De geteste versie is de PS4 versie.
Verhaal
Men is er in geslaagd om een interdimensionale poort te creëren, die toegang biedt tot een parallelle wereld. Nadat een drone door de poort werd gestuurd, zag men een andere levensvorm dat de drone snel vernielde. Jammer genoeg is dat niet het grootste probleem, want de poort is buiten proportie gegroeid en zal in de nabije toekomst de volledige planeet opslokken. De wetenschappers aan deze kant menen dat ze de poort kunnen sluiten aan de andere kant. Hier kom jij aan te pas! Cutter Slade, een stoere soldaat moet dienst doen als een soort babysit om de wetenschappers te beschermen.
Op zich is dat geen enkel probleem, maar wanneer Cutter de poort betreedt, verliest hij het bewustzijn en ontwaakt hij in een dorp met vreemde inwoners. Deze noemen hem 'Ulukai'. In één van hun profetieën zal de Ulukai vrede brengen, de dictator omverwerpen, enzovoort. Cutters prioriteiten liggen enigszins wat anders: de wetenschappers, én de technologie vinden.
Gameplay
Outcast speelt als een ordinaire shooter, toch zit er wat meer diepgang in dan initieel gedacht, vooral omdat het over een game gaat van grofweg twee decennia geleden.
Een groot deel van het spel zal je praten met de Talans, de bewoners van Adelpha - de planeet waarop je bent beland. Deze inwoners vertellen je met mondjesmaat de geschiedenis van hun planeet, maar af en toe zal je iets voor hen kunnen/mogen ondernemen. Aan jou de keuze of je de missie accepteert/volbrengt of niet. Hierdoor zullen de inwoners eerder geneigd zijn om je te helpen, of net niet. Per regio is er ook een leider die aan jouw kant staat, die een missie voor jou heeft. Wanneer je de missie volbrengt kan het voor jou gemakkelijker zijn om het vijandelijk deel van de bevolking om te leggen.
In het begin van de game start je met een pistooltje en jouw harde vuisten. Wanneer je genoeg valuta gevonden of verdiend hebt, kan je andere wapens of upgrades kopen. Her en der liggen ook grondstoffen verspreid die je dan kan gebruiken waaruit je dan bijvoorbeeld munitie kan maken.
Graphics & Sound
Heeft de game de tand des tijds doorstaan op grafisch vlak? Het korte antwoord is: nee! De texturen en de polygonen van zowel personages als omgevingen zijn gewoonweg te grof om acceptabel te zijn in deze tijd. Daar waar men bij games zoals Crash Bandicoot het spel van nul af aan heeft opgebouwd, hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om 'bij te schaven' en 'af te borstelen'. Dit met een teleurstellend resultaat. De verhaaldelen zijn dan weer iets beter, vooral omdat men daar gekozen heeft voor een stripboek-achtige uitstraling. Met het in-game geluid is dan weer weinig mis, maar te weinig innoverend om boven de middenmoot uit te komen.
Conclusie
Het is wat met die HD-remakes of opwaarderingen naar current-gen. Bij sommige games zoals Skyrim lukt het, bij deze jammer genoeg niet. Men had eerder moeten kiezen voor een reboot zoals Wolfenstein of Doom, want hoewel de game op verhalend en gameplayvlak wel iets te bieden heeft, zullen weinig gamers in een landschap van 4k-resolutie genoegen nemen met PS2-texturen.
Pluspunten
- Verhaal en gameplay best oké
Minpunten
- Grafisch te slecht
Reviewer: Heer_Vonck