikkelaar is dezelfde als die van de legendarische burnout paradise … en dat merk je! Het zalige driften, het gevoel van vrijheid, de besturing van de auto’s, enz. Alles valt netjes op zijn plooi. De besturing is zeer natuurlijk en je voelt je nergens geforceerd.
Nieuwe auto’s kan je gewoon vinden door rond te rijden en als je er eentje ziet staan aan de kant, parkeer je er gewoon naast en voilà, die auto staat tot je ter beschikking. Per auto kun je een bepaald aantal races of uitdagingen voltooien die je ‘speed points’ geven (lees: xp). Met genoeg speed points kan je iemand uitdagen die in de top 10 van de ‘Most Wanted’ staat. Wanneer je de race wint en zijn auto tot schroot herleidt, heb je ook toegang tot die auto.
Maar de game is zoveel meer dan enkel races beëindigen. Je kan ook gewoon vrij rondrijden en jawel, net zoals in burnout paradise, billboards kapot rijden, door omheiningen scheuren, mooie jumps uitvoeren en meer zo’n ongein.
Wat zeer leuk is, toch als je genoeg vrienden hebt die de game ook hebben, dat is dat je je continu kan meten met deze. Als je aan een race begint, of deze eindigt, zie je ook je ranking tussen je PSN-friends. Ook als je een flitspaal voorbijsnelt (en dat doe je regelmatig) krijg je direct een schermpje waarop je kan zien hoe snel je vrienden hier voorbij zijn gescheurd.
Wat ik persoonlijk zeer spijtig vind, en ik kan mij voorstellen nog zeer veel mensen, dat is: als je aan het racen bent en je scheurt voorbij een flitspaal en je maakt een jump dat je een overload aan informatie op je scherm krijgt, terwijl je nog bezig bent aan het racen. Wanneer ik een race start, is het de bedoeling om als eerste te eindigen en niet om onderweg nog info te krijgen over de prestaties van mijn vrienden, want als je tegen hoge snelheid tegen een muur botst, mag je je leiderspositie wel vergeten. Soms geraakt je scherm zo vol van de informatie dat je niet meer weet langs waar je moet rijden of waar je tegenstanders zijn… Groot minpunt!

Multiplayer
De multiplayer is nogal rechtlijnig. Als je een eventje organiseert moet je alles doen volgens de regels van het spel, het event kan maximaal 5 races of uitdagingen bevatten en je kan ook zelf je route niet uitstippelen. Vrij leuk als je met 4 à 5 man bent, maar zeer afgelijnd. Ergerlijk is, dat iemand die al veel online gespeeld heeft een pak verder staat dan een newbie. Je kan het zelfs ook niet instellen dat iedereen met gelijke wapens strijdt. Motivatie om verder online te spelen, of ergernis zodat je enkel nog offline speelt?

Grafisch & Geluid

Grafisch gezien is er op deze game weinig tot niets aan te merken, de graphics zijn anno 2012 van zeer goede kwaliteit.
Het geluid: vrij simpel, dat kan je zelf instellen. Rij je graag met hoge snelheid en op de achtergrond meerdere beats per minuut, dat kan, of wil je in een muscle car wat heavy metal door je boxen laten klinken, no problem. Het gamegeluid is voldoende, zoals we dat ook verwachten.

Om direct met de deur in huis te vallen: is dit burnout 2? Nee, dit kan je eerder zien als burnout 1.1, en dan nog… De game is leuk, maar niet echt vernieuwend genoeg, het gebied waardoor je scheurt is wat te klein en als je te snel rijdt krijg je de politie op je dak. Leuke game? Zeer zeker, en als je met genoeg online bent, heb je stevig wat lol. Na een tiental uur heb je het wel gezien, maar wil je alles gezien én gedaan hebben, dan ben je 40-50 uur zoet.

+ Leuke gameplay
+ Zelf je sound samenstellen
+ Goeie graphics