Little Nightmares 2

Little Nightmares was in 2017 zo succesvol dat Tarsier Studios dat succes nog eens losjes probeert over te doen. Of hun griezelige hersenspinsels je opnieuw de daver op het lijf dagen, lees je in deze review.



De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Je ontwaakt in een duister woud... Naast je staat een oud televisietoestel, maar het signaal valt dood van zodra je rechtkomt. Je kan roepen om hulp, maar niemand geeft gehoor. Intuïtief zoek je de kortste weg uit dit lugubere oord, maar de passerende taferelen worden steeds weerzinwekkender. Brommende vliegen begeleiden je door een pad van rottend vlees en vlijmscherpe berenvallen. Hoe meer je ziet, hoe meer je beseft dat je best zo geruisloos mogelijk te werk gaat.

Little Nightmares 2 herhaalt met dit concept de succesformule van de eerste gelijknamige game uit 2017. Je dwaalt rond in een 2,5-dimensionale wereld die rechtstreeks komt uit de nachtmerries van kleine meisjes, die de avond voor het slapengaan hebben gekeken naar een horrorfilm van Tim Burton. Het hoe en het waarom van het hele gebeuren daar heb je het raden naar, maar de geslaagde horrorsetting maakt dat meer dan goed. Net als in je eigen nachtmerries, kent het verhaal geen start, midden of einde, maar die enge monsters die je steeds tegenkomt, die blijven je het langste bij.

   

Gameplay


Little Nightmares 2 blijft op zich een eenvoudige platformer in een 2,5-dimensionale omgeving. Je hebt een beperkt arsenaal aan vaardigheden zijnde springen, lopen, sluipen en voorwerpen oprapen. Met deze trukendoos moet je op zoek gaan naar de verlossing uit je nachtmerrie. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

In totaal krijg je vier levels voor de voeten, die elk wat anders aanvoelen. Dan spreken we niet over opvallende verschillen maar over een subtiele thematische wijziging. In het eerste level moet je, onder andere, je weg banen voorbij allerlei valstrikken en in het tweede level mag je voor één keer zelf klappen uitdelen aan hyperkinetische mannetjes die net zo groot zijn als jou. Maar zelf in het offensief gaan voelt een beetje te stuntelig aan om echt plezant te worden. Wanneer die mannetjes je niet lastigvallen krijg je te maken met hun feeks van een lerares. Zij haalt als een slang naar jou uit met haar elastische nek als je je niet goed verbergt. Als je ook haar weet te ontglippen, dan kom je terecht in een luguber mortuarium, waar je moet oppassen voor half levende modelpoppen, die enkel bevriezen wanneer ze in het licht komen. Hou die zaklamp dus maar goed bij de hand, want in dit creatieve level vind je enkel de uitgang als het licht niet uitgaat. In het laatste level, ten slotte, maak je handig gebruik van een aantal televisietoestellen om te teleporteren uit de greep van hersenloze beeldverslaafden.

   

In tegenstelling tot de eerste game, dwaal je niet alleen rond in deze grimmige wereld. In het begin van het verhaal vind je een lotgenote, die net als jou probeert te ontsnappen uit deze levende hel. Die lotgenote komt erg bekend voor. Het is Six, de protagoniste in de gele regenjas uit de eerste game. Jullie helpen elkaar, en vanaf dat moment neem je het met twee op tegen de torenhoge griezels. Dat verandert echter minder aan de gameplay dan je zou denken. Af en toe krijg je eens een opstapje om aan hoger gelegen doorgangen of voorwerpen te geraken, maar veel meer wordt het niet. Six zorgt op het einde nog voor een verrassende wending in het verhaal, maar gameplaygewijs spookt ze weinig uit. Was het zo moeilijk geweest om een paar puzzels te introduceren waar je met twee personages? Het is spijtig dat hieruit niet meer wordt gehaald.

Alles tezamen kent de gameplay van Little Nightmares 2 een aantal ups en downs. De gameplay wordt wat klunzig wanneer je actief op de vlucht moet slaan of zelf in het offensief moet gaan.  De gameplay is echter op z'n best wanneer je met trippelpasjes vooruit sluipt om toch maar niet verrast te worden door dat monster dat je vanuit het donker besluipt.

Graphics & Sound


Op grafisch vlak kunnen we Tarsier Studios op weinig misstappen betrappen. Af en toe voelen de connecterende gangen wat aan als 'copy paste'-werk, maar op dat ene minpuntje na zetten ze opnieuw een puike horrorwereld neer. De hele thematiek van de game straalt gewoon beklemdheid en vrees uit.  Bovendien wordt er ook mooi thematisch gewisseld tussen de vier verschillende levels.

De soundtrack die blinkt uit in afwezigheid, maar dat bedoelen we in de positieve zin van het woord, want de stilte is vaak je engste, maar ook je meest intieme gezelschap. Wanneer de muziek dan toch begint te spelen, dan snijdt die door je heen, als een ijzige wind op kille winterdag, en wil je het op een lopen zetten. De horrorversie van kinderliedjes is gewoonweg de kers op de taart voor dit audiovisuele kunstwerkje.

Conclusie


Little Nightmares 2 doet hetzelfde als de voorganger, namelijk imponeren met een enge, beknopte horrorwereld die je bij de keel grijpt en je de hele game lang niet meer loslaat. Ontsnappen voelde zelden zo dwingend! Maar de game speelt het vaak te veilig, en schotelt te veel van de bekende gameplaymechanismen voor zonder een poging te wagen om deze op een verfrissende manier uit te breiden. Hierdoor voelt Little Nightmares 2 te veel aan als een kopie van de voorganger en niet als een . De sfeervolle setting maakt die minpunten echter meer dan goed, waardoor het moeilijk wordt om de game neer te leggen en je, voordat je het beseft, de game in één ruk hebt uitgespeeld.


Pluspunten


  • De akelige sfeer
  • De akelige muziek
  • De akelige monsters
  • De akelige ... Je begrijpt het wel


Minpunten


  • Probeert te weinig nieuwe dingen in vergelijking met de eerste game
  • Besturing te klunzig tijdens de snellere gameplaysegmenten




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
7/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
7/10

Little Nightmares 2

Release
zo 23 aug, 2020
Genre
Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Tarsier Studios

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
7/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
7/10