Dark Souls III - The Ringed City DLC

Alle gamereeksen kennen een ontknoping, op Call of Duty na, en recentelijk is het doek gevallen over Dark Souls 3 met het tweede en laatste DLC-pakket genaamd The Ringed City. Of dat ook een waardig afscheid is geworden kom je te weten aan het letterlijke einde van de wereld.

 

De geteste versie is de PS4 versie.

De wereld is om zeep ...


Voor de finale van de 'Dark Souls'-franchise heeft men gekozen voor een wel heel passende setting. De laatste regionen bevinden zich namelijk aan het einde van de wereld, en, zoals het de reputatie van het einde betaamt, wordt dat allemaal voorgesteld met schrikwekkende, abstracte stillevens van volledige gebouwen die ineen zakken in een onzichtbare singulariteit. Dat heeft vooral een vreemd effect op de zwaartekracht, die op de spelers schijnbaar geen invloed heeft wanneer ze een doodsprong in het onbekende maken. De omgeving, langs de andere kant, draait de vreemdste richtingen uit en dat geeft een fameus desoriënterend gevoel. Wie trouwens goed kijkt zal af en toe bouwwerken spotten die bekend voorkomen, en op die manier geven de makers van deze DLC nog een laatste saluut aan hun vorige creaties, zonder in de valstrik te vallen van blindelings volledige stukken te kopiëren.



... Er gebeuren rare dingen om me heen


De schepsels die het einde van de wereld bevolken zijn daarentegen absoluut geen stillevens. Die variëren van demonische, vlinderachtige engelen tot gezichtsloze, gepantserde krijgers, en geen van de schepsels behoren tot de makkelijkste tegenstanders die je ooit hebt moeten bekampen in deze Dark Souls 3. Je kan deze DLC namelijk pas spelen als je de hoofdgame praktisch hebt uitgespeeld en je 'The Kiln of the First Flame' reeds hebt bereikt. Je krijger bevindt zich met andere woorden op het toppunt van zijn of haar kunnen, maar dan nog ... Je weet wel hoe het intussen gaat. Frustrerend wordt het echter wanneer de vijanden zich beginnen op te stapelen, en je door tien kruipende niksnutten of een handvol ridders tegelijk wordt belaagd. Pfffff ... Is dit nog uitdaging of was de creativiteit gewoonweg op om origineler uit de hoek te komen? Wat het antwoord ook is, je zal een paar keer je kas opvreten.

Naast het kleinere voetvolk, heb je natuurlijk nog de geliefkoosde eindbazen. In deze The Ringed City gaat dat in totaal over vier nieuwe sierlijke gevechten, waarvan eentje optioneel is. Die eindbazen zijn: een duo demonen met vurige vuisten die transformeren in één gevleugelde variant, een menselijke tegenstander met verdomd veel toffe, maar dodelijke religieuze trucjes, een hyperkinetische ridder met een uit de kluiten gewassen zwaard, en, ten slotte, een gehoornde draak waar je zelf 1000 keer in past. Voldoende variatie dus om ten minste één, en in het slechtste geval vier eindbazen tegen te komen waar je een tijdje mee zal bezig zijn. In totaal duurt deze DLC trouwens dubbel zo lang in vergelijking met het eerste uitbreidingspakket. Er is dus voldoende te doen om de prijs te verantwoorden.



... Er gebeuren wel erg rare dingen om me heen


Voor we overgaan naar de conclusie maken we nog een korte vermelding omtrent de nieuwe wapens die je kan vinden en verdienen. De meeste van de wapens zijn varianten op wat je al eerder tegenkwam, maar twee wapens zal je absoluut aan je collectie willen toevoegen. Het eerste betreft de ultieme aanval. Je kan namelijk met beide handen elk een massief 'greatsword' hanteren om met een vlugge salvo hevig uit te halen. Daarnaast heb je nog een dubbel schild. De twee behoorlijke grote helften van dat schild sluiten nauw aan op elkaar en zorgen voor de ultieme verdediging. Laat die invaderende tegenspelers maar eens zien hoe je afrekent met hun onophoudelijke aanvallen.



Conclusie


Al bij al is deze Ringed City een degelijk tot uitstekend einde geworden van de 'Dark Souls'-franchise, al zullen veel gamers wel aanvoelen dat de fut er stilaan uit is. We hebben alles intussen wel gezien van deze reeks! Dus, beste ontwikkelaars van From Software, blijf trouw aan jullie belofte dat dit het einde is - een einde dat de reeks waardig is - en laat andere games zoals Nioh de fakkel overnemen. En, als afscheid, zullen wij ons nog even uitleven in The Ringed City.

Dank U voor de fijne, uitdagende tijden, Dark Souls!

Pluspunten


  • Passende setting om het einde in te luiden
  • Gevarieerde, nieuwe eindbazen
  • Grappige, nieuwe wapens


Minpunten


  • Meer van hetzelfde
  • Te veel vijanden tegelijk is niet uitdagend maar irritant




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
7.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8/10

Dark Souls III

Release
di 12 apr, 2016
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
From Software

Score

Verhaal
7.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8/10