Sagnir

Sagnir

Sagnir is een spel uit de 'Nordic Heritage' reeks, niet toevallig uitgegeven door de IJslandse uitgever Gamia Games. Zijn we in staat om het landschap zo te vormen en de mythische wezens een thuis te bieden?

 

Doel van het spel


Zoveel mogelijk punten maken door landschapstegels te vervangen en zo patronen vormen op (bonus)kaarten. Wie de meeste punten - die op de kaarten staan - bij elkaar sprokkelt, die wint het spel.

Setup


Elke speler krijgt willekeurig een beschermertegel en kiest met dewelke hij speelt. De beschermer op de achterzijde doet dit spelletje niet mee. Elke speler ontvangt dan de meeple en de fiches in de bijpassende kleur.

De 60 landschapstegels worden geschud en er wordt willekeurig een 5x5 rooster gemaakt met twee spelers, of 6x6 met drie of vier spelers. Hierbij moet je ervoor zorgen dat er niet meer dan twee aurora-tegels liggen (dit zijn de groene tegels zonder een elementsymbool). Mocht dat het geval zijn, dan neem je die uit het rooster en vervang je ze door andere, willekeurige tegels.

Iedere speler ontvangt vier gedekte landschapstegels, die hij wel mag bekijken. De rest vormt een trekstapel op de bijpassende plaats op het deksel van de speldoos. De kaarten met de mythische wezens worden geschud en iedere speler ontvangt er drie. Wil je een spel voor jongeren of een iets sneller spel, dan kan je de wezens met als score zes of acht uit het spel doen.

De bonuskaarten worden geschud en er worden er willekeurig een aantal getrokken, in functie van het aantal spelers. Met twee trek je er vier, met drie trek je er vijf en met vier trek je zes kaarten. Deze worden op de velden op het deksel van de doos gelegd. De rest van de bonuskaarten mogen terug weggestopt worden.

De meeple van de spelers wordt op een zelfgekozen landschapstegel geplaatst, op het bijpassende element - de rode speler plaatst hem op een vuurtegel, de grijze speler op een luchttegel, enz. Er wordt een eerste speler aangeduid.

Spelverloop


Een speler kan kiezen tussen een actiebeurt, of om te passen. Wanneer men kiest voor de actiebeurt, dan mag die vier acties doen, in eender welke volgorde en hij mag tussen de acties zelfs andere acties ondernemen. De verschillende soorten acties zijn:
  • Tot twee landschapstegels vervangen. De speler mag een landschapstegel nemen en die vervangen door één van de vier uit zijn hand. De verwijderde landschapstegel komt op een aflegstapel terecht, naast de trekstapel op de doos. De speler kan ervoor kiezen om één tegel te verwijderen, een andere actie te doen, en dan kan die opnieuw een tegel vervangen.

    Als er zich een situatie voordoet waarbij er vier noorderlichttegels - die dienen als joker - op het speelvlak zijn, worden er nog speciale acties uitgevoerd op het einde van de beurt van de actieve speler. De laatst geplaatste tegel, en ééntje gekozen door de actieve speler, gaan van het speelveld. De tegels worden vervangen door tegels van de trekstapel en de noorderlichttegels worden in de trekstapel geschud.
  • Tot drie landschapstegels bewegen. De meeple van de speler mag tot drie plaatsen verzet worden. Dit mag zowel orthogonaal als diagonaal, maar je mag hem niet door de meeple van een andere speler verplaatsen, of je mag de beweging daar niet beëindigen. De spelers mogen tijdens en tussen het verplaatsen ook andere acties uitvoeren.
  • Je mag tot drie kaarten activeren. In dit spel kan je punten scoren door de mythische wezens in je hand te activeren. Hiervoor moet je ervoor zorgen dat het afgebeelde patroon op de kaart overeen komt met de tegels op het landschap. De voorwaarde is dat je jouw meeple op één van de landschapstegels moet hebben staan om de kaart te kunnen spelen. Als het mythisch wezen geactiveerd is, dan plaats je dit onder jouw beschermerkaart.

    Je kan jouw spelersfiches - waarvan je er vier krijgt in het begin van het spel - gebruiken om deze beurt een tegel te veranderen naar jouw element. Hierna komt de fiche op jouw beschermerkaart te liggen om aan te tonen dat deze al gebruikt is. Noorderlichttegels tellen hier als een joker en kunnen elk van de vier elementen voorstellen.
  • Bonuskaarten claimen of vergrendelen. Net zoals bij het activeren van een mythisch wezen moet de speler op één van de landschapstegels staan in het te claimen patroon, afgebeeld op één van de bonuskaarten. Tijdens je beurt kan je dit tweemaal doen, maar niet tweemaal dezelfde bonuskaart claimen door er een spelersfiche op te leggen. Van het ogenblik dat er twee spelersfiches op liggen - van dezelfde speler of van twee verschillende spelers - is die vergrendelt en kunnen de bonuspunten die op het einde van het spel meetellen, niet meer worden geclaimd.


Spelers kunnen ook passen en mogen daarbij tot al hun landschapstegels of mythische wezens op de aflegstapels plaatsen.

Op het einde van de beurt zullen spelers hun hand aanvullen tot ze vier landschapstegels hebben en drie mythische wezens. Deze vullen ze aan door te trekken van de reguliere trekstapels.

Het spel eindigt wanneer eender welke speler een bepaald aantal mythische wezens activeert. In een tweespelerspel zijn dit er zes, met drie zijn dit er vijf en met vier spelers zijn dit er vier. Elke andere speler dan de speler die het eerst dit aantal behaalt, krijgt nog één beurt.

Wanneer iedereen zijn laatste beurt heeft gedaan, is het tijd voor de puntentelling.

De speler die als eerst het te behalen aantal mythische wezens activeert, krijgt drie punten. Dan worden alle punten van alle gespeelde kaarten opgeteld. Daarna worden de punten van de geactiveerde bonuskaarten opgeteld. Als een speler daar twee fiches heeft geplaatst krijgt die slechts eenmaal de bonus. Per geactiveerd wezen dat van hetzelfde elementtype is als de beschermer, krijgen de spelers nog een extra punt. Degene met de meeste punten, die wint het spel.

In het geval van gelijkstand, wint de speler die de meeste wezens heeft gespeeld van zijn elementtype. In het geval van opnieuw gelijkspel wint de speler die het meeste punten heeft verkregen van de bonuskaarten. Nog steeds gelijk? Dan delen jullie de overwinning.



Materialen


De materialen van Sagnir zijn zeer goed uitgedacht en uitgewerkt. De tegels zijn dik, de kaarten zijn standaardkwaliteit, maar de artwork is er eentje om 'u' tegen te zeggen en het deksel van de magnetische doos doet dienst als een deel van het speelbord. Jammer genoeg een ietwat vreemde insert, maar daar knijpen we graag een oogje voor dicht.

Conclusie


Sagnir is een tile placement en pattern building spelletje waarbij je een landschap niet alleen beïnvloedt in functie van jouw handkaarten, maar dat je ook kan beïnvloeden ten nadele van jouw medespelers. Het is goed zien waar je punten kan grijpen, maar even belangrijk is het verhinderen van het te behalen punten van anderen. Dit is een spel dat je meevoert naar de Scandinavische mythologie en er zit zelfs een boekje bij, dat meer uitleg geeft over de verschillende wezens. Het spel is niet ongelooflijk moeilijk en er zijn zelfs varianten op de regels om een ander landschap te bouwen, of om aan te passen in moeilijkheidsgraad.

Overzicht


Speelduur Tien minuten per speler staat vermeld, en dat is correct
Aantal SpelersTwee tot vier
MoeilijkheidsgraadGemiddeld
Voor wie?Op de doos staat +14, al kan het zeker een pak jonger. +8, en zeker met de eventuele aanpassingen, is ons advies


Wij danken Gamia Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be