Final Fantasy XV demo: Bespreking

Final Fantasy XV demo: Bespreking

Deze FFXV demo komt vrijdag gratis bij Final Fantasy Type-0, maar wij mochten er al mee aan de slag. Onze bevindingen lees je hier!



Welkom


Na het binnenkomen begon er direct een voorstelling over de game, die werd gespeeld op een enorm scherm (ongeveer 90 inch) en dat was vrij indrukwekkend. De grafische kwaliteit werd direct duidelijk. Het hoofdpersonage verkende de enorme wereld en werd aangevallen door de wezens die het Final Fantasy - universum rijk is. Wanneer hij de strijd aanging waren er ook tal van vijandelijke soldaten, dus dit gevecht duurde op zich een tijdje. Plots ging het niet meer zo goed met het hoofdpersonage en reikte een enorme hand vanuit de hemel naar de protagonist. Deze werd mee getransporteerd met de lichtbundel en... hier stopte de demo. Bij het publiek heerste verontwaardiging over het plotse stoppen van de demo en verbazing voor hetgeen zich net afspeelde.




Demo-time


Hierna mochten mijn collega-journalisten en ikzelf met de eigenlijke demo aan de slag. Ik besloot om de demo van in het begin te spelen, mijn collega's speelden verder op het opgeslagen gedeelte dat zich op de PS4 bevond. In het begin wordt er een verhaaltje uit de doeken gedaan omtrent de situatie van de vier hoofdrolspelers. Het komt er grotendeels op neer dat er geld nodig is, en de makkelijkste manier om geld (of gil) te verdienen is om enkele missies te volbrengen.

De beschikbare missie is degene waarbij je een Behemoth (schijnbaar een groot dier) moet zoeken en doden. Allereerst krijg je de optie om je wat meer te verdiepen in het vechtsysteem van de game. Dit is zeker een aanrader voor beginners. Zo leer je aanvallen, ontwijken, counteren, teleporteren en worden ook de metertjes die zich links onderaan het scherm bevinden voor je uitgelegd. Deze moet je zeker in het oog houden, want deze kunnen het verschil maken tussen leven en dood. Na de tutorial ga je aan de slag om je queeste te volbrengen.

Op de map staan enkele belangrijke locaties aangeduid waar je de Behemoth zou kunnen vinden. Na één van de locaties gevonden te hebben, werd het nacht. Het is dan de bedoeling dat je naar een kampeerplaats gaat om de nacht door te brengen. Tijdens deze nacht kan je ook de vaardigheden van je personages aanpassen (want ze ze zijn ondertussen gestegen in level) en kan je ook een boost krijgen van de voeding die je nuttigt. Bij zonsopgang besluit je om de missie te volbrengen en onderzoek je nog enkele andere locaties. Dan wordt het duidelijk waar het enorme monster zich bevindt, en daar ga je dan ook heen. Hierna volgen er enkele cutscènes die tonen hoe bruut en gewelddadig het monster is. Vervolgens moet je het monster achtervolgen en... dan zat de tijd erop.

Wanneer ik tussendoor naar de schermen van de andere spelers keek, werd duidelijk dat je eigenlijk geen missies moet volbrengen, maar dat je ook gewoon de enorme wereld kan verkennen. Zo zag ik dat zij in andere omgevingen rondwaarden, en andere types vijanden aan het bevechten waren.

De texturen van de personages, monsters (wezens) en panorama's zijn gewoon schitterend. Wanneer men echter de aandacht vestigde op de blaadjes, grassprietjes en allerhande dichtbij, konden we toch grafische foutjes zien. Zo waren deze vrij statisch en waren de contouren niet wat ze moesten zijn. Ik werd wel gerust gesteld omwille van het feit dat deze demo eigenlijk nog heel vroege code is en dat er nog veel moet veranderen.

Als ik deze game (demo) met één woord zou moeten omschrijven, dan zou het 'enorm' zijn. Dit slaat dan op de spelwereld en de creaturen die zich hier bevinden, maar ook op het aantal missies en de duur ervan. Final Fantasy XV belooft een game te worden waar je enkele maanden mee zoet zal zijn, en als het grafisch nog wat opgepoetst wordt, heeft deze game een 'enorm' potentieel!


De afbeeldingen zijn niet representatief voor de demo

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV
Release
di 29 nov, 2016
Genre
Fantasy
Platform
ps4
Uitgever
Square Enix
Ontwikkelaar
Square Enix

Steun playstationclan.be