6482 keer gelezen

Topic: Playstation Pro (4k gaming)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

Playstation Pro (4k gaming)

Gepost op: do. 08 september, 2016, 13:21
Gisteren was de langverwachte perconferentie met betrekking tot de Playstation Pro.

De belangrijkste mededelingen op een rijtje:
- Er komt een nieuwe playstation pro met 1 TB schijf die het mogelijk maakt om games in 4K te spelen, hij komt op 10 november 2016 in de winkel te liggen en de prijs wordt 399 euro.

- Alle playstations (dus zowel de huidige als de playstation Pro) krijgen een update om HDR te gaan ondersteunen.

- Er komt een nieuw model van de huidige playstation die 299 euro gaat kosten.


Inhoudelijk is er ook meer bekend nu van de Playstation Pro (bron tweakers.net):
- de pro heeft 8 jaguar cores (evenveel als de huidige ps4) maar dit keer overgeklockt naar 2,1 Ghz. (1,3 keer zo snel)
- de GPU draait op 911 MHz en heeft 36 compute units. De normale ps4 heeft 18 compute units op 800MHz, dit komt dan neer op meer dan een verdubbeling van de grafische rekenkracht.
- De Pro heeft 8Gb gddr5 geheugen maar is overgeklokt naar 218GB/s
- De Pro heeft wel weer een optische uitgang (toslink). Dit in tegenstelling tot de gewone playstation die het huidige model gaat vervangen.

Wat vinden jullie van de Playstation Pro?
 

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #1 Gepost op: do. 08 september, 2016, 13:30
Ik heb de hele persconferentie bekeken, de getoonde game demo's waren zeer indrukwekkend, het detail en de extra grafische features vond ik zelf enorm overtuigend. Met name Watch Dogs 2 was zwaar indrukwekkend!

Minder overtuigend ben ik van de 4K optie. Aangezien de playstation pro kijkt wat voor scherm je aan je playstation pro hebt hangen geeft dat de gameontwikkelaar de gelegenheid om de extra rekenkracht specifiek voor die resolutie te gebruiken. Ik schat zo in dat met name op 1080p dit de grootste voordelen gaat bieden, aangezien Native rendering op 4K veel te lastig zal zijn voor de specificaties van de Playstation Pro.

Ik verwacht mede door het opvallend vermijden van de woorden Native 4K dat de games geupscaled gaan worden door dezelfde 4k chip als dat er nu in sony 4k tv's zit. Dit is overigens een fantastische chip die niet simpelweg upscaled, maar gebiedsgewijs subpixels kleurt naar de native resolutie. Ik heb zelf een sony 4K tv met een 4K Processor X1 die het upscalen verzorgd en het upscaling resultaat van 1080p naar 4K is simpelweg indrukwekkend te noemen en haarscherp.

Ook het feit dat de Playstation Pro nogal wat voordelen gaat bieden voor de playstation VR (meer grafische verbeteringen en hogere framerate indien nodig)  maakt het voor mij een day one buy.

De HDR optie porten naar alle ps4's vind ik een marketing optie. Niet veel huidige tv's hebben een wide color gamut mogelijkheid om daar gebruik van te kunnen maken, dus leuk voor marketing, maar de meeste huidige gamers zullen er in de praktijk niets van merken.

De nadruk die gelegd werd op de 4K netflix versie vond ik wat overdreven, de huidige sony Android 4K tv's hebben al standaard 4K netflix aan boord. Net zoals YouTube standaard al 4K ondersteund op je 4K tv. Daar heb je met een 4K tv dus geen playstation Pro voor nodig, dat zit er standaard al op.

Wat ik verder een mooie nieuwe feature vind van de playstation pro is dat je in 1080p je game kunt sharen via share play. Dat kan op de huidige ps4 alleen in 720p.

Laatst bewerkt op: do. 08 september, 2016, 13:36 door qrobinez 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #2 Gepost op: do. 08 september, 2016, 14:37
4K gaming is niet hetzelfde als 4K upscaling

4K native kan die PRO onmogelijk draaien, de blurays zijn daar zelfs te klein voor

De upscaling is idd ook sterk afhankelijk van je scherm/tv, deze laatste doet het meeste werk

MP blijft aan 1080/30-60 dus als je PRO of gewone PS4 mp games speelt is dit gelijk

Is enkel een aankoop waard als je VR wilt gamen en dat zal dan nog mijlenver achter liggen tov PC

Als dit de nieuwe trend wordt voor consolegaming dan zal ik enkel nog op PC spelen.

Citaat

PS4

CPU: 8 AMD Jaguar cores @ 1.6 GHz GPU: AMD GCN, 18 CUs @ 800 MHz, 1.84 Teraflops Memory: GDDR5 8GB, 176 GB/s
HDD: 500GB, 1TB

AV output: HDMI, Analog-AV out, Optical out

Wi-Fi: 2.4GHz

Power consumption: Up to 250 W

Dimensions: 275mm x 53mm x 305mm (2013 model)
265mm x 39mm x 288mm (Slim 2016 model)

PS4 Pro

CPU: 8 AMD Jaguar cores @ 2.1 GHz GPU: AMD GCN, 36 CUs @ 911 MHz, 4.20 Teraflops Memory: GDDR5 8GB, 218 GB/s
HDD: 1TB

AV output: HDMI, Optical out

Wi-Fi: 2.4GHz and 5GHz

Power consumption: Up to 310 W

Dimensions: 295mm x 55mm x 327mm

 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Offline BartolomeusD

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #3 Gepost op: do. 08 september, 2016, 15:27
Ik weet nog niet hekemaal. Ik heb een 4K tv waar ik op game en als het echt een verbetering opleverd ga ik zeker een aanschaf wel overwegen. VR boeit me nog niet echt.
 


Twitter: Bartolomeus_D
Youtube: BartolomeusD

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #4 Gepost op: do. 08 september, 2016, 16:06
Citaat van: diknmuis op do. 08 september, 2016, 14:37

4K gaming is niet hetzelfde als 4K upscaling

4K native kan die PRO onmogelijk draaien, de blurays zijn daar zelfs te klein voor

sony positioneert de playstation pro als de console voor 4k gaming. Dit betekent dus dat ze je games in een resolutie van 3840 * 2160 naar je 4K tv sturen.

Dit is inderdaad iets anders dan native 4K gaming waarbij een PC met zware videokaart alle pixels zonder upscaling technieken berekent en naar je 4K tv toestuurt.

Maar beide is 4K gaming.

Dat betekent overigens niet dat je er van uit hoeft te gaan dat er slechts een 1080p signaal geupscaled wordt op de playstation pro. Waarschijnlijk wordt er gewoon een hoger signaal gegenereerd en die wordt geupscaled. Daar heeft sony nu ook al veel ervaring mee met de playstation 4, hier draaien ook games in 900p op, die geupscaled worden naar 1080p (bijvoorbeeld battlefront)

Dus het ligt voor de hand dat ze op de playstation pro iets vergelijkbaars gaan doen en bijvoorbeeld 4K content gaan draaien op bijvoorbeeld 1440p en die upscalen naar 2160p, dan is het een heel stuk scherper dan 1080p en is er al snel sprake van een 4K ervaring ten opzichte van een HD tv, zeker als je ook nog een HDR color space en contrast overheen gooit.

Maar native 4K is het niet, maar dat kan ook helemaal niet voor 400 euro.


Citaat

De upscaling is idd ook sterk afhankelijk van je scherm/tv, deze laatste doet het meeste werk

dat geldt niet voor een playstation pro, deze output 4K naar je tv scherm, dit betekent dat het volledige upscaling proces plaatsvindt op je playstation pro en dus niet op je tv in dit geval.

De TV upscaling op een 4K tv vindt alleen plaats als je een signaal met een resolutie kleiner dan 3840 * 2160 heenstuurt.
 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #5 Gepost op: do. 08 september, 2016, 16:29
^BS

 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #6 Gepost op: do. 08 september, 2016, 19:33
Citaat van: diknmuis op do. 08 september, 2016, 16:29

^BS

bedankt voor je reactie  8)

of je hebt mijn verhaal niet begrepen, of je hebt hem niet gelezen, maar het videootje dat je plaatste zegt (weliswaar versimpeld) exact wat er in mijn verhaal staat zonder de verdieping. Dus ik kan me niet vinden in de door jouw gegeven omschrijving:  bullshit

Maar ik begrijp de achterliggende boodschap en zal een stapje terug doen kwa verdieping  op dit forum :D

Als laatste stuiptrekking dan nog voor de liefhebbers die geinteresseerd zijn in de techniek erachter hoe het allemaal werkt, er is bizar veel te vinden over hoe het hele proces op de playstation pro werkt, 2 redelijk technische beschrijvingen kun je hier vinden:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-three-hours-with-playstation-4-pro

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-we-built-a-pc-with-playstation-neo-gpu-tech

Vooral de laatste is interessant aangezien daarin door valve uitgelegd wordt hoe de 4*4 / 2* 2 checkered upscaling techniek werkt.
Buiten deze sites is ook veel non playstation info hierover te vinden aangezien dit upscaling algoritme ook toegepast wordt in de 4k tvs via de X1 Processor

Laatst bewerkt op: do. 08 september, 2016, 21:13 door qrobinez 

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #7 Gepost op: do. 08 september, 2016, 21:16
Pre Order eruit....!!
 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #8 Gepost op: vr. 09 september, 2016, 08:37
@qrobinez

srry kwam mss wat hard over maar was zo niet bedoeld  :$

Ik geloof niet zoals jij omschreef dat de pro bvb zal renderen aan 1440p, jammer genoeg niet, anders ging er toch een displayport uitgang voorzien zijn ook, iets wat toch beter is voor hogere resoluties. Voor de PS4 ging de standaard ook 1080/60 zijn, we weten ondertussen beter.

Ik kan me gewoon boos maken dat sony (en andere bedrijven in dit wereldje) foutieve, misleidende marketing kunnen doen en daar nog mee weg komen. Het internet ontploft nog enkele weken terug toen velen ook in de NMS hype hadden gelopen. Ik zie nu ook al veel mensen: omg 4K, wow, ongeloffelijk, moet ik hebben,....
De hopen (mooie) trailers die we naar ons hoofd zullen geslingerd krijgen om dan de mp in 1080 te spellen zullen massaal zijn; én dus misleidend.

Pas op die extra rekenkracht is natuurlijk goed, en veel games werken idd al met een hogere pixel dichtheid op hun textures. De games zullen er beter uit zien op een gewoon 1080 scherm ook. Ik ben enkele maanden gelden overgestapt van tv naar een gaming monitor met 1ms respons en dat maakt al een groot verschil. Maar het is en blijft geen echte 4K die de pro ons gaat brengen.

Ik vind het dan ook echt dom dat sony nu komt stoefen met hun 4K gaming console met standaard bluray en met 1TB hdd. Had dan toch gehoopt op een 2TB of zelfs en SSD, maar ja dat zal natuurlijk zijn om de kosten te drukken...

 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.200
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #9 Gepost op: vr. 09 september, 2016, 10:19
Had het ook logischer gevonden dat er een 2 tb in zat. Extra rekenkracht vind ik niet nodig bij een console, dat mijn game iets sneller opstart, daarvoor koop ik niet nog een ps4. Misschien volgend jaar bij een kerst deal, met extra controller en games...
 

Offline ahappyn00b

  • Level 5
  • *****
  • Game met plezier anders game je niet
  • psnahappyn00b
  • Berichten: 1.367
  • XP: 8
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #10 Gepost op: vr. 09 september, 2016, 14:26
Niet overtuigd waarom ik nu een pro nodig heb, lijkt dat het alleen maar mooier eruit gaan zien. Verder voegt het verder niks toe, dus ik ga hem niet halen.

Laatst bewerkt op: vr. 09 september, 2016, 14:28 door ahappyn00b 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #11 Gepost op: za. 10 september, 2016, 08:03


 :p
 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Offline qrobinez

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #12 Gepost op: do. 10 november, 2016, 13:17
hier is die inmiddels binnen, ik heb de verschillende reviews inmiddels gelezen van wat er beter is en wat tegen kan vallen, dus ik kan de komende dagen gericht gaan testen of ik het hetzelfde ervaar  8)
 

Offline DutchElite

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #13 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:00
Al 2 uur gereed..verschil nihil...!!
Beeldkwaliteit bij games die ik heb geen enkel verschil te zien..
Komt waarschijnlijk nog..
Laatst bewerkt op: do. 10 november, 2016, 14:04 door DutchElite 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation Pro (4k gaming)

Reactie #14 Gepost op: do. 10 november, 2016, 14:09
skyrim in 1080p op de pro heeft nog een slechtere framerate dan op de gewone ps4  :o
 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308