1440 keer gelezen

Topic: HoloBall VR

  • 1

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

HoloBall VR

Gepost op: wo. 30 november, 2016, 11:18
HoloBall VR
Soms komt er zo'n indie game uit waarbij een hele community lovend is over die game. HoloBall is precies die titel, er is praktisch niemand te vinden die dit geen goede game vindt. Maar waarom is iedereen zo enthousiast?

Dat wordt al snel duidelijk als je zelf de game opstart. HoloBall is namelijk een Squash achtige game (tennis) in een zeer futuristische Tron stijl. Iedereen kan dit spel spelen in VR aangezien het simpelweg meppen tegen een balletje is die wordt tegengehouden door een soort van robot in een muur.



Dit is dus de eerste fysieke game voor de playstation VR, het is gelijk een beetje eng om met een VR bril aan een draad in real life Squash te spelen. Dat kan natuurlijk heel snel misgaan maar hier heeft HoloBall een geweldige oplossing voor gevonden. Tijdens het opstarten krijg je namelijk de mogelijkheid om je kamergrootte waarin je speelt aan te geven. Dit werkt heel simpel, je ziet een mannetje op het scherm en je dient met je armen omhoog op dat mannetje te gaan staan. Vervolgens geef je met de move controler aan waar de grond zich bevind (ik heb dit iets hoger aangegeven boven de tafel) en vervolgens kun je de game spelen.

HoloBall houdt vervolgens rekening met die instellingen en stuurt de bal naar die lokaties. Maar veel belangrijker, de ruimte waarin jij je kunt bewegen in de game wordt aangegeven via laserstraler die een soort van grid opwerpen. Zodra je met je move controller dat grid raakt voel je een rumble en weet je dat je weer terug moet naar je standaard positie. Dit werkt fantastisch in de praktijk en zorgt ervoor dat je zelfs met een  VR bril op vrijuit durft te spelen in je eigen kamer zonder brokken te maken of de orientatie te verliezen.

De game zelf heeft meerdere modes, er is een campaign mode waarbij je easy begint in een vrij kleine ruimte, dus dat is prima te doen. De robot is zelf ook niet al te goed, dus je zult veel scoren. Op Normal mode wordt die kleine ruimte al een stuk groter, dus je zult meer gaan bewegen om de ballen te halen, maar is ook nog prima te doen. Op expert wordt het gekkenwerk. Het is enorm hard werken om punten te scoren en voor je het weet zit je hijgend, nat van het zweet bij te komen van een enorme squash workout.

Verder is er een Arcade mode waarin je bijvoorbeeld score attacks kunt doen met een beperkt aantal ballen, daarnaast is er nog een ZEN mode waarin je relaxed gewoon een balletje heen en weer kunt slaan.

Het belangrijkste van een squash game is natuurlijk de tracking, en hier stelt HoloBall absoluut niet teleur. De tracking voelt foutloos aan, ik heb geen 1 keer gehad dat het tennisracket niet deed wat ik wilde. Ook voel je een rumble op het moment dat de bal het racket raakt en de immersie is echt compleet. Dit wordt ook veroorzaakt doordat de tracking ook de snelheid waarmee je slaat foutloos weergeeft in je slag. Sla je snel dan zal de bal pijlsnel vooruit gaan. Sla je langzaam onder een hoek dan zie je dit terug. Je hebt geen moment het idee dat je niet echt aan het squashen bent. Geweldig gedaan!


Conclusie
HoloBall is een verbazingwekkend leuke game, de eenvoud van de game zorgt ervoor dat iedereen dit met gemak kan spelen. De verschillende moeilijkheidsgraden zorgen voor voldoende uitdaging, maar vooral ook voor veel lichaamsbeweging. HoloBall weet de beperking van het niet kunnen zien van de echte omgeving waarin je squashed verbazingwekkend goed te integreren in de virtuele wereld. Hierdoor verlies je nooit je orientatie en kom je nooit in de knoop met je kabels. Dit maakt het plezier in het simpel slaan tegen een virtueel balletje des te groter.

Op dit moment is er nog geen multiplayer beschikbaar maar de ontwikkelaar van deze game heeft aangekondigd dat de multiplayer binnenkort toegevoegd wordt aan de game.

HoloBall doet eigenlijk alles goed, de game heeft een lage prijs en schitterende presentatie, geweldige tracking die natuurlijk aanvoelt en biedt heel veel replay value door de eenvoud en het gamemechanisme (slaan tegen een balletje is gewoon gaaf om te doen).
 
  • 1