Grand Kingdom

Onze bèta indruk van Grand Kingdom was redelijk positief. Kunnen we die lijn doortrekken naar de volledige game?

Honderd jaar achter de val van het Uldein Empire vechten de Four Nations om de heerschappij. De oorlog wordt echter niet uitgevochten door soldaten maar door huurlingen. Jij leidt zo'n Mercenaries groep. Algauw sluit jij je aan bij The Guild. Dit is een overkoepelende organisatie van huurlingengroepen die zich neutraal houdt in deze oorlog. Je hebt echter wel contact met de vier facties en je kunt voor hen vechten. Iets want natuurlijk kan leiden tot perikelen.

Grand Kingdom is een tactische JRPG met een twist. De game is een mix van turn-based en real-time actie. Meestal krijg je een missie voorgeschoteld waarbij je bepaalde doelstellingen moet vervullen. Men beweegt zich voort op een map als met een pion op een bordspel. De gevechten zelf spelen zich af in een soort 2D. Je hebt drie 'lanes' waarop je personages zich kunnen verplaatsen. Natuurlijk is bewegen beperkt, dit is ook afhankelijk van de typerende klassen. Ook afhankelijk van die klassen zijn natuurlijk de acties die je kunt uitvoeren. Tijdens deze actie moet je meestal getimed op de desbetreffende knop drukken om meer schade toe te brengen. Het opzet is redelijk simpel maar naar mate je vordert toch diepgaand. Zo moet je ook rekening houden met 'friendly fire' en er kunnen zich ook obstakels en vallen bevinden op het slagveld. Het gebruikelijke verzamelen van grondstoffen en maken van voorwerpen is natuurlijk ook van de partij.

Aan verschillende klassen is er in ieder geval geen gebrek. Je hebt keuze uit zeventien verschillende klassen gaande van de gekende speelstijlen tot de leukere unieke individuen die de gameplay dan weer een andere twist geven. Je kan deze allemaal rekruteren, hun uiterlijk wat aanpassen, ze een eigen naam toekennen en hun eerste vaardigheidspunten verdelen. Je party kan maximaal uit vier personages bestaan (zes online) en je kunt meerdere party's hebben welke je apart kunt levelen.

Een mooie aspect van de game is de asymmetrische online component. Je kiest één van de vier facties waarvoor je een bepaalde tijd vecht. Je kunt zelf deelnemen aan de oorlog tegen A.I. of je stuurt één van je party's erop uit die dan ook als A.I. tegen anderen vecht. Ideaal om een extra centje in het laatje te brengen.

Toch is het niet al rozengeur en maneschijn met Grand Kingdom. Ik vond alles toch redelijk snel repetitief overkomen. Missies kunnen ook een hele tijd duren en dan heb je geen optie om te saven. Als je dan net in het laatste gevecht het loodje legt of je neemt één verkeerde beslissing, dan kan dit frustrerend overkomen.

Het grafisch stijltje dat Grand Kingdom gebruikt is mooi. Het verhaal wordt met 2D sprites verteld. Epische cutscènes ontbreken echter. Jammer want dat haalt toch wat de sfeer onderuit. Misschien bewust gedaan wat de game is immers ook verkrijgbaar op de PlayStation Vita.

De soundtrack is ook zeer mooi. Je kan kiezen uit zowel de Engels en Japanse dialogen. Die dialogen zijn echter beperkt. De game bevat ook veel tekstballonnetjes die niet ingesproken zijn. Dit vinden we toch een minpuntje en zeker niet current-gen.

Met Grand Kingdom waait er een nieuwe frisse wind door het tactische JRPG landschap. De game heeft leuke ideeën maar enkele hekelpuntjes weerhouden het ervan om een topper te zijn. Wie fan is van dit soort games, het geduld heeft en voldoende tijd wil investeren, zal vele uurtjes zoet zijn. Voor mensen die willen instappen in dit genre of gewoon een luchtige RPG wil spelen, zou ik de game niet aanraden. Toch is het mooi dat men in dit genre, die toch een minder publiek aanspreekt, wil innoveren en niet lukraak oude spelmechanismen kopieert. Wij staan alvast open voor meer werk van Spike Chunsoft.

• Vernieuwende gameplay
  • Leuke onlinemodus

• Enkele hekelpuntjes