Dex

Een 2D-Spel dat doet denken aan een andere tijd van gaming. Dat is Dex! Het neemt plaats in een futuristische cyberpunk-wereld en het ziet eruit en speelt als een old school RPG-spel. Of deze game tegenwoordig nog zijn slag kan slagen, dat kom je deze review te weten.

Het verhaal begint wanneer Dex midden in de nacht wakker wordt gemaakt door een mysterieuze stem op haar computer. Het is een hacker genaamd Raycast. Hij spoort je aan meteen je flat te verlaten aangezien mannen met slechte bedoelingen het op je gemunt hebben. Niet veel later hangt er al onheil in de lucht. Raycast adviseert je nog snel om een bar te zoeken genaamd Fixers hope waar een man met de naam Decker je verder zal helpen. Nadat je gevlucht bent uit je flat begint je zoektocht. Wie is die mysterieuze persoon Raycast? Wie zit er achter je aan? Is die Decker te vertrouwen? Allemaal vragen die je zelf zal moeten achterhalen door het spelen van dit spel.

Op het eerste zicht lijkt de gameplay vrij straight forward: slaan, blok, slaan, repeat. Dit spel gaat echter veel dieper dan dat.

Combat

In het begin van het spel ben je beperkt tot het gebruiken van je vuisten om rake klappen uit te delen en je armen om uithalen van vijanden te blokkeren. Sommige vijanden beschikken over iets meer kracht of bereik maar daar is je handig ontwijkingsmanoeuvre voor. Je arsenaal kan echter uitgebreid worden door de aankoop van wapens. Dit gaande van vuurwapens tot handwapens. De combat zit goed in elkaar en je moet alles goed timen want in het wilde weg rondslaan is niet de beste oplossing.

Quests

Aangezien dit een RPG is zijn er een heleboel missies. Je hebt vaste hoofdmissies die het hoofdverhaal verder doen vorderen en dan heb je talloze zijmissies. Dit kan gaan van een verloren liefde vinden tot 'chill pills' bemachtigen voor een dakloze. Alle queesten zijn voorzien van een uitgebreid gesproken dialoog en Dex kan op vragen antwoorden.

Hacken

Een belangrijk onderdeel van het spel is hacken. Aangezien het spel zich afspeelt in een futuristische wereld is het cyberaspect continu present. Mensen kunnen via een gat in hun nek inpluggen in deze cyberwereld, iets wat sterk doet denken aan een filmreeks met een personage genaamd Neo... Het hacken werkt als een soort van Resogun shooter. Jij bent een blauwe entiteit die stralen kan afvuren om virussen en firewalls te vernietigen. In deze cyberwereld vind je ook geld, xp en gevoelige data van gebruikers.

Level Up!

Zoals in elke RPG is er een levelsysteem aanwezig. Je verzamelt xp, zorgt ervoor dat je een level stijgt en daarmee gepaard gaande krijg je een skillpoint. Deze punten kan je toewijzen in je personagepaneel. Hierin vind je verschillende categorieën zoals: Endurance, Lockpicking, Melee, enz. Met het upgraden van je personage heb jij volledige controle over wat jouw Dex wordt. Wordt ze een tank die nooit dood gaat? Of een one-shot killer? De keuze is aan jou.

De graphics van dit spel zijn niet van de hoogste makelij. De makers van dit spel gingen duidelijk voor een look en feel die doet denken aan games zoals Streets of Rage. Ze zijn hierin zeker en vast geslaagd. De achtergronden zijn mooi en divers, de personages zijn echter pixelachtig. Ook een opmerking die genoteerd moet worden is dat ik tijdens het spelen last had van screen tearing, iets wat hopelijk gepatched kan worden. De achtergrondmuziek past perfect in het plaatje. Het brengt je namelijk in een futuristische sfeer.

Dex is een indie game die heel uitgebreid is en de feel van vroegere games treft. Ik heb me ontzettend vermaakt met Dex en ik ben er zeker nog niet klaar mee. Het is geen game zonder gebreken maar voor een sci-fi fan is dit een topper van een spel. De combat is de grote fun factor en het RPG-systeem is goed uitgewerkt. Momenteel heeft Dex een prijskaartje van € 19,99 en dat is het volgens mij persoonlijk waard. Kortom fun indie games zijn zeldzaam maar ze bestaan, Dex is daar een voorbeeld van.

• Fun
  • Veel content
  • Gesproken dialogen (no reading jeej)