10437 keer gelezen

Topic: Playstation VR hardware en games

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

Playstation VR hardware en games

Gepost op: do. 17 maart, 2016, 10:54
Nu alle informatie is vrijgegeven over de Playstation VR is het handig om een opsomming te hebben van wat er nu bekend is.
(bron: gamespot en andere sites)

Playstation VR Specificaties
Naam: PlayStationฎVR
Release datum: 16 oktober 2016
Prijs: 399 Euro

Afmetingen en gewicht
Headset: 187ื185ื277 mm (breedte ื hoogte ื diepte)
Processor unit: 143ื36ื143 mm (breedte ื hoogte ื diepte)
Gewicht headset: 610 gram
gewicht processor unit: 365 gram
 
Display Gegevens
Type: OLED
Panel grootte: 5.7 inches
Resolutie: 1920ืRGBื1080 (960ื080 per oog)
Refresh rate: 90 - 120 hz
Maximale kijkhoek: 100 graden
Latency: 18ms

Sensoren

6 assen motion sensing system (drie assen gyroscope, drie assen versnellingsmeter)
 
Connectie interface
Headset: HDMI, AUX, Stereo Headphone Jack
Processor unit: HDMI TV, HDMI PS4, USB, HDMI, AUX

Processor Unit Functies
3D audio processing, Social Screen (mirroring mode, separate mode), Cinematic mode
 
Pakket inhoud
VR headset ื 1
Processor unit ื 1
VR headset connection cable ื 1
HDMI cable ื 1
USB cable ื 1
Stereo headphones ื 1 (bijgevoegd)
AC power cord ื 1
AC adaptor ื 1
 

Spellen in ontwikkeling
• 100ft Robot Golf
• Allumette
• Ace Combat 7
• Atom Universe
• Albino Lullaby
• Allison Road
• ARK: Survival Evolved
• Battlezone
• Bebylon Battle Royale
• Chernobyl by Farm 51
• Cult County
• Cyber Danganronpa VR: Class Trial
• Crystal Rift
• Classroom Aquatic
• DriveClub
• Dead Secret
• Distance
• Desert Bus 2.0
• Dreams
• Dead or Alive Xtreme 3
• Dynasty Warriors 8
• Eclipse
• Ubisoft's Eagle Flight
• EVE: Valkyrie
• Fated
• Futuridium EP Deluxe
• Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
• Gary the Gull
• The Gallery: Six Elements
• The Golf Club
• Gran Turismo Sport
• Golem
• Godling
• GNOG
• Harmonix's The Easel
• Harmonix Music VR
• Hatsune Miku
• Headmaster
• Hyper Void
• The Hum: Abductions
• Holodance
• IO Moon
• The Earthlight Project
• Job Simulator
• Joysound
• Jurassic Encounter
• Joshua Bell
• Kona
• Keep Talking and Nobody Explodes
• Kerser
• Loading Human
• MIND: Path to Thalamus
• Megaton Rainfall
• Mortal Blitz
• The Modern Zombie Taxi Co.
• The Music Room
• Omega Agent
• Paranormal Activity
• PlayStation VR Worlds
• P.O.L.L.E.N.
• Playroom VR
• Project Cars
• Radial-G
• Robinson: The Journey
• RIGS: Mechanised Combat League
• Rez: Infinite
• Star Wars Battlefront
• SNOW
• SuperHyperCube
• Summer Lesson
• Surgeon Simulator
• Thumper
• Tea Party Simulator
• Tumble VR
• Tecnolust Scanlines
• Tekken 7
• Thunderbird VR
• Trackmania Turbo
• Until Dawn: Rush of Blood
• Vector 36
• Vanguard V
• Volume: Coda
• Vizioneck
• Waltz of the Wizard
• Wayward Sky
• World War Toons
• War Thunder
• White Day
• Xing: The Land Beyond


Bijzondere wetenswaardigheden
- Playstation VR zal het naast de virtual reality ervaring ook mogelijk maken om al je bestaande games plus series en films via Netflix in 2D te kunnen spelen. Dit wordt dan gedaan door een virtuele bioscoop te simuleren waarin je op 2,5 meter afstand naar een 5 meter breed scherm zit te kijken kwa ervaring.
- Star Wars Battlefront wordt een release titel voor de playstation VR
- Camera is noodzakelijk en dient apart aangeschaft te worden
- Move controllers (2 stuks) zijn voor sommige games handig en dienen ook apart aangeschaft te worden.


Laatst bewerkt op: do. 17 maart, 2016, 11:03 door qrobinez 

Offline qrobinez

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #1 Gepost op: do. 17 maart, 2016, 10:58
Ik heb de mijne inmiddels gepreorderd, bijna overal zijn de preorders al uitverkocht, dus als je nog niet toegeslagen hebt zul je waarschijnlijk niet bij de eerste batch zitten die uitgeleverd wordt.

Ik ben er zelf erg enthousiast over, ik heb ooit de oculus rift mogen proberen en de VR ervaring is iets wat je mee moet maken en eigenlijk niet te beschrijven is, ik was in ieder geval direct overtuigd.

Wat is jullie mening over de playstation VR?
 

Offline diknmuis

  • Level 8
  • ********
  • Extremis Malis Extrema Remedia
  • psndiknmuis
  • Berichten: 2.560
  • XP: 15
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #2 Gepost op: do. 17 maart, 2016, 11:26
ik zal toch wachten, mn voorkeur neigt meer naar oculus rift

de games tot nu toe spreken we ook niet echt aan, het zou natuurlijk wel leuk zijn voor de headtracking in de racegames
 
XBL/steam: diknmuis / battlenet: diknmuis#1308

Offline qrobinez

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #3 Gepost op: ma. 10 oktober, 2016, 15:04
Donderdag 13 oktober is het zover,

Wie heeft er hier ook 1 gepreoderd en wie heeft zin om dit weekend (za of zo) eens 1 van de multiplayer games te proberen?
(er van uitgaande dat je dan 1 van de multiplayer games hebt).

De vier bekende multiplayer games nu zijn:
- Driveclub VR
- Battlezone VR
- EVE: Valkyrie
- Rigs VR

Ik zelf haal sowieso Driveclub (die is 19,95 met de season pass) en ik twijfel nog tussen battlezone, EVE: Valkyrie en Rigs.
Battlezone heeft wel bizar goede reviews tot nu toe, maar goed er zit een demo disc bij, dus op basis van de demo bepaal ik welke multiplayer games is vrijdag koop (misschien wel alle drie).

Laatst bewerkt op: ma. 10 oktober, 2016, 16:17 door qrobinez 

Offline vdbeld

  • Level 2
  • **
  • psnvdbeld
  • Berichten: 134
  • XP: 2
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #4 Gepost op: ma. 10 oktober, 2016, 17:11
Ik hoop hier te lezen wat je er van gaat vinden robin.   
Ik wacht het vr gebeuren nog even af.  Als het wel wat blijkt te zijn, zou ik graag een ps4 pro bundel zien verschijnen.
 

Offline trebber

  • Level 2
  • **
  • psntrebber
  • Berichten: 170
  • XP: 2
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #5 Gepost op: ma. 10 oktober, 2016, 17:39
PS VR kreeg ook al minieme add-ins met de grote games zoals Overwatch en Final Fantasy, daarom wacht ik af of het al dan niet levensvatbaar is als je triple AAA-games verwacht voor zo'n technisch vernuft.

PS Oculus rift ziet er beter uit, getest met pc de afgelopen beurzen.
 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #6 Gepost op: ma. 10 oktober, 2016, 18:00
Ik heb hem besteld, dus hopelijk hebik hem ook tegen launch
 

Offline rafbora

  • Level 3
  • ***
  • psnrafbora
  • Berichten: 245
  • XP: 3
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #7 Gepost op: ma. 10 oktober, 2016, 20:05
Citaat van: Heer_Vonck op ma. 10 oktober, 2016, 18:00

Ik heb hem besteld, dus hopelijk hebik hem ook tegen launch

Idem hier.
 

Offline qrobinez

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #8 Gepost op: di. 11 oktober, 2016, 10:58
gisteravond de hele avond reviews en gameplay videos bekeken en ik weet inmiddels welke games ik donderdag ga aanschaffen:

- Eve Valkyrie (coop en multiplayer support)
De gameplay videos zijn erg overtuigend en het lijkt me de perfecte game om het immersie gevoel op te roepen.


doorskippen naar 1.22 dan gaat hij de game spelen


- Until Dawn - Rush of Blood
Ik had hier niet veel van verwacht maar in onderstaande video zie je 1 van de achtbaanritten, dat vond ik zo overtuigend dat deze (budget prijs) titel er op de release dag zeker gaat komen. Ik had verwacht dat zo'n ritje 1 minuut duurde maar dat is dus absoluut niet zo :)
De volgende video vond ik erg overtuigend:


- Driveclub VR
Ik ga hem halen omdat ik racegames tof vind, maar lees hier verschillende verhalen over, de 1 vindt hem fantastisch, de andere vind het helemaal niets. Of te wel, moet het zelf maar gaan ervaren dus.


Battlezone VR sla ik voorlopig even over, hij krijgt erg goede reviews maar ik vond Battlezone op de oculus rift niet zo'n leuke game, kwam een beetje saai op mij over toen ik hem daar op speelde.


welke games halen jullie bij de release?
Laatst bewerkt op: di. 11 oktober, 2016, 11:03 door qrobinez 

Offline qrobinez

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #9 Gepost op: do. 13 oktober, 2016, 11:31
Ok here we go nu ze geleverd worden:

tip 1:
de bijgeleverde PS VR Demo disc bevat hier in europa maar 8 demo games. Maar vanaf vandaag (13 oktober) kun je ook de VR demo disc in de Nederlands / Belgische store downloaden die hetzelfde is als die van Amerika, dan heb je maar liefst 18 demo games om te testen.

tip 2:
als je de bril moet calibreren dan wordt je min of meer geleid naar een simpele calibratie setup. Echter in het settings menu van je ps4 kun je ook uitgebreid calibreren, dit is aan te raden omdat hier ook je oogafstand meegenomen wordt in de calibratie waardoor het beeld echt helemaal op jouw eigen situatie wordt afgesteld. (dus meer diepte en scherpte op afstand). Dit doet hij door een close up foto van je gezicht te nemen en dan kun je via een cursor aangeven waar je ogen (pupillen) staan. Dan wordt het beeld op die specifieke afstand gecalibreerd. Dit wordt opgeslagen per user account, dus als er meer mensen zijn die hem gebruiken kun je ieder zijn eigen specifieke calibratie setup geven.

Laatst bewerkt op: do. 13 oktober, 2016, 11:49 door qrobinez 

Offline kleine_vernimme

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #10 Gepost op: do. 13 oktober, 2016, 12:22
Ik wacht nog even af om me dit aan te schaffen want is toch wel een hoop geld.
Kan je dit gewoon opzetten als je een bril draagt?
Is mss een stomme vraag maar wel vrij belangrijk vind ik.
Groeten
 

Offline rafbora

  • Level 3
  • ***
  • psnrafbora
  • Berichten: 245
  • XP: 3
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #11 Gepost op: do. 13 oktober, 2016, 12:38
Citaat van: qrobinez op do. 13 oktober, 2016, 11:31

Ok here we go nu ze geleverd worden:

tip 1:
de bijgeleverde PS VR Demo disc bevat hier in europa maar 8 demo games. Maar vanaf vandaag (13 oktober) kun je ook de VR demo disc in de Nederlands / Belgische store downloaden die hetzelfde is als die van Amerika, dan heb je maar liefst 18 demo games om te testen.

tip 2:
als je de bril moet calibreren dan wordt je min of meer geleid naar een simpele calibratie setup. Echter in het settings menu van je ps4 kun je ook uitgebreid calibreren, dit is aan te raden omdat hier ook je oogafstand meegenomen wordt in de calibratie waardoor het beeld echt helemaal op jouw eigen situatie wordt afgesteld. (dus meer diepte en scherpte op afstand). Dit doet hij door een close up foto van je gezicht te nemen en dan kun je via een cursor aangeven waar je ogen (pupillen) staan. Dan wordt het beeld op die specifieke afstand gecalibreerd. Dit wordt opgeslagen per user account, dus als er meer mensen zijn die hem gebruiken kun je ieder zijn eigen specifieke calibratie setup geven.

Thanks for the info.
 

Offline Vinsanity

  • Redactie
  • Level 5
  • *
  • Lakers Nation stand up
  • psnvincent-Jannie
  • Berichten: 1.079
  • XP: 5
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #12 Gepost op: do. 13 oktober, 2016, 21:08
Citaat van: kleine_vernimme op do. 13 oktober, 2016, 12:22

Ik wacht nog even af om me dit aan te schaffen want is toch wel een hoop geld.
Kan je dit gewoon opzetten als je een bril draagt?
Is mss een stomme vraag maar wel vrij belangrijk vind ik.
Groeten


Dat is ook iets wat ik me afvraag
 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #13 Gepost op: do. 13 oktober, 2016, 21:18
Ik heb een bril, en het is wat zoeken, maar gaat wel...

Je zal wel je bril moeten afkuisen wnr je klaar bent, want je verschuift je bril vrij dicht naar je wimpers toe. Een bril hebben is geen onoverkomelijk probleem, maar het is wat extra aanpassen.
 

Offline qrobinez

Re: Playstation VR hardware en games

Reactie #14 Gepost op: do. 13 oktober, 2016, 22:45
Citaat van: Vinsanity op do. 13 oktober, 2016, 21:08

Dat is ook iets wat ik me afvraag

een bril is geen enkel probleem, ik heb er ook 1 op en dat werkt prima, je kunt het scherm naar voren schuiven als je bril wat dikker is overigens. Wel lekt er dan wat licht bij de neus door in de bril, maar je kunt eventueel het rubber daar wat op aanpassen. Maar ik verwacht dat daar ook nog wel alternatieven voor komen.
Maar in de praktijk heb ik geen seconde doorgehad dat ik naar het scherm zat te kijken en dat ik een bril op had. Dat komt voornamelijk omdat het scherm voor je ogen hangt en niet echt rust op je gezicht.

Ik heb het ook geprobeerd met een oculus rift, en daar vond ik het ophouden van de bril mega irritant, dus dat heeft sony naar mijn mening perfect opgelost.

Maar goed, wat zijn de eerste indrukken van de bril  :)

Online zijn de meesten enorm enthousiast. Nou moet wel gezegd worden dat de meesten al VR ervaring hebben op de 1 of andere manier. Dus het hangt af van je verwachtingspatroon. Als je een playstation 4 graphics ervaring verwacht moet je absoluut niet voor VR gaan. Zover is de techniek simpelweg nog niet, nu kan ik hier het hele verhaal over het oplossingsvermogen van je ogen en het aantal benodigde pixels gaan ophangen, maar daar zit niemand hier op te wachten weet ik : :D :D Dus ga ik verder met de gebruikers ervaring

Het is minder scherp dan een oculus rift, niet verwonderlijk want er zijn minder pixels, echter .... De ervaring vind ik persoonlijk beter op de PS VR, de hoofdreden is simpelweg het veel beter verborgen SDE (screen door effect) door het gebruik van subpixels, dus het raster wat je ziet in het scherm is minder opvallend dan op een oculus rift. Zeker als je eenmaal aan het gamen bent dan merk je al helemaal niets meer van het raster, dus wat mij betreft geef ik graag iets van de scherpte op voor de betere SDE ervaring, al zal dat voor iemand anders weer anders kunnen zijn.

Ik heb nu meerdere games geprobeerd, hier een aantal impressies  in het kort van een aantal demos uit de store:
- VR Worlds, hier kun je het best mee beginnen om even te wennen aan VR, in Ocean decent daal je langzaam af in de zee en kun je genieten van de prachtige omgeving en vissen om je heen. Doordat je de kooi continu in je scherm zit zul je weinig tot geen last hebben van misselijkheid en is het een mooie tech demo introductie tot de VR
- Thumper: een soort ritme spel op een rails, ik moet eerlijk zeggen dat ik hier echt helemaal niks aan vond.
- Eve Valkyrie: Ruimtegame, ja, dit is VR in optima forma, erg indrukwekkend en als je de demo overleeft kwa misselijkheid of duizeligheid dan ben je prima geschikt voor VR gaming
- Battlezone: Verrassend leuk en ziet er goed uit, wel ben ik bang dat dit snel gaat vervelen.
- Rez Infinite: Ritme spel, die leuker is dan je op zich door de eenvoudige graphics zou verwachten.
- Until Dawn - rush in blood: Achtbaan game door een griezelbaan. Dit vond ik tot nu toe de beste game ervaring, het is spannend, je voelt je maag tekeer gaan bij de afdalingen en de scare jumps zijn goed gedaan.
- Rigs: grafisch de beste game van dit moment, enorm intens om te spelen, lijkt me dat je hier lang aan moet gaan wennen, maar heeft wel veel potentie
- Tumble VR: Briljante game, simpel bouwen met blokjes in 3D, grafisch erg goed. Heb hem direct maar gekocht.
- Driveclub VR: wordt afgebrand in veel reviews, ik vind die reviews die bijvoorbeeld zeggen dat de autos er als verfvlekjes uitzien, behoorlijk overdreven, het ziet er inderdaad waziger uit dan bijvoorbeeld rigs, maar de immersie kwa rij gevoel is fenomenaal en het ziet er wat mij betreft goed genoeg uit om dit serieus te gaan spelen. Zeker gezien dat ik een stuur heb wat het gevoel nog groter maakt.
- Cinema VR: hier kun je allerlei VR films bekijken, erg vet om midden in een filmscene te staan en rondom je heen te kijken, Aanrader is de olympische spelen Rio film, kijk dan vooral af en toe ook even achter je!
- Playroom VR: deze is gratis, maar goeie genade wat is deze game fantastisch, die ene game waarmee je met een robot in mario 3d stijl je vriendjes moet bevrijden is echt geweldig, ook leuk dat je hier playstation coins mee verdiend waarmee je in een game kamer balletjes kan vissen met een grijparm om je game kamer helemaal in te richten met speelgoed. Absolute aanrader !!!

Cinema mode:
- ik heb even Battlefront en project cars gespeeld en Netflix geprobeerd, ik moet zeggen dat het beter was dan ik op voorhand verwacht had. Ik had op netflix even een stukje van star wars gekeken en vond het prima overkomen ondanks dat het wat minder scherp is dan mijn beamer. Ik zie met dit wel gebruiken in de praktijk. Battlefront en project cars waren prima te doen kwa gaming. Een concert van George Michael op blu ray zag er fantastisch uit in cinema mode. Die cinema mode werkt naar mijn mening beter dan ik verwacht had.

Overigens, de tip om de extra calibratie te doen zou ik echt aanraden, na het calibreren van mijn oogafstand was het diepte gevoel in de games nog stukken groter dan de factory default.

Er zijn nog een hoop game demos te testen, maar inmiddels heb ik er al een aantal aangeschaft op basis van mijn eerste ervaringen in de demos, voor mij zijn tot nu toe must haves:
- Until dawn rush of blood (deze is echt enorm goed!)
- Eve Valkyrie
- Driveclub VR
- Tumble VR


Laatst bewerkt op: vr. 14 oktober, 2016, 01:50 door qrobinez