The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia

The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia is er eentje die misschien bij velen onder de radar vloog. Terecht of onterecht? Dat kom je hier te weten.

In een land hier ver vandaan, in een ver verleden, in een tijd waar zowel mensen als niet-mensen samen leefden, waren er elitekrijgers, de Holy Knights genaamd. Sommigen vochten voor land en eer, andere hadden geen land om zich in te settelen en werden de 'Seven Sins' genoemd. Deze elite onder de elite gingen elk hun eigen weg, totdat ...

Elizabeth, een jongedame van koninklijke afkomst is op zoek naar de Seven Sins, want de Holy Knights hebben de macht gegrepen en onderdrukken het gewone volk. Zij komt terecht in de herberg van Meliodas, een jonge knaap die het vechten zeer goed onder de knie heeft. Het duurt niet lang of Meliodas, steeds vergezeld van Hawk het varken, onthult zichzelf als één van de zeven 'Sins'. Niet zomaar eentje, want de anderen noemen hem zelfs 'Captain'. Samen met Elizabeth start hij een zoektocht naar zijn vroegere strijdkompanen.

De gameplay kan je onderverdelen in enkele grote delen: vechten, craften en reizen.

Reizen op de rug van een reuzenvarken

Meliodas en Elizabeth moeten op andere locaties zien te raken. Dit doe je door de herberg als het ware rond te bewegen. De herberg bevindt zich namelijk op de rug van een reusachtig varken, dat zich op commando ingraaft. Tussen de verschillende dorpjes die op je map verschijnen zullen er zich ook andere locaties openbaren. Hier kan je dan gevechten beginnen, of meedoen aan trials, of occasioneel een hoofdmissie starten.

Vechten met een varken!

De meeste missies moet je voltooien door simpelweg één sterke, of meerdere zwakke vijand(en) in de pan te hakken. Meliodas en de zijnen laten zich vrij gemakkelijk besturen. Je schudt snel de combo's uit je mouw, en gecombineerd met de schouderknop R1 zal je jouw vijand bestoken met magische of speciale aanvallen. Deze aanvallen zijn natuurlijk personagegebonden. Elk personage heeft ook zijn eigen karakteristiek zoals snelheid, kracht, magie, enzovoort. Tijdens het vechten vult er zich naast de avatar van het personage ook nog een metertje waarmee je een superaanval kan uitvoeren. Handig om meerdere vijanden in één klap te vellen, of om een grote hap te nemen van de levensbalk van die ene sterke vijand.

Soms zal je tijdens het vechten vergezeld worden door één van de vrijgespeelde personages. Wanneer dit het geval is, zal er zich ook nog een ander metertje vullen die de relatie met je vechtpartner voorstelt. Met een specifieke toets kan je dan de hulp inroepen van je AI-vechtkompaan, waarna je je samen richt op dezelfde vijand.

Na elk gevecht zullen er inwoners komen roddelen in je herberg. Deze geruchten zorgen ervoor dat er zich nieuwe missies, trials en dergelijke meer ontgrendelen op de wereldmap.

Gezien het vechtmechanisme is de neiging tot button bashen vrij groot. Is de tegenstander iets moeilijker, dan zal je toch af en toe gebruik moeten maken van het blokkeren, en hopelijk een goed getimede counter uitvoeren, eventueel zelfs gevolgd door een super. Toch geraak je in het verhaalgedeelte al een hele eind door gewoonweg op de verschillende actietoetsen te rammen.

Craft Away

Na je gevechten ontvang je meestal kristallen en bepaalde items. Met de combinatie van beiden zal je in staat zijn om magische elementen te creëren, waarmee je de vrijgespeelde personages dan kan uitrusten. Sommigen van deze zijn specifiek ontworpen voor een figuur, zoals het opwaarderen van de levensbalk van die ene vechter. Anderen daarentegen kan je bij eender welk personage uitrusten, zodat je aanvalskracht bijvoorbeeld een boost krijgt.

Duelleren

Naast het hoofdverhaal zal je ook een duel kunnen aangaan. Hierin zijn dan weer de standaardcombinaties beschikbaar. Jijzelf met één of twee personages tegen de AI, en een lokale en online multiplayer mogen hier zeker niet ontbreken.

De grafische kwaliteit kan je vergelijken met de meeste anime's, met een Westerse setting. Als je de titel van de game goed leest kan je al raden dat je een Brits-achtige setting uit de middeleeuwen, met ridders en kastelen, voorgeschoteld krijgt, verweven met het typisch gebruik van snelle actie en hevige kleuren die we gewend zijn uit de Aziatische contreien.

Op auditief vlak worden we vergezeld van de typische Japanse geluidjes, waar je voor- of tegenstander van bent, en jammer genoeg van diezelfde stemmen, waarvoor geen Engelstalige optie beschikbaar is. Op zich niet ergerlijk, maar op dit vlak schiet de game niet boven het gemiddelde uit.

Middelmatig, zo kan je in één woord deze game omschrijven. Niet enerverend slecht, toch nergens boven de middelmaat uitspringend. Een verhaaltje dat wat aanpapt, rudimentaire gameplay waarbij repetitiviteit om de hoek loert, en een audiovisuele kwaliteit die we al in zovele andere games gezien hebben. Deze Knights of Britannia is er voor gamers die fan zijn van het brawlergenre en die houden van eenvoudig craftsysteem.

• Supers worden mooi weergegeven

• Middelmatigheid troef

7/10