Borderlands 3

Na enkele jaren mogen we ons verblijden met een derde deel van Borderlands. Meer van hetzelfde of toch voldoende verandering? Dat lees je hier!

Na de onthulling op het einde van het tweede deel weten we dat er veel Vaults in het melkwegstelsel verborgen liggen. Troy en Tyreen Calypso, een moorddadige tweeling, zijn op zoek naar alle Vaults en vooral, diens kracht. Zij zijn ook beide Syren en kennen zichzelf de status van godheid toe. Daaruit volgt een cult die het vooral gemunt heeft op andere Vault Hunters en die zich ‘The Children of the Vault’ noemt. Jij bent uiteraard één van die Vault Hunters en al snel word je gecontacteerd door Lilith, ook wel bekend als de Firehawk.

Zoals altijd is het Borderlands-verhaal een aaneenschakeling van humor en clichés en een hele hoop plotwendingen. Je zal dit ofwel smaken, ofwel niet. Wie de vorige games en de 'Tales of'-versie heeft gespeeld zal vele gezichten herkennen. Ook zijn er nog een hoop zijmissies, die elk hun eigen ludiek verhaal met zich meebrengen.

De grote vraag is uiteraard wat er veranderd is tegenover één van de vorige delen. En het antwoord is: op zich niet erg veel. En op zich was dat ook niet echt nodig …

Borderlands 3 is nog steeds een coöperatief avontuur voor vier spelers, waarin je hele levels samen kan ontdekken, en vooral die loot vinden. Opnieuw kan je ook kiezen uit vier uiteenlopende klassen die elk drie - meer uitgebreide - skill trees hebben.

De vraag die resteert is: “Wat is er dan veranderd?” Er is ruim geïnvesteerd in het aantal ‘spawnpunten’, je moet die punten wel eerst ontdekken, maar deze zijn op zo abundant dat het gemakkelijk is om tussen verschillende posities en planeten te reizen. Daarnaast is er vernieuwing gebracht in de vijanden. Zo heb je nu al een vrouwelijke versie van de Psycho rondlopen en is er geïnvesteerd in nieuwe type vijanden.

Wie Borderlands 2 heeft gespeeld weet dat er op Pandora heel grote gebieden zijn om te verkennen. Gearbox heeft daar zijn eigen draai aan gegeven en van vele planeten, met elk hun karakteristieke kenmerken, het speelterrein gemaakt. Toch kregen we tijdens onze speelsessies niet de indruk dat dit derde deel groter zou zijn dan Borderlands 2.

Wie de verhaalmodus heeft doorlopen weet dat dit niet het einde is van de game. Je ontgrendelt dan de hogere moeilijkheidsgraden en kan het opnemen tegen moeilijkere versies van bazen om zo die kostbare loot te vergaren. Borderlands drie heeft er ook twee nieuwe modi bij: Circle of Slaughter en Proving Grounds. In Circle of Slaughter krijgen jij en drie anderen golven vijanden over zich heen. In Proving Grounds zal je een gebied moeten vrijwaren van vijanden en zo toegang krijgen tot kostbare uitrusting. Dit systeem is ook zo opgesteld dat er kleine zijdoelstellingen te behalen zijn. Hoe meer er aan voldaan wordt, hoe beter de uitrusting op het einde van de rit.

Jammer genoeg moesten we vaststellen dat op onze PS4 PRO, zelfs spelende in 1080p, dat de game niet zonder glitches is. Het inladen van een planeet duurt eventjes, maar daarna duurt het inladen van een nieuwe omgeving niet lang. Toch duurt het soms even vooraleer de omgeving volledig ingeladen is, zodat je toch die mooie details niet direct ziet. Ook ervaren we af en toe een framedrop, wat niet bevorderlijk is als je net een hele hoop vijanden aan het omleggen bent.

Het universum in Borderlands 3 ziet er zeer goed uit. We herkennen de typische cartooneske figuren zoals we die gewend zijn van de reeks. Ook de komische achtergrondgeluiden, zoals Marcus die zijn verhalen vertelt, zijn terug. Op zich was dit al zeer goed, dus hier moest weinig aan veranderd worden. Zoals we wel in de vorige paragraaf hebben aangehaald, hebben we wat last gehad van framedrops en hier verliest het spel dan toch enkele puntjes.

Borderlands is terug van weggeweest. Velen zullen, net zoals ik, uitgekeken hebben naar dit derde deel, zeker na het einde van Borderlands 2! We mogen ons verwachten naar een logische upgrade qua gameplay. Hier en daar werden puntjes aangepakt en uitgebreid. De grootste verandering vinden we in twee nieuwe modi naast het verhaal. De shooter/looter - fan kan deze game zonder probleem aanschaffen.

• Borderlands 3!
  • Lichte, doch voelbare uitbreidingen qua gameplay

• Te zware framedrops