Shadow of the Beast

Sony en Heavy Spectrum Entertainment Labs komen op de proppen met Shadow of the Beast. Is dit een ode aan de 27 jaar oude klassieker of niet? Wij hingen voor jullie het beest uit.

Als speler kruip je in de huid van Aarbron. Hij werd als kind gekidnapt en door duistere magie veranderde hij in een bruut beest. Bovendien word je door diezelfde magie als dienaar gebonden aan een occulte magiër genaamd Lord Maletoth. Wanneer Aarbron iemand dood, dan komen zijn herinneringen terug en het blijkt dat hij net zijn vader vermoord heeft. Door deze daad is hij echter niet meer gebonden aan Maletoth en begint Aarbron's queeste om wraak te nemen.

Het verhaal wordt echter niet direct verteld. Doorheen de spelwereld kun je objecten verzamelen om zo stukjes verhaal in boekvorm te ontgrendelen. Dit gebeurt niet chronologisch. Waarschijnlijk werd deze keuze gemaakt om de herspeelbaarheid wat te vergroten, want op enkele uurtjes ben je doorheen de game. Er zijn echter wel verschillende eindes én de originele game is zelfs speelbaar.

Shadow of the beast brengt ons een 2D-actiegame met platform- en puzzelelementen. Mensen die denken zich al 'button bashened' een weg door de game te forceren, zullen van een kale reis thuis komen. Integendeel, timing is heel belangrijk in Shadow of the Beast, iets té zelfs. Je kan allerlei brute aanvallen uitvoeren en deze vergen enorme precisie. Zeker in de beginlevels moet je de aanval uitvoeren die de game van jou vraagt. Echter zijn alle aanvallen redelijk divers, het oogt en voelt ook heel bruut. De platformelementen zijn wat minder, het springen voelt soms zelfs wat klungelig aan. Ook de puzzels zijn van geen hoogstaand niveau.

Als je één van de zeven levels tot een goed einde brengt, dan krijg je hiervoor mana. Met deze valuta kan je vaardigheden opwaarderen en talismannen kopen. Deze laatste brengen dan weer passieve voordelen met zich mee. Alles hangt natuurlijk af van hoe goed je presteert op het slagveld. De perfectionisten onder ons kunnen hieraan heus wat tijd spenderen. Er zijn drie moeilijkheidsgraden met elk hun online tabellen. Dit verhoogt natuurlijk de replay waarde.

Shadow of the Beast oogt erg mooi. De omgevingen zijn divers en soms heel kleurrijk. Het bloed spat bij momenten echt op je scherm. Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van verschillende camerastandpunten. De game speelt dan wel in 2D, soms gaat het even over naar 3D of worden bepaalde stukken meer in- of uitgezoomd. Dit draagt enorm bij aan de belevenis.

Ook de sound is bijster goed. De soundtrack is prachtig en van topniveau. Er zijn hier zelfs enkele dingen die je kan ontgrendelen. Zo is het dan mogelijk om de game met de originele soundtrack te spelen. Het bizarre taaltje dat gesproken wordt kan dan ook in de gewenste taal weergegeven worden.

Ik had toch iets meer verwacht van Shadow of the Beast, de getimede gevechten zijn niet zo mijn ding en het verhaal wordt ook niet zo goed gebracht. Het blijft echter een goed game, zeker als je weet dat dit voor slechts €14.99 over de digitale toonbank gaat. De perfectionisten onder ons zullen heel wat uurtjes met de game kunnen spenderen. Wie een verhalende game zoekt om éénmaal door te spelen laat deze beter links liggen.

• Mooie art stijl
  • Brute gevechten

• Te veel getimed