Skylanders Imaginators

Na de rit met Skylanders Superchargers komen nu de Imaginators aan de beurt. Krijgen we meer van hetzelfde, of toch vernieuwing? Dat kom je hier te weten!

Skylands ligt onder vuur! Kaos heeft een nieuwe soort superkracht - Breinkracht - ontdekt en zet die volop in tegen de Skylanders. Het is aan jou, de poortmeester, om je verschillende figuren in te zetten en Kaos zijn zoektocht naar een bepaalde hoed te stoppen. Je faalt hier echter in, zodat Kaos met zijn vers vergaarde Breinkracht zijn fantasie de vrije loop kan laten gaan, en zo zeer gevreesde volgelingen kan maken. Via de hoed komt hij in een soort alternatieve wereld terecht waar hij Brein ontmoet. Deze Brein zoekt ook zijn toegang tot het Skylanders-universum en overtuigt Kaos om op zoek te gaan naar zijn fysieke vorm. Als dat maar goed afloopt, niet alleen voor Skylands, maar ook voor Kaos...

Het verhaal is, zoals steeds, gericht op de prille jeugd. Het verhaaltempo ligt zeker niet te hoog en is degelijk te begrijpen door de uitvoerige tussenfilmpjes. Er zijn nog enkele plotwendingen, maar deze ontdekking laten we liever over aan de jongsten onder ons.

De gameplay van deze game is grotendeels dezelfde als die van bijvoorbeeld Swap Force of Giants. Je speelt in een heuse 3D-platformer, en je kan steeds opteren om met een andere Skylander aan de slag te gaan. Maar Skylanders zou Skylanders niet zijn als ze niet met iets nieuw op de proppen kwamen...

Sensei-time

Met het starterspakket krijgt je de poort, twee figuren, en een bizar uitziend kristalletje mee. Deze twee figuren zijn twee sensei's. Concreet houdt dat in dat zij in staat zijn om het hoogste level van je Imaginator - straks meer uitleg hierover - met één omhoog te trekken. Vrij belangrijk, want dit brengt een verhoging van bepaalde statistieken, bijvoorbeeld de levensbalk, met zich mee. Deze sensei's zijn ook in staat om specifieke gebieden te betreden - die alleen zij kunnen betreden - waarin verborgen schatten liggen. In bepaalde levels zullen zij ook de enigen zijn die op een gong kunnen slaan, zodat een modus geactiveerd wordt waarbij je golven vijanden moet verslaan. Niet alleen beheersen deze sensei een elementtype (water, vuur, magie...), ze vallen ook onder een bepaalde klasse zoals zwaardmeester, beuker... Ook zijn er gebieden die je enkel kan betreden als je een Skylander bezit van dit specifiek type, en hier kan je ook een speciale vaardigheid vrijspelen voor het type Imaginator dat je creëert.

Imaginators

Zoals je misschien al kan raden zal je met het bijgeleverde kristalletje in staat zijn om een Skylander te maken, volledig naar jouw keuze. Het kristalletje draagt een elementtype met zich mee - in mijn geval was dit vuur - maar voor de rest kies je zelf welke klasse je Skylander heeft, en bepaal je ook het uitzicht, de krachten, de klederdracht, en dergelijke meer. Bekijk hieronder mijn creatie van Vurige Furie!

Gear Up

Net zoals in de vorige edities van de reeks zal je nu ook her en der uitrusting vinden. Dit zit dan weer in Imaginate-kristallen die je kan vinden in kisten die je krijgt als beloning voor het voltooien van specifieke doelen. Niet alleen zit hier uitrusting in, die naast je uitzicht ook je statistieken verbetert, je kan bovendien hoofden, ledematen en nog meer lichaamsdelen vinden. Deze lichaamsdelen kan je dan gebruiken bij het maken van je Imaginator.

Potje Racen?

Niet alleen kan je de verhaallijn doorlopen, je kan ook aan de slag met je Superchargers van vorig jaar in een aparte modus die vervat zit in de game. Hierdoor hoef je jouw poppetjes van vorig jaar niet weg te gooien, en kan je ze in deze game toch nog gebruiken! Het is een pluspunt dat je de superchargers zelfs niet moet hebben! Je kan gewoon eender welke Skylander op de poort plaatsen om ermee aan de slag te gaan.

De grafische en auditieve kwaliteit van Skylanders is altijd top geweest. Met hevige kleuren en harde lijnen voor de allerkleinsten en de Nederlandstalige spraak, die misschien wat minder weggelegd is voor de oudere gamer. Net zoals het verhaal en de gameplay zijn ook deze elementen gericht op de desbetreffende doelgroep.

Elk jaar is het uitkijken met welke vernieuwingen de reeks op de proppen komt en de editie van dit jaar stelt zeker niet teleur. Uiteraard is het opnieuw een systeem van 'hoe meer figuurtjes je koopt, hoe meer gebieden je kan betreden', maar dat zijn we ondertussen gewend. Elk jaar sta ik toch verbaasd van de techniek waarmee dit speelgoed tot leven komt. De recentste poort is een stuk platter dan voorgaande edities, en de Skylanders van de vorige reeksen - en hun voortgang - zijn ook bruikbaar. Het is een leuke aanwinst om nu ook zelf je Skylanders te kunnen maken met het Imaginate kristal, en dit gebeurt ook op een kindvriendelijke manier. Zoek je nog iets voor Sinterklaas, dan is dit starterspakket zeker een aanrader!

• Perfect gericht op de doelgroep
  • Leuke vernieuwing

• Kan opnieuw een dure affaire worden