Odin Sphere Leifthrasir

Deze game is een zoveelste remake van een game, maar nu afkomstig uit de PS2 periode. Mogen we ons aan halfslachtige graphics en een slordige JRPG verwachten, of schuilt er meer achter deze Odin Sphere Leifthrasir?

Een klein meisje leest een verhaal dat het wel en wee vertelt van Gwendolyn. Die laatste is een Valkyrie of vrouwelijke strijdster die dienst doet in het leger van Demon Lord Odin. Tijdens een gruwelijke veldslag tegen de feeën legt haar zus het loodje, en in haar laatste levenszucht vertrouwt ze Gwendolyn haar legendarische speer toe, waarvan gezegd is dat deze magische krachten bezit. Gwendolyn is bovendien geen gewone Valkyrie, maar de dochter van Odin.

Odin zit helaas met een probleem. Zijn onderdanen moeten steeds afdalen in de gevaarlijke onderwereld om juwelen te zoeken. Om deze riskante uitstapjes te vermijden is het zijn ambitie om de Cauldron,die ook deel uitmaakt van een onheilspellende profetie, opnieuw te laten werken, want van deze ketel wordt er beweert dat deze magische kristallen kan maken. De dappere Gwendolyn neemt de queeste om de Cauldron opnieuw te laten werken op zich. Zij komt echter wat meer te weten dan haar lief is...

Toegegeven het verhaal op zich klinkt wel ver gezocht. Als je echter enkele uurtjes ver bent, raak je verstrikt in de wereld van Odin Sphere Leifthrasir. Niet alleen neem je de vorm aan van Gwendolyn, maar ook van nog vier andere protagonisten. Zoals je misschien kan vermoeden kruisen hun paden soms, zodat het hoofdpersonage van het ene boek een gastrol speelt in het andere. Het is ook leuk dat de verhalen zich op verschillende tijdstippen afspelen. Zo begint het verhaal van het tweede hoofdpersonage - Cornelius - voor dat van Gwendolyn, maar zijn er overlappingen qua chronologie. Dit zorgt voor een extra dimensie in de verhaalvertelling.

Het verhaal - of beter gezegd: verhalen - spelen zich af in boeken, en dat merk je aan de vertelling. Zo bestaat het boek uit hoofdstukken, die dan weer ingedeeld zijn in 'acts' of scènes. Wanneer je een hoofdstuk heb uitgespeeld, ben je in staat om terug te bladeren, om eventueel onontdekte gebieden en schatten te vinden.

De game is een 2D sidescroller. Dit betekent dat je speelt in een 2D-aanzicht met vijanden die uit alle richtingen komen. Af en toe wordt dit gecombineerd met een platformgedeelte dat zich simpelweg beperkt tot het springen op hoger gelegen gebieden.

Battle Skills

Het vechten in deze game is, vooral in het begin, vrij lineair. De meeste gevechtstechnieken, waaronder aanvallen vanuit verschillende positie en verdedigen, voer je allemaal met het vierkantje. Hou je het vierkantje in, dan blokkeer je aanvallen, gebruik je de toets met een richting van je knuppel, dan voer je de andere aanvallen uit. Het doel is een zo hoog mogelijke score halen, en dit doe je door de vele aanvallen aan elkaar te rijgen tot een vloeiende combo. Zoals je tussen de regels kan lezen is dit een ideaal recept voor button bashen, en daarmee geraak je al een heel eind. Je zal zelden deze tactiek moeten wijzigen om het einde van de game te halen.

Als snel leer je dat de gegeven speer een Psypher is of bezit. Dit is in staat om levenskracht van verslagen vijanden onder de vorm van Phozons te absorberen. Met deze laatste items ben je in staat om niet alleen je aanvalskracht, maar ook je geleerde vaardigheden - die je vrijspeelt met Phozon Prisms - te versterken. De Prisms behaal je trouwens meestal na het beëindigen van een belangrijk hoofdstuk. Deze aangeleerde vaardigheden kunnen zowel actief als passief zijn. De actieve vaardigheden kan je herbergen onder het rondje, al dan niet in combinatie met de verschillende richtingen van de knuppel.

Elke keer wanneer je stijgt in level zal je ook een Ability Point krijgen. Hiermee kan je dan opnieuw andere vaardigheden vrijspelen die eerder passief zijn. Zo zal je power balkje - dat je soms nodig hebt voor de strijdvaardigheden - zich sneller vullen, of zal je vijanden beginnen bevriezen wanneer je levensbalk onder een bepaald percentage komt.

Growing and Mixing Skills

Naargelang je verder gaat in de wereld van Odin Sphere Leifthrasir, zal je verschillende items verzamelen. Dit echter met een beperking, want je rugzakje is niet oneindig groot. Je vindt bijvoorbeeld zaden, die je kan laten groeien met je verzamelde Phozons. De plant kan dan bijvoorbeeld vruchten leveren, die je dan kan opeten om je levensbalk te vervolledigen, groter te maken, of om experience points te krijgen. Alles in deze wereld heeft zijn rol. Wanneer je een ei op de grond legt, komt daar een kuiken uit. Beslis je om je zaden aan het kuiken te geven, dan groeit dit op tot een kip, die je dan kan afslachten om op te eten. Of, ja kan ervoor kiezen om die kip weer zaden te geven, zodat zij een ei legt, en zo kan je wel even doorgaan. Het is aan de speler om te beslissen wat er met de grondstoffen gebeurt die hij/zij verzamelt.

Naast het planten van groenten en fruit, kan je je ook nog wagen in de alchemie. Zo brouw je verschillende drankjes die een verschillende uitwerking hebben, naargelang de grondstoffen die je vindt. Een tornado of vulkaan in een flesje, of toch liever die krachtige healing potion. Opnieuw heeft de speler de keuze wat hij maakt. Je kan zelfs gewone voeding combineren met deze drankjes zodat zij een krachtigere uitwerking hebben. Een simpel voorbeeld hiervan is het opwaarderen van een healing potion, dat eerst honderd, en daarna vierhonderd HP aanvult.

We zijn blij te zien dat de ontwikkelaars zich niet enkel hebben toegespitst op het herprogrammeren van de reeds bestaande code. Gelukkig zijn ze het grafische gedeelte niet vergeten. De verhalen spelen zich af in een sprookjeswereld en de graphics zijn enkel een meerwaarde in deze setting. Met de mooie, soms heftige kleuren en de harde potloodlijnen wanen we ons in de tekenfilms die we kennen uit onze jeugd. Het verhaal op zich wordt uit de doeken gedaan met behulp van tekstballonnetjes, die een verademing zijn op de stills die we kennen uit de zovele games.

Qua geluid is er totaal niets verkeerd met de soundtrack of de algemene geluiden in de game. We kunnen ook kiezen voor de Japanse óf Engelse taal, wat we alleen maar als een pluspunt kunnen beschouwen. Een minpuntje is het dat het misschien wat te kinderachtig overkomt, maar gezien de setting van een sprookje sluit dit voor mij opnieuw aan bij de setting.

Ik ben niet de grootste fan van de Japanse/Aziatische games, maar toch heeft deze game met de vreemde titel mij kunnen bekoren. Iemand die de game een enkele uurtjes speelt zal de diepgang in de verhaallijn, de mogelijkheden om je vaardigheden uit te bouwen, en de optie om je items te gebruiken zoals je wil, snel kunnen appreciëren. De nadruk wordt duidelijk gelegd op het verhaal, maar de gameplay moet niet onder doen. Dit is een remake zoals we ze graag zien: graphics opgewaardeerd, en de degelijke kernelementen blijven behouden. Ook de keuze tussen de Japanse of Engelstalige dialogen is zeker een pluspunt!

• Keuze Japanse/Engelstalig dialogen
  • Gebalanceerde gameplay
  • Mooi uitgevoerde verhaalvertelling