1128 keer gelezen

Topic: PS4 Ervaringen topic

  • 1

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

PS4 Ervaringen topic

Gepost op: vr. 29 november, 2013, 23:54
zo, de eerste avond ps4 experience zit er op  8)

Na de unboxing van het apparaat werd die aangezet en dan kom je er achter dat die praktisch onhoorbaar zijn werk doet. Een hele verademing ten opzichte van de ps3 die ik zelf gebruik die echt luid is. Na de verplichte update naar firmware 1.51 die heel soepel verliep begon het direct al goed met het niet kunnen aanmelden bij psn vanaf half 4 vanmiddag, het is overduidelijk dat de ps4 helemaal ontworpen is voor social gaming en community gebruik want zonder psn is het een heel leeg apparaat :D. Rond half 9 was het zover, ik kwam door de psn authorisatie server heen en kon eindelijk mijn profiel instellen wat direct een stuk completer apparaat er van maakte en de updates van games werden zonder dat ik er iets voor moest doen volautomatisch binnengehaald en geinstalleerd (erg handig!).
Het is sowieso gaaf dat je gewoon kun beginnen te gamen na ongeveer een minuut installatie tijd en dat de rest van de installatie in de achtergrond gebeurd zonder dat je er erg in hebt.

Bij het aanmaken van je profiel kun je aangeven a la facebook style wat je friends van jou mogen zien, alles wat je namelijk doet op een ps4 zoals game progress, achievements, videos die je bekijkt en ga zo maar door worden gebruikt voor jouw persoonlijke profile dashboard. Anderen kunnen dit dus ook allemaal van jou zien dus als je dat niet wilt zul je de boel wel even bewust moeten afschermen. Ik vind het niet erg dus heb alles open gezet voor de full experience die dan a.s. maandag live zou moeten gaan!

Omdat het psn in het begin niet werkte was er mooi tijd voor de single player versies van de games die ik heb. Ik begon met Battlefield 4. Dat ziet er echt enorm mooi uit en het is met name te zien dat je op next gen gamed doordat het super vloeiend op 60 FPS in 1080P draait wat haarscherpe beelden op je tv scherm neerzet. De single player van battlefield is wat je er van verwacht, een aaneenschakeling van spektakel en shootouts in behoorlijk realistisch uitziende omgevingen. Het is opvallend dat je er zo snel aan gewend raakt maar de levels zitten boordevol, de belichting doet zijn tovertruuken enorm goed en de hd textures spatten ervan af.

Daarna de single player opgestart van COD Ghost, deze single player had ik ook gespeeld op de ps3 dus ik kon mooi vergelijken met hoe het nu was op de ps4. Het is direct duidelijk dat de textures vele malen scherper zijn en dat het veel vloeiender loopt, maar het was ook duidelijk dat het toch een groot current gen gevoel had. Dit komt met name omdat het overduidelijk is dat eigenlijk alleen de textures zelf wat opgepoets zijn, de levels zijn niet voller, er gebeurd niet veel in de omgeving extra (zoals bewegende bomen, deze zijn behoorlijk statisch nog steeds) en de hoekige modellen die ze gebruiken. Ik denk dat ik milder zou zijn geweest als ik Battlefield niet eerst had gezien maar dat verschil is echt enorm groot kwa beleving in de levels.

Toen was het tijd voor Fifa 14, de game begint direct met een game waarin jij Barcelona speelt en je moet tegen Real Madrid. Tijdens dit potje wordt de game in de achtergrond geinstalleerd zodat je eigenlijk niet door hebt dat de game nog niet volledig speelbaar was. De camera zit nu lager zodat je ook het publiek ziet. Dit maakt een enorm verschil vind ik, je wordt veel meer betrokken bij de uitstekende sfeer van de dit keer 3d poppetjes op de tribune. De spelers zelf lopen haarscherp rond en er zijn meer animaties waardoor het er allemaal vloeiender uitziet en vooral vloeiender speelt (ook weer in 1080p). Grafisch spat het van je scherm af overigens.

Rond half 9 kon ik eindelijk online op de ps4. Gelijk natuurlijk COD Ghost opgestart en de multiplayer ingedoken. Dit is een verschil van dag en nacht als je de levels kwa scherpte vergelijkt met de ps3. Ook de belichting is super, het is echt een enorme stap voorwaarts voor de COD beleving. Wel moet ik erg wennen aan de grotere controller. Altans hij is niet groter maar de handvaten zijn dikker en de analoge sticks zijn stroever en klikken moeilijker in. Voor mensen met kleine handen is dat behoorlijk wennen. Wel vind ik de controller beter controleerbaar maar dit gaat zeker een paar weken duren voordat ik het echt een betere ervaring ga vinden dan mijn oude vertrouwde ps3 import controllertje uit china. Maar eerlijk is eerlijk, de nieuwe controler voelt veel beter aan kwa controle. Ook de aparte rumble motoren in de beide handvaten voegt veel toe aan de ervaring. Het is lastig uit te leggen maar het feit dat dat nu gescheiden motoren zijn zuigt je meer in de game kwa handling.

Rond half 11 zijn we geswitched naar Battlefield 4 multiplayer. Het is duidelijk dat we geen idee hebben wat we doen want bij elkaar in een game komen lukte niet. Dus toen maar alleen de domination mode geprobeerd omdat dat het meest op cod lijkt (close combat zonder vehicles). Ik was vooraf een beetje bang dat het op battlefield 3 zou lijken maar daar is naar mijn mening totaal geen sprake van (BF3 spelers online zijn het hier absoluut niet mee eens overigens, die vinden het BF3.5). Maar wat schiet deze game lekker !!!! COD had altijd mijn voorkeur vanwege de smooth 60 frames per seconde, maar dat haalt battlefield 4 nu dus ook met groot gemak. Ik maakte de ene kill na de andere met mijn ak12 beginner wapen en de upgrades vlogen me om de oren met vrij spelen! Nou had ik net COD Ghost gespeeld maar zonder overdrijven, die graphics van battlefield 4 laten het speeksel uit je mond lopen zo ongelooflijk vet zien die maps eruit. Ik had denk ik mazzel met de kamer want mijn team speelde super goed samen en we wonnen elke game met enorm gemak doordat we met groepjes van vlag naar vlag liepen en de boel daar leeg veegden. Deze game heeft echt grote stappen gemaakt ook in close combat fighting waar eerst call of duty heer en meester was. Toch is er een keerzijde. De multiplayer zelf werkt op het eerste gezicht goed, maar zodra je naar bijvoorbeeld je friendlist in game gaat dan hangt de hele game. Dus er zitten nog de nodige bugs in op dit moment waardoor je niet samen kunt spelen.

De eerste indruk is dus overweldigend, ik had wel verwacht dat het flink verbeterd zou zijn maar je moet het zelf ervaren om te ontdekken hoe groot het verschil in de praktijk is. Ik had veel filmpjes op youtube gezien en livestreams op twitch maar die zien er echt een stuk minder uit dan dat je het zelf op je eigen scherm ziet en zelf de knoppen bediend. Je kunt overduidelijk zien dat de ps3 nu toch wel 7 jaar oud is en voor zijn leeftijd nog steeds goede games op acceptabel grafisch niveau er uit weet te persen, maar als je dan de ervaring op de ps4 vergelijkt waarin je op 60 fPS en 1080p zit te gamen zul je zien dat dat de ervaring toch behoorlijk anders maakt.

Wat is jullie ervaring met de ps4?
Laatst bewerkt op: vr. 29 november, 2013, 23:58 door qrobinez 
  • 1