2264 keer gelezen

Topic: PSVR - The day after ...

  • 1

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

PSVR - The day after ...

Gepost op: di. 08 november, 2016, 13:58
Ik heb de VR nu een aantal weken elke dag gebruikt voor gamen, een goed moment om eens de balans op te maken en mijn mening te geven over veel van de stellingen die je op de verschillende forums over VR gamen tegenkomt, ook ben ik wel benieuwd naar de meningen van andere gebruikers hier.

Eerste indruk:
de eerste indruk bij het in gebruik nemen van de VR is overweldigend, ik had al oculus rift ervaring, maar dat nam niet weg dat het al mijn verwachtingen overtrof. Dingen als draagcomfort, de eenvoudige installatie, het scherpstellen (ipd), het liep allemaal erg soepel.

De launch games waren naar mijn mening ruim voldoende, drie tripple A titels, een demo disk met 15 demos en genoeg 'goedkope' VR games om de game library mee aan te vullen.

De eerste dagen kon ik nauwelijks geloven dat dit mogelijk was voor dit geld, de immersie ervaring is immens en de games zijn van goede kwaliteit in de meeste gevallen.

Voor mij dit keer dus een perfecte product launch.


Indruk na meerdere weken gebruik:
Het feit dat ik elke dag de VR wel minimaal 1 tot 2 uur gebruik zegt wel genoeg. Ik was vooraf bang voor het gadget gehalte, maar de games weten mij voldoende te boeien om te blijven spelen. De Wow factor van de eerste dagen is nog niet verdwenen, elke keer dat ik een VR game opstart blijf ik me erover verbazen dat dit allemaal thuis op een ps4 mogelijk is.


Technische problemen:
Er worden veel drift problemen gemeld, ik heb deze problemen niet ervaren in mijn setup. Wel kon ik de drift problemen reproduceren door te gaan experimenteren met het verplaatsen van mijn camera of mijn zit lokatie ten opzichte van de camera. Maar initieel zat ik al in de sweetspot (zonder reflecties achter mij) en heb ik zelf geen last van drifting tenzij ik die bewust opzoek.

Maar gezien de hoeveelheid gemelde problemen op de forums lijken er mij wel problemen te zitten in de herkenning van headsets. Echter, veel van de posts van mensen die problemen hebben blijken door dezelfde mensen weerlegd te worden later als ze gaan experimenteren met de plaatsing van hun camera wat in de meeste gevallen het drift probleem oplost.


De games (speelduur):
Veel mensen die geen VR hebben denken dat er geen langdurige VR games op de markt zijn op dit moment en niet twijfelen om de hele VR game Scene een aaneenschakeling van korte tech demo's te noemen. Dit is pertinent onjuist.

Het is zeker waar dat er een aantal korte games zijn, maar deze zijn allemaal tussen de 8 en 19,95 euro, hier varieert de speelduur tussen de 40 minuten tot 3 uur.
 Dit zijn games als:
 - Rez infinite
 - Batman VR
 - VR worlds
 - Ace Banana
 - Pixel Gear
 - Gun Jack
 - Until Dawn Rush of Blood (1 playthrough duurt zo'n 3 uur, maar heeft grote herspeelbaarheid, waardoor ik er al zo'n 20 uur heb inzitten)

 Maar er zijn ook games die een veel langere speelduur hebben, die in de meeste gevallen ook wat prijziger zijn:
 - Rigs (single player + multi player inclusief division systeem > 40 uur gameplay)
 - Eve Valkyrie (Single player + multi player > 40 uur)
 - Battlezone
 - Tethered (8 - 14 uur voor 1 playthrough)
 - Tumble VR (goedkoop, maar wel meer dan 80 puzzels, ik schat dat ik hier zo'n 20 uur of meer mee bezig ben)
 - Sports Bar VR (multiplayer Bar games > 10 uur)
 - Driveclub VR (Single player + multi player > 40 uur)
 - Windlands (schijnt lang te zijn, nog niet geprobeerd)



Game (Diepgang):
Op forums lees je veel meningen van mensen dat VR games geen diepgang hebben. Ook hier geldt weer dat deze mening veelvuldig wordt geventileerd door mensen die geen VR bril hebben en de games beoordelen op basis van een paar youtube videos.

Diepgang is een nogal subjectieve beleving. Tumble VR bijvoorbeeld, kun je zien als een game waarbij de gameplay alleen bestaat uit het stapelen van blokjes. Ik zie in mijn beleving echter een blok game met behoorlijk veel diepgang, want er is veel diversiteit te bedenken met blokjes. Dit vindt je ook terug in tumble VR (ik gebruik deze game maar even als voorbeeld). Zo heb je in tumble VR:
 - opdrachten om een zo hoog mogelijke toren te bouwen, hierbij moet je rekening houden met de verschillende materialen, want glas of plastic gedragen zich heel anders als rubberen of granieten blokken. Met deze kennis kun je dus hogere torens bouwen dan je op het eerste gezicht zou verwachten wat weer meer medailles oplevert.
 - opdrachten om laserstralen via blokken met spiegels richting een ontvanger proberen te krijgen (hier bouw je dus geen torens maar ben je bezig met een soort van puzzel
 - opdrachten om zoveel mogelijk op een plateau te zetten waarbij er op een bepaalde hoogte een veger heen en weer gaat die blokken wegschuift die te hoog zijn. Dit is een behoorlijk moeilijke opgave overigens.
 - opdrachten om een puzzel te maken, waarbij je verschillende vormen in elkaar moet passen om een bepaalde vorm te krijgen
 - zijn er verborgen blokken die je moet zien te vinden die je later in een apart level dient te gebruiken om een opdracht te kunnen halen
 - en nog wat meer van dat soort dingen.

Dat is dus veel meer diepgang in de gameplay dan je op het eerste gezicht zou verwachten van een 9,99 euro game. Daar komt ook nog eens bij dat hij er grafisch erg goed uitziet in VR en VR een perfect fit voor dit soort type games is omdat je nu echt om de blokken heen kunt kijken tijdens het passen.

Zo lees je ook wel dat sommige mensen vinden Rigs een simpele game met een hoge prijs zonder echte diepgang. Dat kan natuurlijk :), games zijn erg persoonlijk, maar objectief gezien kun je dan nog best beoordelen of dit een uitgebreide game is (tenzij je alleen de demo hebt gespeeld die niet representatief is voor het eind product). Rigs is namelijk enorm uitgebreid.

De tutorial duurt meer dan een half uur, vervolgens krijg je een lange Single Player campaign tot je beschikking, kun je op vele manieren deelnemen aan multiplayer potjes (coop, versus friend, team tegen team) en is er een 10 divisie league systeem standaard in Rigs aanwezig. Met je prestaties verdien je credits waarmee je maar liefst 24 verschillende RIGS (mechs) kunt aanschaffen uiteindelijk die allemaal een verschillende speelstijl / perk combinatie hebben. Daarnaast zit de game stampvol sponsor opdrachten die je weer skins / suits / helmen opleveren, zijn er 'puzzel' trials in verschillende disciplines en zijn er drie totaal verschillende game modes om te spelen. Ik vind het vergelijkbaar met Fifa die ik overigens ook graag speel.

Er zijn volledige titels beschikbaar met lange gameplay duur om ze echt te spelen. Rigs kun je gewoon even lang spelen als Fifa als je maar van sport games houdt. Als je dan ook nog voor platina wil gaan en serieus het spel echt uit wil spelen dan red je dat simpelweg niet in 40 uur.

En zo kan ik voor elke game in mijn langere speelduur lijst opsomming wel zo'n beschrijving geven. Ik vermoed dat veel van de tech demo opmerkingen voortkomen uit het feit dat er alleen een paar demo's gespeeld worden of wat youtube videos gekeken worden. Maar de mensen die de games daadwerkelijk kopen en spelen zullen beamen dat dat beeld dat geschetst wordt simpelweg niet klopt.

Maar het moet natuurlijk wel allemaal je type games zijn die er nu zijn, als je dat soort games niets aan vindt en ze niet wil kopen dan is VR op dit moment gewoon niets voor je en kun je beter wachten. Games als The Witcher, Fallout 4 of Diablo zijn er niet, dus voor echt lange verhaal games moet je op dit moment niet bij VR zijn. Maar voor games puur gericht op gameplay is er op dit moment echt wel een sterke launch lineup beschikbaar als je er voor openstaat.


Game Releases
Veel mensen vinden het release aanbod te karig en hebben geen vertrouwen in de toekomst kwa aantal VR titels. Persoonlijk ben ik het daar helemaal niet mee eens. De release games staan als een huis en geven voldoende speeltijd om daar 100-en uren aan te besteden. Daar komt bij dat de release lijst voor de komende maanden enorm lang is met veel mooie titels ertussen. Er staat simpelweg een hele hoop aan te komen. Een hele goede lijst die goed bijgehouden wordt kun je hier vinden:
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/58jg2s/confirmed_playstationvr_games/


Mijn conclusie na enkele weken gebruik.
Ik ben er enorm tevreden over. Elke dag gebruik ik de playstation VR en heel eerlijk, ik vind het nogal een stap terug in game ervaring als ik weer gewone 2d ps4 games speel. Wel is het elke keer een beetje gedoe om de headset op te zetten, zeker als je deze in de woonkamer gebruikt en elke keer moet aansluiten is dat wel een drempel om hem te gebruiken.

In mijn geval is daar geen sprake van, ik heb een speciale game kamer waarbij de VR op een headstand beschikbaar staat en het een kwestie is van oppakken en opzetten. Maar ik kan me voorstellen dat voor veel anderen zoiets net niet haalbaar is.

Het is belangrijk om te experimenteren met de instelling voor de afstand van je ogen, deze bepaalt voor jouw profiel waar het scherptepunt in je bril komt te liggen. Dit maakt wel verschil hoeveel van het beeld als scherp ervaring wordt. Daarnaast is de positie van de bril op je hoofd essentieel voor de scherpte. Daar krijg je overigens wel handigheid in na een aantal dagen, maar initieel moet je hier even wat aandacht aan besteden.

Als je twijfelt om een VR bril aan te schaffen dan is belangrijk om te weten dat de resolutie een stuk minder is dan die van je HD of 4K tv. Verwacht dus niet dezelfde grafische kwaliteit als je PS4 beeld. Maar het immersie effect en de 3d ervaring in games die je ervoor terugkrijgt doet je dit voor praktisch alle games snel vergeten.

Toch is het aan te raden om een keer te proberen voordat je een VR bril aanschaft. Belangrijkste reden is namelijk dat niet iedereen even goed tegen de VR ervaring kan. Sommige mensen kunnen uren verblijven in een VR game zonder hier last van te hebben terwijl anderen niet eens 10 minuten kunnen halen zonder zich enorm misselijk of slecht te voelen. Een demo zal je snel inzage geven of jij er wel tegen kan. Zelf heb ik nergens last van, de motion sickness had ik minimaal bij Rigs en Eve Valkyrie maar die was na een week ook verdwenen in die games door de gewenning.

Al met al, ben ik er enorm blij mee. Wel heeft het tot effect dat ik normaal ps4 2d gamen inmiddels als saai ben gaan ervaren, wat ik jammer vind. Maar voor een eerste generatie VR console ervaring heeft Sony naar mijn mening een top prestatie geleverd.
 

Offline DutchElite

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #1 Gepost op: di. 08 november, 2016, 14:44
Lekker kort en bondig...  :p
 

Offline qrobinez

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #2 Gepost op: di. 08 november, 2016, 15:06
Citaat van: DutchElite op di. 08 november, 2016, 14:44

Lekker kort en bondig...  :p

hahaha ICT-er, ik typ sneller dan ik denk  :D
 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #3 Gepost op: di. 08 november, 2016, 15:34
Ik ben er ook tevreden over, jammer genoeg nog te weinig mee gespeeld. Is moeilijk te combineren met babysitten...
 

Offline Kenneth

  • Reviewer
  • Level 7
  • *
  • psnagathor87
  • Berichten: 2.265
  • XP: 14
  • Geslacht: Man

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #4 Gepost op: di. 08 november, 2016, 15:38
Citaat van: Heer_Vonck op di. 08 november, 2016, 15:34

Is moeilijk te combineren met babysitten...


Is geen babysitten als het uw eigen kleine is he  :p
 

Offline ara

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #5 Gepost op: di. 08 november, 2016, 16:03
Top review weer.
Als eigenaar van een vr bril kan ik er alleen maar eens mee zijn.

Ik heb wel last van dat "drift" gedrag gehad. Maar met veel zoeken en uitproberen heb ik het nu tot het minimum kunnen leiden.
Iedere keer ik die vr op zet denk ik.... whoooow, dit is so cool  :p
 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #6 Gepost op: di. 08 november, 2016, 16:16
Citaat van: Heer_Vonck op di. 08 november, 2016, 15:34

Ik ben er ook tevreden over, jammer genoeg nog te weinig mee gespeeld. Is moeilijk te combineren met babysitten...

groot minpunt geen couch co-op :p
 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: PSVR - The day after ...

Reactie #7 Gepost op: di. 08 november, 2016, 16:35
Citaat van: diknmuis op di. 08 november, 2016, 16:16

groot minpunt geen couch co-op :p


Eigenlijk zijn er wel games met couch co-op :-p
 

  • 1