Tales of Vesperia: Definitive Edition

Tales of Vesperia is een tien jaar oude game die nu met een definitive edition naar onze PS4 komt.

De leefwereld van Tales of Vesperia wordt overspoeld door monsters. Gelukkig zijn er de Blastia, mysterieuze apparaten die ervoor zorgen dat een gemeenschap beschermd wordt door een energieschild. Yuri, een ex-soldaat, maakt jacht op één of andere tovenaar die de Blastia van zijn dorp gestolen heeft en ontmoet zo Estelle, een knappe dame van een hogere klasse. Samen verlaten ze het dorp - en zij haar kasteel - om op zoek te gaan naar die blastiakern, én een gemeenschappelijke vriend.

Zoals we gewend zijn van de Tales-serie heeft het verhaal meer om handen dan je initieel zou denken. Zo blijkt na een tijd dat een mastermind een heus plan heeft, en komen we meer te weten over de herkomst van de mysterieuze blastia.

De gameplay van deze jRPG kunnen we onderverdelen in drie grote delen: de verkenning, het vechten in een real time gameplaysysteem en, ten slotte, het reisgedeelte.

De verkenning verloopt zoals in de meeste jRPG’s: je wandelt rond en zoekt een doorgang naar de volgende passage van het verhaal. Het gevechtssysteem activeert vervolgens wanneer een vijand je pad hindert. Hierna zullen alle leden van je huidig team de vijand aanvallen, of je kan ze bevelen geven door op de betreffende richtingstoetsen te duwen. Het gevecht is niet turn-based, zoals je zou verwachten, maar is in real time. Dit betekent dat je hack ‘n slash-gewijs je vijanden in mootjes hakt. Een heikel punt, zowel bij het verkennen als het vechten, is de vaste camera. Een heel relevant gebied valt soms naast het beeld, wat niet zo handig is, omdat je niet weet welke vijanden zich een half metertje verder bevinden.
Het laatste gedeelte is het reisgedeelte. Wanneer je dorpen of specifieke gebieden verlaat, krijg je een soort avatar op je beeld en de wereldmap. Je poppetje loopt dan over het scherm, maar niet zonder enig gevaar, want ook nu kunnen de vijanden je verschalken.

Verder gedraagt deze game zich zoals de meeste jRPG’s: wanneer je voldoende vijanden verslagen hebt, zal je stijgen in level en zullen enkele statistieken, waaronder je gezondheid, verbeteren. Daarnaast kan je jezelf, en je teamleden, uitrusten met nieuwe wapens, kleding, en kan je ook je magische aanvallen activeren en onder een sneltoets plaatsen.

Op grafisch vlak kan je drie delen van elkaar onderscheiden. Ten eerste heb je het verhalend gedeelte, waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogstaande animebeelden. Ten tweede heb je het gameplaygedeelte waar de omgevingen en vijanden nogal ouderwets overkomen. Onzichtbare muren, en zeer scherp afgelijnde figuren kom je meermaals tegen. Een derde aspect komt wel enkel tevoorschijn wanneer je het zelf wilt. Je kan tijdens de reis praten met je metgezellen, waardoor er op je scherm een soort dialoogje verschijnt. Dan worden niet de gewoonlijke stills gebruikt, maar lichtjes bewegende beelden.

Op het vlak van geluid kan je in het begin kiezen voor de Engelstalige of originele versie. Dit kunnen we zeker als een pluspunt beschouwen. Verder mogen we een Japans-getinte soundtrack verwachten, en dit met de gewoonlijke gamegeluiden.

Tales of Vesperia is er voor de fans van de Tales-reeks. Het verhaal heeft voldoende te bieden om je aandacht erbij te houden, maar komt jammer genoeg traag op gang. Wie echter graag een jRPG speelt met focus op een turn-based gameplaysysteem is er aan voor de moeite.

• Goed verhaal

• Verhaal komt traag op gang
  • Vast camerastandpunt