Deadlight: Director’s Cut

Deadlight is een 2D-sidescroller, met setting in een zombie-apocalyps, die in 2012 op de markt verscheen voor de Xbox 360. Vier jaar later krijgen we een verbeterde versie, onder de naam Director's Cut, op alle platformen. Maar kan de zoveelste invasie van de ondoden ons intussen nog bekoren?

Verhaal - The Walking Dead

In deze Deadlight: Director’s Cut ga je vliegensvlug aan de slag met eenzame overlever Randall Wayne. Zijn doel in dit verhaal is het vinden van zijn familie en vrienden. Helaas voor hem, zal die zoektocht allicht niet zonder slag of stoot verlopen, aangezien hij zich situeert in het midden van een zombie overgoten Seatlle. Gelukkig is Randy geen doetje en gaat hij gewapend met een zekere lenigheid en vindingrijkheid op zoek naar zijn geliefden. En, zoals dat gaat in de gemiddelde zombie-apocalyps, kom je dan een aantal verdachte, vreemde figuren en macabere taferelen tegen.

Het verhaal op zich is eigenlijk behoorlijk simpel, maar het slaagt er wel in een setting neer te zetten die goed aansluit bij de graphics en bij het type gameplay dat je hier voorgeschoteld krijgt.

Gameplay - 2D-sidescrolling

It's basically run and jump

Want, net als het verhaal, is de gameplay van deze indie-game heerlijk eenvoudig en treffend sfeervol. Het gaat over een 2D-sidescroller waar een vlotte hantering van de controls noodzakelijk is om de levels te doorkruisen. Randall beschikt slechts over een handvol vaardigheden om dit te bewerkstelligen. Hij rent en springt zich een weg over de obstakels, beukt zich een doorgang door de deuren, en hij schiet de horde zombies aan mootjes. Maar het grootste deel van de tijd heb je die wapens in theorie niet nodig. Als je erin slaagt om het opzet van een level snel in te zien, dan kan je op één van twee manieren te werk gaan. Ofwel leg je het vooropgestelde parcours zo snel als mogelijk af, zodat die trage zombies jou nooit te pakken krijgen, ofwel kan je jouw omgeving gebruiken om die domme zombies in de val te lokken. In dat laatste geval kan je bijvoorbeeld een zwaar gewicht laten vallen op de weerloze ondoden, of ze één voor één in de val lokken naar onder andere een onveilig elektriciteitsnet. De gameplay is dan ook op zijn best wanneer je in een ononderbroken flow de levels kan doorkruisen, maar is ook op zijn slechtst als je minutenlang naar een doodeenvoudige oplossing ligt te zoeken.

Survival of the Fittest

En als je klaar bent met de Story Mode dan kan je ook nog aan de slag in de nieuwe Survival Mode. In tegenstelling tot de reeds besproken Story Mode moet je hier wel frequent rekening houden met de aanhollende horde zombies. Zoals de naam van deze modus het al zegt, moet je zo lang mogelijk overleven met je beschikbare munitie en met je mogelijkheid om verdedigingsmuren op te zetten. Al bij al is dit een leuke toevoeging voor deze game, maar het zorgt er niet voor dat deze ervaring uiteindelijk op je netvlies gebrand staat.

Graphics & Sound - Darkness

De vormgeving van deze game is een van zijn sterkste aspecten. De donkere en geschetste achtergronden doen sterk denken aan een stripverhaal. Op de voorgrond overheerst een felle zwarte duisternis die de contouren van een level duidelijk afbakent, terwijl de achtergrond voornamelijk gevuld wordt met zanderige en valere kleuren die een apocalyptisch sfeertje van verval neerzetten. De stilbeelden tijdens de verhaalscènes doen dan weer sterk denken aan dezelfde grafische opmaak van inFAMOUS. Qua auditief gehalte krijgen we dezelfde middelmatigheid en vergeetbaarheid die we ook in de rest van de game terugvinden.

Deadlight: Director's Cut is zo een van die remakes waarvan je je afvraagt waarom men dit voor een tweede keer uitbrengt. De game is leuk om te spelen, nooit frustrerend, en nooit saai, maar blinkt ook nergens in uit. Het is dan ook enkel een aanrader voor wie graag aan de slag gaat met een snelle sidescroller.

• Eenvoudige controls goed uitgewerkt
  • Gelikte grafische sfeer, zoals uit een stripboek

• De zoveelste remake