The Banner Saga

Vorig jaar werd deze Banner Saga positief onthaald op de PC. Nu deze ook beschikbaar is voor de PS4 kunnen we onze mening vormen.

 

Verhaal


De goden zijn dood! Hierdoor is de zon verdwenen en wordt de wereld ondergedompeld in een grauwe, grijze setting. Het wordt nooit volledig donker, maar van een heldere hemel kunnen we ook alleen maar dromen. Alsof dit nog niet genoeg is, wordt de wereld aangevallen door de Dredge. Deze duistere figuren, schijnbaar komende uit de onderwereld willen de mensheid en de Varl vernietigen. De Varl zijn gehoornde reuzen, die in de loop der geschiedenis hebben leren samenleven met de mens, al staan ze erg argwanend ten opzichte van elkaar.



Tijdens het verhaal zal je het standpunt van verschillende personages innemen. Zo speel je voornamelijk met Rook, een menselijke jager en Hakon, een strijdlustige varl. Beide worden tegen wil en dank leider van een karavaan, en het is aan hun om deze in veiliger oorden te brengen.

Wanneer je het einde van de game bereikt, betekent dit niet het einde van het verhaal. Deze game is dan ook het eerste deel van wat een trilogie moet worden.

Gameplay


Een groot deel van de gameplay zal te maken hebben met de keuzes die je maakt. Deze keuzes zijn op zich zeer moeilijk in te schatten en kunnen grootschalige gevolgen hebben voor jou en je gezelschap. Wanneer je bijvoorbeeld mensen zou toelaten om je te vergezellen, moet je er rekening mee houden dat je rantsoenen sneller zullen opraken. Zullen deze nieuwelingen sterke krijgers zijn, of zijn het dieven in vermomming? Dit zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden. Een ander, meer direct gevolg kan zijn dat je bepaalde figuren kwijtspeelt, of net bemachtigt.

De karavaan die je leidt zal je ook tevreden moeten houden. Dit doe je in de eerste plaats door voldoende voedsel te bemachtigen, een dag te rusten, of een goede keuze te maken. De tevredenheid van de karavaan heeft een directe impact op de confrontaties met de vijand. Hoe beter de moraal, des te minder mensen je verliest. Je krijgt bij deze ook de keuze of je vooraan ten aanval trekt, of dat je eerder achteraan in de defensie blijft. Ga je ten aanval, krijg jijzelf een moeilijkere strijd, maar verlies je veel mensen, in het andere geval, net het omgekeerde.



Renown - Roem


De valuta in de game wordt gelijkgesteld met de roem die je verdient. Deze verdien je door bepaalde beslissingen te nemen, veldslagen te winnen of vijanden te verslaan. DDeze roem heb je bijvoorbeeld nodig om je personages te laten promoveren, om voedsel en juwelen aan te kopen. Dat laatste heb je dan weer nodig om de statistieken van jouw personages te verhogen. Veelal zal je een keuze moeten maken: maak je jouw helden sterker, of koop je voedsel voor je karavaan. Elke keuze heeft ook zijn rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg.

At Arms!


Op sommige momenten in de game zal je ten strijde moeten trekken, en dit doe je met een party, die bestaat uit kernfiguren uit het verhaal, met maximaal zes leden. Het vechten is een turn-based systeem. Van elk leger mag om beurten één figuur een beweging maken, met daaraan gekoppeld een actie. Deze actie kan gewoon aanvallen zijn, maar ook een speciale aanval. Zo kan je soms meerdere vijanden in één beurt belagen, of kan je een lid van je eigen team veilig stellen, enzovoort. De vele krijgers onder je hoede krijgen verschillende benamingen, maar we kunnen ze al snel herleiden tot krijgers (mensen en varl), boogschieters en magiërs. De varl zijn zeer sterke krijgers, maar zijn eerder lomp en nemen veel plaats in.

De aanvalskracht van een figuur wordt gelijkgesteld aan het aantal levens dat hij/zij nog bezit. Met andere woorden: hoe zwakker de tegenstander, hoe sneller je hem ook tegen de grond krijgt. Iedereen heeft ook nog een statistiek die de armor voorstelt. Met een simpel rekensommetje kan je weten hoeveel schade je gaat uitdelen (jouw aanvalskracht - armor van de vijand). Soms kan je verder stappen, of iets meer aanvallen door behulp van wilskracht. Elk personage heeft x aantal wilskracht waarvan hij er y kan inzetten per beweging. Sommige personages hebben bijvoorbeeld vier wilskracht en kunnen er per beurt twee inzetten, terwijl anderen zes wilskracht hebben en per beurt er één extra kunnen inzetten.



Wanneer een personage voldoende vijanden verslagen heeft, zal je hem/haar kunnen opwaarderen. Hiervoor zal je roem moeten gebruiken. Hoe hoger je held opklimt, hoe meer het kost om zijn statistieken bij te werken. Bij het promoveren kan je ervoor kiezen om je personage een hogere aanvals- of verdedigingskracht of meer wilskracht te geven, of de mogelijkheid om in een beurt meer wilskracht te gebruiken. Je vormt je figuren zoals jij dat wil.



These Boots Are Made For Walking


Hoe spannend en afwisselend voorgaande paragrafen mogen klinken, het grootste gedeelte van de game zit je te kijken naar een groep mensen die zich voortbewegen doorheen een Scandinavische setting. Hier en daar springen tekstkadertjes in beeld waarop je meestal je keuze moet baseren. Wanneer je keuze gemaakt is, gebeurt er iets (of niets) en stapt de groep mensen gewoon verder. Zeer zelden gebeurt er iets spannend in de achtergrond, en jammer genoeg komt de gameplay hierdoor wat saai over.

Graphics & Sound


De grafische kwaliteit van de game is niet slecht. Zo kan je de beelden het best vergelijken met schilderijtjes met hevige kleuren. De game is op z'n best tijdens de gevechten, al mankeert een camera die je kan draaien, want soms zijn niet alle vijanden - en hun statistieken - even goed zichtbaar. Er zijn quasi geen bewegende beelden tijdens het verhaal. Hier wordt meestal gebruik gemaakt van stills en een camera die van links naar rechts gaat.

Veel geluid komt er niet aan te pas. Zo is er wel de verhaalstem, en het achtergronddeuntje dat op repeat staat, maar de vele dialogen die de game rijk is, zal je moeten lezen. Er had meer ingezeten, als hier wat meer aandacht aan werd besteed.

Conclusie


Hoewel flarden van deze game als bovengemiddeld kunnen beschouwd worden, zit er een soort sleur in de game. Dit gevoel wordt vooral versterkt wanneer je de horde mensen op je scherm ziet stappen, met weinig afwisseling van omgeving. De combat is zeer eenvoudig, maar staat als een eik. Het verhaal gaat pas goed van start als je voorbij de helft van de game zit en dit is dan ook jammer. Op een tien tot twaalf uurtjes zie je het einde van de game, en voor de prijs van € 19,99 is dit best OK.

Pluspunten


  • Solide combat-gameplay
  • Leuk verhaal maar...


Minpunten


  • komt te laat op gang
  • Er komt soms sleur in door het vele stappen




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
7.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
6/10
Duur
8/10

The Banner Saga

Release
di 12 jan, 2016
Genre
RPG
Platform
ps4
Uitgever
Versus Evil
Ontwikkelaar
Stoic Games

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
7.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
6/10
Duur
8/10