6441 keer gelezen

Topic: Playstation Pro (4k gaming)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #15 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:16
Citaat van: diknmuis op do. 10 november, 2016, 14:09

skyrim in 1080p op de pro heeft nog een slechtere framerate dan op de gewone ps4  :o


Ohh ja is niet echt best...
Bij de concusol die ik heb is duidelijk verschil te zien als je van resolutie veranderd op de pro beurt niks..
Maar mss ligt 't aan de games die ik tot nu toe heb geprobeerd.
Tomb Raider moet ik nog doen..
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #16 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:40
Citaat van: diknmuis op do. 10 november, 2016, 14:09

skyrim in 1080p op de pro heeft nog een slechtere framerate dan op de gewone ps4  :o

klopt, das erg vreemd inderdaad, aan de andere kant, die hele remaster van skyrim blinkt nou niet uit in kwaliteit, daar hadden ze veel meer uit kunnen halen.
 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #17 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:45
Citaat van: qrobinez op do. 10 november, 2016, 14:40

klopt, das erg vreemd inderdaad, aan de andere kant, die hele remaster van skyrim blinkt nou niet uit in kwaliteit, daar hadden ze veel meer uit kunnen halen.

yep das waar, pure cashgrab
 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #18 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:50
Citaat van: DutchElite op do. 10 november, 2016, 14:16

Ohh ja is niet echt best...
Bij de concusol die ik heb is duidelijk verschil te zien als je van resolutie veranderd op de pro beurt niks..
Maar mss ligt 't aan de games die ik tot nu toe heb geprobeerd.
Tomb Raider moet ik nog doen..

het is ook meestal een setting die je in de games moet aanzetten, je kunt kiezen uit 4K, 1080p 60 FPS of 1080p Enhanced (de supersampling mode).
Als je de reviews moet geloven dan haal je het beste resultaat op een hd 1080p scherm in de enhanced mode (dan Rendert die op 1880p en schaalt hij het terug naar 1080p op 30 fps). Ik vond de verschillende review filmpjes die dit laten zien enorm overtuigend en daar was het verschil erg goed te zien.

Soms is het alleen een kwestie van de update van de engine, dan hoef je niets in te stellen maar krijg je automatisch de enhanced mode.
Met name in VR gaat dit automatisch. De vergelijkingvideo van until dawn - rush of blood gaf goed weer wat voor impact dit heeft.

Andere VR games zoals Rigs en Robinson zijn specifiek gepatched, daar zou je het snel moeten kunnen merken. Er zijn op reddit en neogaf heel veel filmpjes en screenshots met vergelijkingen te vinden, dus het zou zeker merkbaar moeten zijn.

De meest indrukwekkende tot nu toe vond ik rachet & clank pro update. Die zag er al goed uit op de ps4, maar in pro mode knalt het van je scherm af.

Je zou 1 van de games hieronder eens kunnen testen (van de meeste games hieronder staan op de verschillende sites wel wat er aangepast is):

De games hieronder zijn inmiddels gepatched (of krijgen op korte termijn de patch)
•Battlezone
•Bound
•Call of Duty: Black Ops 3
•Call of Duty: Infinite Warfare
•Call of Duty: Modern Warfare Remastered
•Deus Ex: Mankind Divided
•Dishonored 2
•Driveclub VR
•EA Sports FIFA 17
•Firewatch
•Helldivers
•Hitman
•Hustle Kings
•Infamous First Light
•Infamous Second Son
•Knack
•Mafia III
•Mantis Burn Racing
•Middle-earth: Shadow of Mordor
•NBA 2K17
•Neon Chrome
•Paragon
•PlayStation VR Worlds
•Ratchet & Clank
•Rez Infinite
•Rigs Mechanized Combat League
•Rise of the Tomb Raider
•Robinson: The Journey
•Smite
•Super Stardust Ultra
•The Elder Scrolls Online: Gold Edition
•The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited
•The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition
•The Last of Us Remastered
•The Last of Us: Left Behind
•The Playroom VR
•Thumper
•Titanfall 2
•Uncharted 4: A Thief’s End
•Until Dawn: Rush of Blood
•Viking Squad
•Wheels of Aurelia
•World of Tanks
•XCOM 2
 

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #19 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:54
Ga vanavond verder kijken
Had elders en fifa f snel gekeken maar wist niet dat je in de game moest instellen.
Gaan 't zien
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #20 Gepost op: do. 10 november, 2016, 15:01
Citaat van: DutchElite op do. 10 november, 2016, 14:54

Ga vanavond verder kijken
Had elders en fifa f snel gekeken maar wist niet dat je in de game moest instellen.
Gaan 't zien

FIFA is nog niet gepatched, dat schijnt tegengehouden te worden door een NDA van microsoft. Maar dat zal vermoedelijk in de FIFA patch van a.s. dinsdag komen (bron EA forum).
Laatst bewerkt op: do. 10 november, 2016, 15:13 door qrobinez 

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #21 Gepost op: do. 10 november, 2016, 17:26
Update...

Elders nu goed bekeken duidelijk zichtbaar is het nu moest alleen f in menu anders zetten!
Nu echt schitterend!
4K  in optimaforma...😎😎
Overzetten gegevens gaat ook super goed en is lekker stil.
Voor nu prima
 

Offline vdbeld

  • Level 2
  • **
  • psnvdbeld
  • Berichten: 134
  • XP: 2
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #22 Gepost op: do. 10 november, 2016, 19:58
Moest je een instelling wijzigen van de tv of van de ps4 frans?
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #23 Gepost op: do. 10 november, 2016, 21:03
800 gigabyte overzetten naar de nieuwe ps4, nog 3 uur te gaan voordat we los kunnen
 

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #24 Gepost op: do. 10 november, 2016, 21:51
Citaat van: vdbeld op do. 10 november, 2016, 19:58

Moest je een instelling wijzigen van de tv of van de ps4 frans?



In de game Elders Scroll
Maar 't schijnt dat je op een Samsung tv UHD COLOR moet aanzetten
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #25 Gepost op: vr. 11 november, 2016, 12:19
Hele ochtend getest voor zowel standaard games als VR games.
De standaard games die een pro patch hebben ontvangen, daar kun je niet omheen, dat is enorm zichtbaar. De singleplayer bijvoorbeeld van COD Infinite War ziet er echt 100 keer zo scherp uit met veel extra lightning details.

Belangrijker vond ik echter de VR optimalisaties, of dat nu wat uitmaakt op de PRO, en ik ben verrast!

Laat ik beginnen met 1 van de slechtst uitziende VR games van dit moment: DriveClub

Driveclub ziet er stukken beter uit op de ps pro dan op de ps4 standard.
Ik heb driveclub meer dan 20 uur gespeeld op de ps4 standard en zie overduidelijk de verschillen. Maar ook zie ik wel dat driveclub niet optimaal gebruik maakt van de pro en dat hij een update nodig heeft.

Wat er veranderd is in driveclub op de pro:
- De game oogt scherper. Ik twijfel of dit door de game komt, ik vermoed dat alle games (want elke vr game ziet er scherper uit) op de pro met een grotere Foveated cirkel werken. Op de standaard ps4 wordt alleen een redelijk kleine cirkel scherp gerenderd, de rest eromheen is meer blurry. Op de ps4 Pro is dit overduidelijk niet meer het geval, je hoeft je hoofd niet meer naar rechts te bewegenom ook teksten rechts scherp te kunnen lezen. Dat is echt een zeer opvallend wezenlijk verschil. Daar profiteert Driveclub absoluut van.
- Er worden scherpere textures gegenereerd. Ook dit is overduidelijk te zien tijdens het racen. Maar hier valt nog veel winst te behalen. Check bijvoorbeeld maar eens de tekst op de vlaggen in de bochten, op de PS4 bleven deze blurry. Nu op de Pro zie je een POP in waarbij de teksten op de vlaggen scherper worden. Soms heb je de pop in niet en is het direct scherp, maar meestal zie je nog net die textures laden / verscherpen. Zodra je dat eenmaal doorhebt zie je dit overal gebeuren. Rij je bijvoorbeeld een sneeuw track dan zie je de textures in de verte op de bergen steeds scherper worden (pop in). Dit was pertinent op de ps4 standaard niet zo, daar bleven de textures blurry. Ondanks de pop-in oogst hierdoor de game tijdens de drukke races veel scherper en ik ervaar het als minder vermoeiend voor de ogen om te rijden doordat je nu niet meer zo hoeft te focussen op die blurry lijntjes.
- de teksten op het dashboard en de klokken zijn nu bij de meeste autos scherp. Nu zie je gewoond de kilometer teller en is de tekst gewoon goed te lezen.
- Op een scherm in midden van je auto wordt nu een map van de route getoond plus de positie waar je bent. (dit heb ik niet op de standard ps4 gezien, altans het is me nooit opgevallen, nu wel)
- de auto's ogen scherper, ook in de verte. Wel blijft het zo dat auto's die heel ver voor je rijden enigzins blurry blijven door de beperkte resolutie van de bril. Een auto op 50 pixels zals er nooit scherp uitzien. Maar het is zeker een vooruitgang ten opzichte van de standard.

En zo zijn er wel meer aanpassingen op de pro voor driveclub. Maar ik moet wel zeggen dat het allemaal details zijn en vermoedelijk valt het de meeste mensen niet eens op. Er zijn beter uitziende games op VR en ik ben ervan overtuigd dat als er echt een PRO patch zou komen voor driveclub (met name die texture popin streaming) dit de game nog vele malen beter zou maken. Maar ik ben in ieder geval megablij met de pro upgrade. De dingen die ik noem hierboven zijn niet subjectief. Als je dit lijstje pakt en het zelf controleert dan zul je het ook wel ervaren dat dit de hoofdverschillen zijn die merkbaar zijn.

Voor de rest heb ik de nodige testtijd besteed aan de andere games:

Until Dawn - Rush of Blood
Ik vind het verschil enorm groot, de game is vele malen scherper, de omgevingen zijn veel lichter en de textures hoger (bijvoorbeeld heel goed te zien bij die grote clownface in het clown level).

Eve Valkerie
Het is wat scherper, maar verschil is verwaarloosbaar ten opzichte van de standard ps4 versie

Batman VR
ook een groot verschil, wat voornamelijk komt door de grotere scherpte cirkel op de pro. Alle teksten staan in hoge resulutie nu spatzuiver op het hele scherm

Rigs VR
Deze heeft een officiele Pro patch gekregen en dat geeft direct aan wat we kunnen gaan verwachten. Dit verschil is bizar, het lijkt wel of je van een SD scherm naar een HD scherm gaat. Ik had geen moment meer het idee dat ik op een beperkte resolutie zat te gamen in deze game. Zeeeeeer indrukwekkend wat ze hier op het scherm toveren.

Sportsbar VR
Het is voornamelijk merkbaar tijdens het poolen, op de standard ps4 zie je de witte bal op afstand een beetje blurren en het wit wat uitsmeren in het biljartlaken. Op de Pro blijft de bal megastrak. Echt detail geneuzel waarbij in de praktijk je geen verschil ziet tussen de standard en de pro.

Robinson The Journey
Deze heb ik niet op de standard gespeeld dus ik kan niet vergelijken, maar zoals ik hem op de pro heb gespeeld heb ik er maar 1 woord voor: WOW !
Als dit de toekomst wordt van VR gaming kwa graphics dan staat ons nog heel wat te wachten. Deze game heeft met afstand de beste VR graphics van dit moment.


In het algemeen:
op de ps4 standard heb ik sinds de release elke dag wel zo'n 2 uur VR gaming gedaan op praktisch alle games die er beschikbaar zijn. Ik moet eerlijk zijn, ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die voor de meeste VR games niet direct de verschillen zien. Toch zijn die er wel degelijk naar mijn mening. Alle games die ik getest heb zijn zonder twijfel scherper. Het lijkt of standaard er op een hogere resolutie wordt gegenereerd en deze gedownscaled wordt naar de VR resolutie wat simpelweg scherpere randen om de objecten heen oplevert. Dit zit ongetwijfeld standaard ingebakken in de engines die de games gebruiken, waardoor er naar mijn mening een merkbaar verschil is op de PRO. Ook zijn bij alle games die ik geprobeerd heb de omgevingen lichter waardoor er meer details opvallen. Het meest opvallend was dit in de van oorsprong donkere game Rush of Blood.

Anders wordt het als de game een Pro patch heeft gehad, Rigs had zo'n Pro patch en dat verschil ziet echt iedereen, daar kan geen twijfel over mogelijk zijn. Het hele beeld is haardscherp en het lijkt of je in HD zit te gamen op je VR bril. Erg indrukwekkend.


 

Offline ara

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #26 Gepost op: vr. 11 november, 2016, 13:16
Dank je wel voor deze uitvoerige review qui. Ik was vooral benieuwd naar de VR info. Ik ben overtuigd en ga de pro ook aanschaffen.    :)
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #27 Gepost op: vr. 11 november, 2016, 18:26
Citaat van: ara op vr. 11 november, 2016, 13:16

Dank je wel voor deze uitvoerige review qui. Ik was vooral benieuwd naar de VR info. Ik ben overtuigd en ga de pro ook aanschaffen.    :)

ja absoluut iets voor jou, de impact op VR games is echt groot.
Ik heb de eerste vier levels van rush of blood opnieuw gespeeld vandaag, je ziet zoveel extra, zoals bijvoorbeeld in de buitenlevels zie je het nu ineens sneeuwen en zie je in de verte besneeuwde bergen. Dat zag je nauwelijks op de oude ps4.
 

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #28 Gepost op: za. 12 november, 2016, 19:09
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #29 Gepost op: za. 12 november, 2016, 21:17
Watch dogs 2 op de Pro is echt wel indrukwekkend, enorm goede graphics, belichting en supervolle stad voor een open wereld game.