Warhammer: End Times - Vermintide

Warhammer: End Times - Vermintide kwam reeds vorig jaar uit op PC. Nu vecht deze game zich een weg naar onze consoles. De moeite om opgemerkt te worden in deze drukke gametijden of niet, dat lees je hier!

Verhaal - Setting

De game vindt plaats in het Warhammer universum, in het onderdeel van de End Times. In de stad Ubersreik vinden we nu een ras van rat-achtige wezens, de Skaven, die fungeren als de vijanden van dienst. Veel verhaal wordt er niet verteld, tenzij een korte missiebrieving vooraleer je op jacht gaat. Hierdoor krijgt dit onderdeel ook het gemiddelde van de andere onderdelen.

Wanneer men het woordje Warhammer laat vallen, denk ik direct aan de Chaos of Space Marines en de Inquisitors. Je gaat echter niet met deze figuren aan de slag... Wanneer je deze first-person hack&slash game opstart kan je kiezen uit één van vijf personages: Witch Hunter, Empire Soldier, Dwarf Ranger, Waywatcher en Bright Wizard. Elk heeft - uiteraard - zijn eigen uitrusting, waardoor deze verschillende eigenschappen hebben. Zo zijn de pistolen van de Witch Hunter een pak trager dan de boog van de Waywatcher, en is de bijl van de dwerg toch één van de krachtigste meleewapens. Je kan natuurlijk de Empire Soldier uitrusten met een tweehandig zwaard, al zal dat ook zijn weerslag hebben op het verdedigen, tegenover wanneer je een kleiner zwaard en schild gebruikt.

Je begint de game in de plaatselijke kroeg waar je jouw munitie kan aanvullen, een missie kan selecteren, een ander spel vervoegen, of je wapens kan opwaarderen. De verschillende missies - acht in totaal - kan je aanvangen met z'n vieren. Wanneer je niet over voldoende vrienden of anderen online beschikt, worden de overige teamleden aangevuld met AI. Er zijn in totaal ook vijf moeilijkheidsgraden, dus je bent wel even zoet met de missies. Je kan een game vervoegen, op basis van de moeilijkheidsgraad die je ingeeft, of je kan zelf een game starten. Naargelang je instellingen zullen ook andere mensen zich kunnen vervoegen.

Wanneer je een missie beëindigt zal je ook stijgen in level, dit brengt echter zeer weinig met zich mee. Ook brengt het beëindigen een beloning met zich mee. Met behulp van een zeer willekeurig systeem word je beloond met een uitrusting voor één van je vijf personages. In de taverne kan je ook The Forge gebruiken. Hier kan je voorwerpen samenvoegen, in de hoop er een beter uit te halen.

Je kan niet alleen de missies spelen in Vermintide, maar je kan ook de modus kiezen waarbij je een oneindig aantal Skaven, samen met anderen uiteraard, in verschillende golven moet neermaaien.

Domme AI...

De game is op zijn minst zeer vermakend te noemen. De eindeloze hordes ratten, in verschillende vormen en maten, komen op je afgestormd. Wanneer je met vriendschappelijke bots aan de slag gaat, zullen ook zij hun steentje bijdragen. Jammer genoeg wordt je voortgang soms, en misschien te veel, belemmerd door die domme dwerg die niet uit dat grachtje geraakt, omdat hij de trappen niet vindt, of omdat hij vergeten is dat hij kan springen.

Aangezien de game een port is van de PC, mogen we mooie graphics verwachten, en deze stellen op zich niet teleur, zeker niet wanneer je weet dat je deze game enkel digitaal kan aankopen. De omgeving en de setting is wel vrij mooi, maar de details en structuren op muren en huizen ontbreken. Ook is de occasionele glitch, waarbij een dode Skaven nog spastische trekjes vertoont, onmisbaar tijdens een missie. Het geluid op zich is vrij sereen gehouden, enkel bij passages waarbij de hordes op je afstormen wordt geopteerd voor een dreigender deuntje.

Deze game komt het best tot zijn recht wanneer je dit speelt met vrienden. Alleen kan je er ook mee aan de slag, en misschien vind je dan wel vrienden in Ubersreik. Het eindeloze afslachten, de items die je kan gebruiken, en dergelijke meer vormen de basis van de game. Verwacht hier geen heuse uitdieping of een serieuze RPG. In deze game draait het gewoon om het eindeloze plezier van het afslachten van de Skaven en de uitdaging van de hogere moeilijkheidsgraden.

• 4 player co-op
  • Leuke setting
  • Eenvoudige RPG-elementen