Senran Kagura: Estival Versus

Senran Kagura is niet alleen een gameserie, maar is ondertussen ook een heuse mangareeks geworden. Deze ondertussen zevende game maakte onlangs zijn opmars naar het Westen. Wij hebben deze game alvast aan de borst... euh tand gevoeld.

Ryobi en Ryona, twee zusjes zijn aan het ronddwalen in het bos. Plotseling merken ze één of ander geheim ritueel op. Hier zien zij hun overleden zus. Wat is er aan de hand? De twee zussen besluiten om het ritueel te verstoren en contact te zoeken met hun zus. Onverwachts worden zij geteleporteerd naar een exotisch strand. De zussen zijn niet de enige die deze vreemde situatie meemaken, want zij ontmoeten hier ook verschillende leden van shinobi-academiën.

Een shinobi is een vrouwelijke ninja, die de wereld behoedt tegen het kwaad. Er zijn ook verschillende, rivaliserende takken van deze krijgsters. Zo heb je de Gessen, Hanzo, Hebijo en Homura - clans. Al snel in het verhaal kom je te weten dat al deze meiden (en het zijn er heel wat) naar deze dimensie zijn gebracht om te bewijzen wie de ultieme clan is. Ze krijgen een opleiding om Kagura te worden, wat je losjes kan interpreteren als de krachtigste onder de shinobi's. Klein detail: in deze dimensie ontmoet je ook alle overleden shinobi die nog iets af te handelen hebben in de fysieke wereld.

Zoals je het al kan aanvoelen, het verhaal heeft evenveel om het lijf als onze shinobi-krijgsters. Als je de context anders zou plaatsen, zou je kunnen denken dat het over Mortal Kombat gaat. Maar dan met een hoop meer schaars geklede, giechelende tienermeiden - wat al snel tot een ander type game/film kan uitdraaien.

Wie denkt om met een hack'n slash game aan de slag te gaan, is er aan voor de moeite. Deze game is een third person brawler. Je gaat steeds naar een specifieke locatie en daar moet je zo veel mogelijk 'grunts' (lees: vijanden die na enkele tikjes in het zand bijten) en soms daaropvolgend een sterkere vijand (één van de bekoorlijke dames) verslaan.

De besturing op zich houdt heel wat in. De snelle en sterke aanval vind je onder vierkantje en driehoekje, springen doe je uiteraard met het kruisje. Wanneer je een vijand de lucht in stuurt, kan je hem achtervolgen met het cirkeltje. Wanneer je dan in de lucht het gevecht aangaat - aerial raid genaamd - kan je, als er een NPC aan jouw kant staat, via het gebruik van de touchpad, deze bij je roepen zodat jullie samen in de lucht wat keet gaan schoppen. Het moet gezegd worden dat het initiële achtervolgen meer dan eens de mist in gaat, vooral bij de zwakkere vijanden.

Blokkeren en pareren is ook beschikbaar in deze game en bevinden zich onder R1. Om te pareren moet je uiteraard op het correcte ogenblik een tik geven op deze knop. Verder heeft elk meisje haar specifiek wapen of eigenschap. Zo is er eentje die zes zwaarden tegelijkertijd hanteert, eentje met vier aan elkaar gelaste pistolen, of is er zelfs eentje, die vergezeld wordt van een robot die de slagen voor haar uitdeelt.

Keep your clothes on / Shinobi Transformation

Wanneer de dames ervan langs krijgen, zal hun kleding beginnen scheuren en hen van het lijf vallen. Tijdens het vechten, of je nu slagen incasseert of uitdeelt, zal er zich een metertje vullen. Wanneer je jezelf in een hachelijke situatie bevindt kan je een zogenaamde Shinobi Transformation ondergaan. De jonge deerne krijgt dan een nieuw pakje, je krijgt een opgevulde levensbalk en je hebt nu enkele speciale aanvallen tot je ter beschikking. Voor deze aanvallen zal het metertje meermaals moeten opgevuld zijn, en met de combinatie L1 en een actieknop voer je een verwoestende aanval uit.

Bij het spelen zal je shinobi ook kunnen stijgen in level. Dit houdt vooral in dat haar statistieken (gezondheid/aanval/verdediging) de hoogte ingaan. Na enkele levels te stijgen zal je ook nieuwe vaardigheden (zoals nieuwe bewegingen) vrijspelen.

To Bash Or Not To Bash?

Hoewel je zou kunnen afleiden uit bovenstaande paragrafen dat het vechtsysteem heel wat te bieden heeft, zal je in de praktijk vooral button bashen met vierkantje en driehoekje. Althans tot je Shinobe Transformation-metertje vol is, om dan een andere klederdracht te kiezen en met vernietigende aanvallen de vijanden trachten het hoofd te bieden.

In deze game zit er trouwens een zeer mager, overkoepelend verhaal, zodat je je personage zelfs niet moet bewegen, maar je wordt als het ware steeds ergens gedropt, waar je dan zoveel en zo snel mogelijk de vijand(en) moet overwinnen.

Modi

In de game zit naast het hoofdverhaal, dat je speelt als je de missies accepteert, ook nog de kans om de missies opnieuw te spelen, hetzij met hetzelfde, hetzij met een ander personage. De game heeft overigens 34 speelbare personages. Wanneer je bepaalde missies volbrengt, zal je ook personage-specifieke missies vrijspelen. Hier kom je dan meer te weten over de verschillende meisjes. De game beschikt ook over een dunbevolkt online segment waarmee je, als het goed gaat, tot met tien tegelijkertijd aan de slag kan.

Een niet onbelangrijk onderdeel in deze game is... de kleding. Inderdaad, de kleding. De stukken speel je vrij door missies te spelen of door specifieke doelstellingen te voltooien. Deze kledij brengt totaal geen verschil in statistieken met zich mee, dus is zuiver voor de esthetiek. Het gedeelte waarbij je de kledij kan veranderen is haast even groot, of nog groter dan de andere modi in de game. Wij vragen ons dan ook af welk type gamer 'zijn pleziertje' kan vinden in het aankleden (of uitkleden?) van de digitale dames.

Een punt waar de ontwikkelaars extra aandacht aan besteed hebben zijn de zogenaamde 'bewb physics'. Wanneer een meisje beweegt, of zelfs maar haar nek draait, nemen de borsten de allure aan van een hoop (of hoopje, naargelang het personage) Engelse drilpudding. Leuk voor even, maar je vraagt je na een tijdje toch af hoeveel rekenkracht van de PS4 er hiermee verloren gaat. Er zijn bepaalde verhaalonderdelen die onder de animevorm getoond worden, en die heus te smaken zijn. De conversaties gebeuren met de zogenaamde stills (zolang de dames niet bewegen) en op zich vallen deze ook mee, maar vervelen zeer snel, zelfs al is het onderwerp het aanraken van borsten...

Het achtergrondgeluid is niet echt het hoogste goed. De eerder kinderachtige deuntjes nemen je mee naar het tijdperk van tik-tak en plons de gekke, doch halfnaakte, kikker. De stemmen zijn uitsluitend in het Japans. Dat is goed voor de fans, maar minder goed voor de doordeweekse westerse gamer, want zoals we ondertussen al weten is het moeilijk om het Japanse tienergeschreeuw te onderdrukken. Tijdens het spelen zelf is het geluid in orde, verdwijnen de deuntjes wat meer op de achtergrond en hoor je  het geluid van het uitdelen of incasseren van slagen en verwondingen.

Bij deze game lijken gameplay en verhaal ondergeschikt te zijn. Er wordt namelijk veel aandacht besteed aan de grafische aspecten van de dames, en met name de typisch vrouwelijke vormen (borst/kont). De gameplay is een brawler/button basher waar jammer genoeg wat meer inzat, door de toch wel uitgebreide vechtmogelijkheden. Dit is voer voor de fans, maar al wie niets te maken heeft of af weet van Senran Kagura gaat hier best in een boogje omheen.

• Bewb physics
  • Af en toe seksuele humor

• Mager verhaal