The Last of Us: Part 2 Remastered

In een tijdperk waar de vele remasters ons om de oren vliegen mogen uiteraard de parels van enkele jaren geleden niet mankeren. Wij doken nogmaals in de apocalyptische wereld om het verhaal van Ellie te volgen!

Een viertal jaar geleden hebben wij reeds The Last of Us Part 2 besproken voor PlayStation 4 en we verwijzen graag qua verhaal en gameplay naar die review.

Maar de grote vraag is uiteraard wat er net veranderd is. Of beter nog, waarom je een game die je misschien vier jaar geleden hebt gekocht opnieuw moet aankopen.

Eén van de grote toevoegingen wordt vrij onmiddellijk duidelijk bij het opstarten van de game. Je krijgt naast de gewone moeilijkheidsgraden ook de optie om een permadeath in te voeren. Dat betekent als je sterft tijdens de game, is het meteen over and out. De laatste jaren komt het roguelike genre meer naar de oppervlakte en blijkbaar pikt Naughty Dog daar graag op in.

Daarnaast zijn er nog nieuwe levels beschikbaar en kan je spelen als andere personages, als je die hebt vrijgespeeld in de 'No Return'-modus. De game bevat ook een hoop vrij te spelen skins, al hebben die slechts een esthetisch doel. Wil je graag gitaar spelen? Dan is daar nu zelfs een aparte modus voor.

Al deze dingen zou je ook gewoonweg kunnen verkrijgen onder een DLC modus voor PS4, en dan moeten we het gaan hebben over de spreekwoordelijke olifant in de kamer. De karakteristieken die eigen zijn aan de PS5 tegenover de generatie daarvoor: de grafische kracht, en niet te vergeten de hauptische feedback. We moeten het zeggen zoals het is: de game was destijds al een toonbeeld van de kracht van de PS4, en de remaster doet hetzelfde voor PS5. Toch moeten we erbij vermelden dat de hardware van PS5 soms te krachtig is voor onze TV, en het is maar beter dat je de instellingen goed zet, of een gamemonitor bij de hand hebt. Anders zal je af en toe framedrops ervaren, vooral bij het overgaan van cutscene naar gameplay, of omgekeerd. Voor mij was de beste toevoeging die van de DS5. Hierdoor was de immersie een pak hoger, zoals bijvoorbeeld bij het paardrijden. Dit is slechts een kleine feature, maar wel steeds aanwezig.

Samengevat kan je zeggen dat de remaster wel nieuwe levels bevat, en brengt de PS5-game-ervaring wel naar je toe. Of dat voldoende is om te upgraden of de game opnieuw aan te schaffen, ligt grotendeels aan jezelf. Voor fans zijn er een hoop nieuwe dingen te ontdekken, voor gamers die destijds de game links hebben laten liggen, gaat er een nieuwe wereld open.

9/10
9/10
9.5/10