No More Heroes III

Suda51 is terug en doet dat met een consoleport van de Switch-game No More Heroes III. Even geschift als zijn voorgangers en even leuk om te spelen? Wij zochten het uit!

Goichi Suda, ook wel Suda51 genaamd, staat erom bekend typische over-the-top Japanse gekheden in zijn games te verwerken en wist door de jaren heen een menigte fans voor zich te scharen. In No More Heroes III doet hij er nog een schepje bovenop en is het even wennen om in de game te komen. Zo krijgen we via een anime cutscene te zien hoe de kleine jongen Damon in aanraking komt met FU, een intergalactisch wezentje die zijn weg terug naar huis wil vinden. Damon bouwt samen met FU een nieuwe ruimteschip, waarna de alien de plaatselijke autoriteiten weet te ontsnappen en huiswaarts keert… om dan 20 jaar later terug op te duiken als volwassen alien met superkrachten en van plan is het heelal te veroveren! Gelukkig is er nog hoofdpersonage Travis Touchdown die met zijn lightsaber klaarstaat om FU en zijn negen kornuiten uit te schakelen en de wereld opnieuw te redden.

No More Heroes III combineert een (kleine) open wereld waarin er meer nodig is dan het verslaan van FU. Zo hoort Travis zichzelf een weg naar FU te banen en moet hij meedoen aan het toernooi waarbij je eerst de nodige centen moet zien voor te leggen, om dan baas na baas te verslaan, tot je FU bereikt. Die centen kan je verdienen door zijmissies aan te gaan, zoals het ontstoppen van toiletten (die ook dienen om je game op te slaan), het maaien van gras en noem maar op. Compleet van de pot gerukt dus, maar gelukkig slaat het vechten wel op iets.

Travis kan met zijn lightsaber vijanden verslaan op verschillende manieren, maar zal altijd vernuft moeten omgaan met de beschikbare energie. Deze geraakt na enkele slagen op, waarna je via de rechterstick op en neer te bewegen deze terug zal moeten opladen. Een foefje resterend uit de Switch-versie (hallo motion controls). Naast het uitdelen van slagen met je lightsaber, zal het ook nodig zijn (perfect) dodges uit te voeren en speciale aanvallen te gebruiken. De baasgevechten zijn immers niet van de poes, waardoor je graag het uitgebreide upgradesysteem zal gebruiken om het jezelf aangenamer te maken. Het is even wennen, maar eens je het gevechtssysteem door hebt, speelt No More Heroes III vlotjes weg.

We gaan er niet veel woorden aan vuilmaken, maar verwacht niet veel van No More Heroes III op grafisch vlak. Er zijn PS3-games die er beter uitzien, dat zegt genoeg denken we.

Niet alles is goed aan No More Heroes III, maar Suda51 weet eens te meer dankzij zijn geschiftheid voor uren speelplezier te zorgen en dat is nog altijd het voornaamste. Een aanrader voor fans, andere raden we aan toch even wat gameplaybeelden te bekijken vooraf.

• Van de pot gerukt verhaal en zijmissies
  • Gameplay zit goed in elkaar
  • Intense baasgevechten