Monster High: New Ghoul in School

Af en toe verschijnen games voor de jongsten onder ons. Deze game is gericht op de jongedames onder ons. Misschien een tip als kerstcadeau?

Verhaal - You're The New Ki... Euh Ghoul In School!

Deze game is geïnspireerd op de gelijknamige tekenfilmserie Monster High. In deze game ben jij het nieuwe 'meisje' op school. In deze monsterlijke High School  wordt je lid van tal van studentenverenigingen, zoals de kookclub, of de 'Fearleaders'. Alles gaat gezellig zijn gangetje, tot het hoofd van de Fearleaders, Cleo de Nile, als verjaardagscadeau een juweel krijgt, dat eigenlijk een soort erfstuk is. Nadat Cleo dit juweel begint te dragen, begint niet alleen zij, maar ook enkele andere jongedames wat 'afwezig' te lijken...

In deze game is er niet veel verhaal te verkennen. Het incident met het juweel komt pas aan bod na een drietal uurtjes gamen, waarbij je de eerste uren vooral de verschillende personages leert kennen, alsook de verschillende locaties op school verkent. Wat wel als humoristisch kan opgevat worden zijn de namen van de meiden die je tegenkomt. Zo heb je de bekoorlijke Frankie Stein, of Draculaura, de dochter van... Je weet wel wie.

You Ghoul

Een ghoul kan je zeer ruim interpreteren als een soort monster. In het begin van de game maak je je eigen wezen aan en kies je een passende kledij, haarstijl en naam. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een waterwezen, of ben je liever een mummie of weermeisje (niet te verwarren met een jongedame die het weer voorspelt). Voor degenen die bezeten zijn van statistieken in games: nee, het maakt niet uit welk ras je bent, er zijn geen positieve of negatieve eigenschappen te bespeuren.

Deurtje In, Deurtje Uit

Veel gameplay is er in deze game niet te bespeuren. Zo kom je verschillende medeleerlingen tegen die steeds iets van je verwachten, je bent tenslotte de nieuwe 'ghoul' op school. Veelal is het gewoonweg één of meerdere objecten vinden, tegen iemand praten, en naar de les gaan. Veel meer staat er niet op het programma. Aangezien je je in Monster High bevindt, bestaat deze locatie uit vele leslokalen. Hierdoor zal je vele deuren moeten doorgaan om op je doellocatie aan te komen. Elke keer als je een deurtje ingaat, wordt de game ook (kort) onderbroken door een laadscherm. Gelukkig is het vrij gemakkelijk om je doelen te vinden, zo moet je enkel het roze (!) pijltje volgen om op de locatie te komen.

Occasioneel zal je ook een minipuzzel moeten oplossen, hetzij door een 'doe-actie', hetzij door een woordenpuzzel. Jammer genoeg ontbreekt hier de optie om de game in de Nederlandse taal te spelen, aangezien deze game toch voor de jongsten onder ons is.

Verder houdt de gameplay niet meer in dan het lezen van je sms'jes op je E-coffin (lees: iPhone), die dan soms het startpunt zijn van opnieuw een queeste, of de restylede twitter te lezen, zodat je up-to-date bent met wat er zich afspeelt in de school. Je kan ook 'muntjes' verdienen in de game. Je kan die gewoon vinden, of je krijgt die door het vervolledigen van queesten, en het vinden van de verzamelobjecten.

Wat Slingert er Rond op School?

Deze verzamelobjecten vind je in drie vormen: spookspinnen, vlaggetjes, en codes van lockers. Wanneer je dan een locker opent, kan er opnieuw een spin, vlaggetje, of muntjes inzitten. Met deze muntjes kan je trouwens je garderobe uitbreiden, want op elk ogenblik kan je kijken op je E-coffin of er iets in de aanbieding staat.

Deze game is beschikbaar op PS3 en ofwel is het te lang geleden dat ik mijn PS3 nog eens opgestart heb, ofwel zijn de graphics echt niet goed. Zo zijn er een hoop bugs te bespeuren, zoals je ghoul die zweeft op de rand van het object (en nee, de ghoul hoort niet te zweven). De omgevingen zijn steeds hetzelfde, roze-paarse lockers, omgeven door donkere muren en cartooneske spinnenwebben. Uiteraard betreft het hier een kindergame, maar ze hadden het toch wat meer mogen afwerken.

Het achtergronddeuntje was zeker niet storend, en blijft zelfs even hangen in het hoofd. Veel voice-acting komt er niet bij te pas, de meeste dialogen zal je toch moeten lezen. Tenzij bij de hoofdmissies, hier worden de tekstvakken ook effectief voorgelezen. Dit kan echter trouwens alleen, zoals eerder aangehaald, in het Engels, wat toch een minpunt is als je de jongere gamester wil aanspreken, en zij niet weet wat te doen.

De volwassen gamer gaat hier natuurlijk in een ruime boog omheen. Als je een kerstcadeautje wil kopen voor je dochter, of je wil ze laten kennismaken met het gamen, kan je hier natuurlijk een poging wagen. Zij zal wel een goede kennis moeten hebben van de Engelse taal, zowel lezen, als begrijpen.

De scores zijn gegeven vanuit het oogpunt van een volwassen gamer, let erop dat dit niet het doelpubliek is van deze game.

• Simpel
  • Echt op meisjes gericht