MXGP 2

Milestone - de ontwikkelaar we uiteraard kennen van de MotoGP franchise - brengt ons hun tweede MXGP game. Doen zij het even goed in de modder als op het tarmac? Dat zochten wij voor jullie uit.

Wie vertrouwd is met de MotoGP franchise zal zich direct thuis voelen met MXGP 2. Zowel de opzet van de carrièremodus als het rijden zelf zijn als de twee spreekwoordelijke druppels, al ligt er in die ene wat modder. Er wordt weer gebruik gemaakt van de linkerstick op je controller om je gemotoriseerde stalen ros te besturen, terwijl de rechterstick dient om de rijder te bewegen en zo nodig gewichtsverplaatsing teweeg te brengen. In motorcross zijn natuurlijk heel wat sprongen aanwezig, dus is het bewegen van je rijder hier meer van belang. Er zijn natuurlijk ook weer enkele hulpinstellingen van de partij om je het leven wat makkelijker te maken. Zelf je motor afstellen kan natuurlijk ook weer. Dit is deze keer niet zo uitgebreid, al is dit begrijpelijk door de aard van de sport. MXGP 2 is deofficiële motorcrossgame. Dus alle rijders, omlopen en motoren zijn aanwezig.

Zoals reeds gezegd is je carrière uitbouwen quasi hetzelfde als in de MotoGP-reeks en heeft het natuurlijk veel gelijkenissen met andere racegames. Je hebt de mogelijkheid om je eigen team uit te bouwen of voor een bestaand team te gaan rijden. Door het deelnemen aan races krijg je credits die kunnen gebruikt worden voor het verbeteren van je motoren of andere rijtuigen aan te kopen. Die verbeteringen zijn zowel op visueel als op prestatiegebied, leuk en goed gedaan. Het voordeel is dat je tijdens het spelen van andere modi ook geld in het laatje brengt. Zo kan je losse events rijden in MXGP. Stadium Series brengt enkele indoor omgevingen. Real Events kennen we natuurlijk uit de asfalt variant. Hierbij moet je bepaalde gebeurtenissen simuleren in een race. Een leuke modi is Monster Energy FIM MXOM . Mensen die motorcross kunnen smaken zullen dit ongetwijfeld kennen als de motorcross der naties. Een standaard multiplayer behoort ook tot de opties.

Alles kon mij niet lang boeien. Dat gevoel heb ik al meer gehad met de laatste Milestone games. In MotoGP 14 had ik heel wat uurtjes gestoken maar nu is alles toch meer van hetzelfde. Tevens zijn er enkele ergernissen die toch niet bijdragen aan de spelervaring. Tijdens een sprong kan je op een andere rijder landen en dit geeft geen impact. Soms moet je maar enkele centimeters naast de baan zitten en je reset terug op de omloop.  Een AI rijder die voor je de grond kust zal soms nog geen twee seconden later je terug inhalen. Zo zijn er nog enkele dingen. In Italië leven ze precies nog in een vorig-console-tijdperk.

Hoewel je soms een hoogvlieger bent met je motor, is dit op het grafisch gebied niet het geval. Doch MXGP 2 ziet er meer dan behoorlijk uit, maar het komt soms wat te statisch en proper over. Verschillende weersomstandigheden zijn onbestaand met het gevolg dat jouw rijder en motor steeds op dezelfde plekken ietsje vuil worden. De modder spat nooit echt van je scherm. De zogenaamde terreindeformatie - waardoor de ondergrond zou moeten veranderen - is ook niet meer dan een zwarte lijn.

Met het geluid is het nog minder gesteld. De verschillende motoren klinken quasi hetzelfde. Het publiek klinkt ook ééntonig en kreeg waarschijnlijk allemaal dezelfde gratis toeter bij het betalen van een toegangskaartje.

MXGP 2 is enkel voor fans van motorracegames of motorcross. Alles komt gauw repetitief over. Het mist precies wat spektakel en over-de-top actie waarin het in motorcross toch om draait. Dit geldt ook voor het audiovisuele vlak. Ook zijn er enkele kleine ergernissen aanwezig. Niettegenstaande is het een degelijk motorcrossgame en voelt het rijden goed aan en tevens uitdagend. Het wordt toch tijd dat Milestone eens durft te innoveren in plaats van 'copypaste' games uit te brengen. Ik zie jullie ongetwijfeld binnenkort terug voor dezelfde maaltijd met een ander sausje.

• Officiële rijders, omlopen, ...
  • Rijden voelt goed aan

• Kleine ergernissen