Guilty Gear Xrd Revelator

Guilty Gear Xrd Revelator is de tweede game in de Guilty Gear Xrd serie. Is dit vervolg even goed als Guilty Gear Xrd Sign? Wij hingen voor jullie de vechtersbaas uit.

Revelator borduurt verder op het verhaal van Sign. Wij werden door de ontwikkelaar en uitgever gewaarschuwd om niks van spoilers mee te delen. Het is dan ook zeer moeilijk om iets uit de doeken te doen voor mensen die geen voorkennis hebben met de franchise. Als je echter als leek de game in huis haalt krijg je toegang tot GG World. Dit wordt ontgrendeld als je het verhaal begint. Men kan hier heel veel informatie terugvinden over de gebeurtenissen en de lore die de langlopende Guilty Gear franchise rijk is.

In het verhaal zelf deel je slag noch stoot uit. Dit plot is immers een animefilm die ongeveer een vijftal uur duurt. Nadien kan je aan de slag met Episodes. Dit is de standaard arcademodus waarin de gebeurtenissen net voor het verhaal nog wat worden toegelicht. Deze zijn hier dan ook meer specifiek gericht naar de personages.

Complete leken beginnen best met de tutorial. Daarin wordt de basis uitgelegd. Eens je dat onder de knie hebt kun je heel wat tijd door brengen in de Mojo. Hier kun je combo's leren, vrije trainingen en missies uitvoeren. Alles wordt zeer goed aan de man gebracht zodat zelfs de grootste noobs kunnen excelleren. De gouden regel geldt immers ook voor Guilty Gear: heel veel oefening baart kunst. Want de vele verschillende mechanismen die de gameplay bevat zijn zeer diepgaand. Niet getreurd als je gewoon een potje rake klappen wilt uitdelen. Stylish mode, die we kennen uit de BlazBlue serie, is ook van de partij. Hierbij kan je door één enkele druk, of mindere toetsencombinaties, al heuse combo's uit je hoed toveren. Dit kun je zelfs gebruiken in de online modus. Ideaal dus voor gamers die wat minder gedreven zijn maar toch willen genieten van een goede fighting game.

De volledig cast van Sign is in Revelator aanwezig, ook enkele oude bekenden maken hun opwachting. De personages zijn heel divers qua speelstijl. Het blijft mij ook een raadsel hoe men ze soms zo gek kan bedenken. Dit verlengt natuurlijk ook de speelduur ongelofelijk. Want in tegenstelling tot sommige andere games in dit genre, speelt ieder personage heel anders en uniek.

Guilty Gear Xrd Revelator bevat ook hopen content om te ontgrendelen. Andere kleuren voor de personages, muziek uit de vorige games, allerhande filmpjes; de echte fans zullen hier zeker hun hartje ophalen. Voor wie het net nog wat anders wilt dan de standaard sla-je-tegenstander-tot-moes modi, is er nog de M.O.M. modus. Deze kan gezien worden als een soort RPG modus. Het opzet blijft natuurlijk hetzelfde maar men kan allerlei items aankopen en gebruiken. Health potions, bommen en bepaalde wapens kunnen hierbij in de ring gegooid worden. Daardoor kunnen ook allerhande eigenschappen van de tegenstander of van jezelf veranderen. Zeer leuk dus voor de RPG-fanaten en het brengt natuurlijk ook extra afwisseling met zich mee.

Guilty Gear Xrd Revelator beschikt ook over een heus online luik. Ook dit is bijster goed uitgewerkt. Je kan een lobby joinen volgens regio of natuurlijk zelf ééntje aanmaken. In deze lobby's kun je rondlopen met je avatar en interageren met andere spelers. Ideaal om nieuwe vrienden te maken. Ranked is ook aanwezig voor de mensen die zich online willen opwerken tot de beste vechtersbaas. Het goed nieuws hier is dat zowel PlayStation 3 en 4 eigenaars van de game het kunnen opnemen tegen elkaar. Iets wat de online levensduur van de game dus ook drastisch verhoogd.

Grafisch oogt Revelator ook zeer mooi. De cell-shaded anime en details van de personages zien er zeer goed uit. Alles loopt ook heel soepel en de over de top actie komt mooi tot zijn recht.

Ook het geluid is top-notch. De meeslepende deuntjes tijdens het verhaal brengen extra belevenis met zich mee. De metal soundtrack past enorm bij de actie. Er zijn echter wel geen Engelse dialogen aanwezig. Hiervoor rekenen we toch een minpuntje aan.

Guilty Gear Xrd Revelator is een must-have voor fans van zowel anime en fighting games. De game bulkt van de content. Het is makkelijk instapbaar maar biedt genoeg uitdaging voor de ervaren rotten. De personages zijn zeer divers en audiovisueel is het prachtig. De game kost trouwens een 10 à 15 eurootjes minder dan een normaal PlayStation 4 game. Zowel fans als nieuwkomers kunnen aan deze game vele uurtjes slijten.

• Veel content
  • Uitgebreide tutorial

• Geen Engelse dub