The Technomancer

Mars is een sombere plek om te wonen. Vooral wanneer de Aardlingen je bestaan vergeten zijn en er geen contact meer is met het thuisfront. Hoe het Zachariah vergaat kan je hier lezen...

Het is de mensheid eindelijk gelukt om Mars te koloniseren. De eerste kolonisten zetten grote bouwwerken op, die vooral als doel hebben om iedereen te huisvesten. Het ligt in de menselijke aard om de bevolking in te delen in verschillende sociale klassen. Deze keer doen ze dat op basis van het wel of niet beschikken over drinkbaar water. De bedrijven die over de bronnen beschikken maken deel uit van de politieke of militaire structuur. Het gewone plebs komt terecht in de krottenwijken, en als je echt pech hebt, word je aan je lot overgelaten in de schroeiende zon op Mars, met vele mutaties tot gevolg.

Zachariah is een jonge technomancer die de laatste testen moet ondergaan om als officier het leger (de ASC), en daarmee het volk van Ophir, één van de oudste steden, te dienen. Tijdens deze eindproef komt hij ook het geheim van de technomancers te weten, en het is maar beter dat de rest van de bevolking dit niet achterhaalt…

Na zijn initiatie is hij in dienst van het leger. Vanaf dat ogenblik moet hij niet alleen op zoek gaan naar rebellen, of kleine opstandjes de kop indrukken, maar kan hij ook gunsten vervullen van de gewone bevolking. Zachariah komt tijdens zijn tochten ook in contact met lugubere personages, uit de hoogste regionen van de bevolking, of de plaatselijke maffia in de sloppenwijken. Hij beseft niet dat zijn rol niet enkel een invloed zal hebben op zichzelf, maar ook op de rest van de Martiaanse bevolking.

Skills, Talents and Attributes

De game is een volbloed RPG. Zachariah krijgt vele opdrachten van hoog militair personeel, maar kan ook zijmissies vervullen om daarmee de nodige experience points, of serum (de valuta in de game) te verdienen. Zachariah kan niet alleen zijn elektrische krachten uitbreiden, maar ook zijn vaardigheden, talenten en attributen. Hij leert in het begin drie strijdvaardigheden – Warrior, Rogue en Guardian. Deze hebben elk een verschillende stijl, en het is aan jou om te kiezen welke je gebruikt tegen specifieke vijanden. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je personage uitblinkt in de ene vaardigheid, terwijl je de andere totaal niet uitbouwt.

Het vechten kan je trouwens nog het best vergelijken met een hack 'n slasher. Vierkantje, driehoekje en R2 hebben allemaal een verschillende functie, naargelang je geselecteerde vaardigheid. Jammer genoeg is de combat wat ruw, zo kom je maar later te weten dat als je een aanval uitvoert in combinatie met een richting met de knuppel, je toch wel een andere beweging kan uitoefenen. Zachariah kan zich ook fixeren op één enkele vijand, maar je zal dit meestal niet gebruiken, aangezien je doorgaans tegen meerdere vijanden zal vechten. Er is ook nog een vierde vaardigheid waaraan je punten kan spenderen namelijk je algemene technomancerkrachten. Hiermee maak je je bliksemaanval sterker of kan je ervoor kiezen dat deze doorslaat naar vijand nummer twee.

Naargelang je stijgt in level kan je ook investeren in je talenten. Kies je ervoor om eerder charismatisch te zijn, zodat je sneller de bevolking van mening kan overhalen, of kies je liever voor het lockpicken zodat je toch alle kisten onderweg kan openen? Ook jouw attributen kan je verder uitbouwen. Je kan kiezen tussen strength, power, constitition, en agility.

De Kleren Maken De Technomancer

Voor bepaalde kledij-onderdelen zullen bepaalde attributen sterk genoeg uitgebouwd moeten zijn om te dragen. Deze kledij komt voor in vele getale. Kies je voor kledij of wapens die je aanvalskracht verhogen, of zorg je ervoor dat je elektrische krachten zich verder uitbouwen, die keuze ligt volledig aan jou. Wanneer je iets hebt uitgerust, kan je dit ook opwaarderen met behulp van de vele objecten die je vindt - meestal van verslagen vijanden.

Om je technomancerkrachten te kunnen gebruiken, zal je over voldoende ‘Fluid’ moeten beschikken. In het begin van de game beschik je over twee vakjes die zich traag vullen wanneer je ze opgebruikt. Door middel van het pauzemenu (L1) kan je ofwel één van je injecties toekennen aan een sneltoets (L2 + actieknop), één van je krachten, of een gevechtsvaardigheid. Ook kan je een kracht permanent activeren, zoals zelfhelend of elektriciteit koppelen aan je wapens. Deze vaardigheden nemen dan gewoon één Fluid-vakje in. Dit terwijl je er ook kan voor kiezen om Emperor Palpatine-gewijs bliksem uit je handen te laten stromen om vijanden in je omgeving te zoeken. Deze aanval gebruik je éénmaal, verbruikt één Fluid-vakje, en dit laadt zich na de aanval opnieuw op.

Keep Your Friends Close, ...

Al vrij vroeg in de game worden je enkele keuzes gegeven. Je kan bijvoorbeeld kiezen om je verslagen vijanden te doden door het serum - die rare valuta op Mars - uit hun hersenen te trekken. Ook krijg je meermaals de keuze om hoofdfiguren wel of niet te doden, te arresteren, of gewoon ze te laten gaan. Wanneer je bijvoorbeeld iemand doodt, gaat je karma achteruit, maar ook de alliantie tussen jou en je kompanen, of de vele facties op Mars. Je zal nooit iedereen kunnen plezieren, dus harde keuzes moeten gemaakt worden. Je zal bovendien niet altijd op voorhand weten welke uitkomst je actie zal geven, dus soms zal je gewoon jouw 'gut feeling' moeten volgen, uiteraard met alle gevolgen van dien.

Hoe groter de alliantie tussen jou en je kompanen - waarvan je er telkens twee stuks kan meenemen - hoe groter de beloningen kunnen zijn. Op die manier zal je bijvoorbeeld een bonus krijgen qua strength of intelligence, iets wat altijd van pas kan komen.

De grafische kwaliteit van The Technomancer kan je op zich niet slecht noemen. Vooral in het begin komt deze game vrij strak over. Gezichtsstructuren- en uitdrukkingen zijn niet goed weergegeven, al snappen we wel dat zoiets moeilijk te programmeren valt. Na enkele uurtjes ondervind je op grafisch vlak toch wat meer problemen. De omgevingen op zich zijn zeker goed afgewerkt, maar soms zijn de texturen niet voldoende, en zie je bijvoorbeeld verticale witte lijnen tussen scheidingen van muren. Veel valt dit niet voor, maar in deze PS4-generatie komt dit maar zelden voor. De game verliest wel punten omdat Zachariah vaak lijkt te zweven omdat hij met één teen op de vaste grond staat, en omdat hij niet in staat is om iemand omver te duwen die zich op zijn pad bevindt.

Met het geluid op zich is niets verkeerd. Maar tijdens de dialogen lijken de voice-actors weinig geïnspireerd en worden de vele verhaallijnen nogal droog verteld. Emotie in gezichten die ontbreekt, akkoord, maar in de stem mag dit zeker niet ontbreken. De omgevingsgeluiden, die je hoort van voorwerpen of roddelende personen, is dan weer een pluspuntje dat bijdraagt tot de algemene sfeer op Mars.

The Technomancer slaat op vele punten de bal goed, doch mist de game enige - grafische en auditieve - afwerking. Het verhaal is er eentje dat we kennen uit de actiefilms qua genre jonge kerel met krachten moet werken voor het leger, en hij ondervindt dat er iets niet klopt. Gelukkig kan je, mede door de kompanen die je meeneemt en de vele keuzes die je maakt, en het al dan niet vervullen van zijmissies, grotendeels zelf je verhaal maken. De vergelijking met een light versie van Mass Effect is hier niet ver weg, en dat is geen slechte zaak. Het hoofdverhaal kan je uitspelen op een twintig uurtjes, tel er nog een tiental bij als je je ook aan de zijmissies waagt.

• Mass Effect light
  • Je keuzes hebben een grote invloed op het verhaal / relaties

• Grafisch en auditief te ruw