Just Cause 3 - Gold Edition

Onlangs bracht Square Enix zijn Just Cause 3 - Gold Edition bij ons in de winkelrekken. Lees hier onze review van het volledige verhaal!

Protagonist van dienst is Rico Rodriguez, stuntman van beroep, éénmans-guerillaleger na de uren. Bij zijn thuiskomst in Medici merkt hij dat zijn tropisch vaderland ingepalmd is door Di Ravello. Deze dictator is eveneens begonnen met het ontginnen van het zeldzaam mineraal Bavarium. Het is aan Rico om, met de hulp van de rebellen, Di Ravello's invloed te laten afzwakken, om hem uiteindelijk van de troon te stoten.

Omwille van het verhaal ga je deze game niet spelen. Dit is vrij luchtig, maar biedt goede excuses om militaire basissen te infiltreren, alles overhoop te knallen, en wanneer je je doel voltooit, te eindigen met een tussenfilmpje om U tegen te zeggen. Veel voeling met de personages krijg je niet, al zal de uitgebreide gameplay daar ook wel voor iets tussen zitten.

Air, Land & Sea

Naast de originele game krijg je hierbij ook nog alle DLC apart. Hier worden ook nieuwe verhaallijnen aangehaald.

In Sky Fortress ligt Medici onder vuur door een mysterieuze vennootschap: eDEN. Zij zijn op niets minder dan het Bavarium uit en bestoken het land met gewapende drones. Aan Rico om daar iets aan te doen!

Mech Land Assault is de tweede DLC en introduceert een zwaar bewapend en hoog technologisch leger: Black Hand. Zij zijn iets zeer duister van plan en ze houden een deel van de bevolking gevangen. Zal Rico erin slagen deze mensen te bevrijden en Black Hand te stoppen?

Om het rijtje af te sluiten is er ook nog de Bavarium Sea Heist. Deze derde DLC speelt zich af na de gebeurtenissen met de Black Hand.

Lo primero es lo primero

Het is jouw doel om zoveel mogelijk van je land te bevrijden. Deze reddingsoperatie kan je grotendeels in twee aspecten bekijken. Enerzijds zijn er de verschillende dorpjes of steden die je moet verlossen van allerlei propaganda. Affiches en standbeelden van de dictator, luidsprekers waaruit de goedheid van Di Ravello weerklinkt en nog zoveel meer, zijn objecten die je moet vernietigen om zijn invloed te neutraliseren. Langs de andere kant zijn er de militaire basissen die je moet innemen, en dit door ze vrij te maken van satellietschotels (grote en kleine), antennes, brandstoftanks, enzovoort. Je kan deze doelen verwezenlijken door gebruik te maken van het ongelooflijk explosieve arsenaal van Rico.

Rico beschikt over vier wapens die je kan selecteren met behulp van de richtingstoetsen. Boven staat voor een type wapen dat je in beide handen gebruikt (dual wielden), rechts staat voor een tweehandig wapen, zoals een assault rifle, en links staat voor een speciaal wapen, dat meestal synoniem is voor explosief wapen. De onderste richting staat voor C4-achtige bommen die je ergens kan aan vastkleven om dan later tot ontploffing te brengen. De manier van schieten vergt een beetje gewenning. De game maakt namelijk gebruik van een auto-aim functie (die je na verloop van tijd wel kan afzetten). De speler die gewend is van te richten met L2 en van wapen te wisselen met driehoekje zal bedrogen uitkomen en dikwijls bewegingen maken die niet de bedoeling zijn. Gelukkig ben je na enkele uurtjes spelen de besturing al wat beter gewend.

Rico kan zich voortbewegen met één of ander voertuig - duh - maar ook met zijn 'grappling hook'. Hij kan zich gemakkelijk aan de meeste objecten (huizen, rotsen ...) vasthechten en zichzelf zo inhalen. Gebruik je deze haak nog in combinatie met de wingsuit en je parachute, dan kan je 'te voet' al zeer snel verafgelegen locaties bereiken.

Destrucción masiva

Zoals aangehaald in de voorgaande paragraaf zal je vernielingen toebrengen, en nog niet zo'n klein beetje. Je kan niet alles, maar toch vrij veel opblazen of kapot schieten. Deze acties deden me terugdenken aan de cult hit 'Red Faction: Guerilla'. In deze laatste game kon je ook de talloze gebouwen laten instorten, maar dit is jammer genoeg niet mogelijk in Just Cause 3. Uitzonderingen op de regel zijn de enorme satellietschotels en radartorens, die zeer realistisch op de grond vallen, rekening houdende met de bepaalde hoek waarin je op het voorwerp schiet.

Naast de conventionele manieren om verschillende voorwerpen op te blazen kan je ook gebruik maken van de oneindige voorraad rode tonnetjes die je kan vinden in de game. Je kan namelijk zo een tonnetje, met behulp van je grijphaak, vastmaken aan een opslagtank voor benzine, dan het tonnetje 'inhalen' op de tank en de explosie volgt vanzelf. Op deze manier kan je zelfs zonder wapens een militaire basis innemen, al is dit misschien voor de gevorderde klas.

En tierra, en el mar y en el aire

Medici is groot ... heel groot. En dit land - dat eigenlijk een eilandengroep is - kan je doorkruisen met tal van voertuigen. Je beschikt over verschillende soorten auto's, helikopters, vliegtuigen, speedboten en zoveel meer. Als goede stuntman heb je natuurlijk steeds je wingsuit en je parachute tot je ter beschikking. Een handige manier om snel aan een voertuig (en wapens) te raken, is gebruik te maken van zogenaamde bakens. Zo geef je je rebellenvrienden de opdracht om bijvoorbeeld een specifiek wapen én een speedboot te droppen op een bepaald punt. Wanneer je dan het baken ergens gooit valt er een enorme container uit te lucht waar dan je gekozen voertuig - en wapens- inzit(ten). Realisme is bij deze actie ver zoek, vooral wanneer je een helikopter, of een zeer grote boot zou vragen. Waar je dan wel wat realisme in terugvindt, is de besturing van al deze voertuigen. Vergeet het maar om een korte bocht te maken met een logge boot, of om ondersteboven te vliegen met een helikopter. Bovendien is er een duidelijk verschil in acceleratie, maximumsnelheid, ligging, en dergelijke meer tussen de verschillende bolides.

Medici is onderverdeeld in drie regio's, elke regio in provincies en elke provincie bestaat logischerwijs uit dorpjes, steden en militaire basissen. Het is niet verplicht om alle provincies te bevrijden, maar het biedt wel een bepaalde voldoening wanneer je dit doet. Ook beschik je in sommige gebieden ook over een garage om je buit naartoe te brengen. Op deze manier kan je gevonden voertuigen toevoegen aan het arsenaal van de rebellen, die je dan ook weer kan oproepen met je bakens. Wat je ook kan vrijspelen in bepaalde gebieden zijn priesters. Deze kan je gebruiken wanneer het ganse leger van Di Ravello je op de hielen zit, om je dan te verlossen van je zonden, zodat alle militaire aandacht van je afgewend wordt. Om aan sommige hoofdmissies te beginnen moet je echter wél een bepaald aantal gebieden/provincies bevrijd hebben.

In het begin beschik je nog niet over een fast travel functie, dus moet je je zien te behelpen met de voertuigen die je voorhanden hebt. Gelukkig zal je na enkele uren spelen de felbegeerde functie vrijspelen. Je beschikt dan namelijk over flares, of beter gezegd 'flare'. Deze kan je gebruiken om snel te reizen van een bezet gebied naar eender ander gebied.Wanneer je deze flare gebruikt, word je - na een tijdje laden - plots gedropt uit een helikopter om zo je geselecteerde gebied te betreden. Wanneer je vertrekpunt echter een bevrijde provincie is, zal je deze flare zelfs niet gebruiken.

Retos y objetos de colección

Wanneer je de invloed van Di Ravello in gebieden wegneemt, zal je aan verschillende uitdagingen kunnen deelnemen. Deze laten zich ook onderverdelen in vele categorieën. Zo heb je de races met specifieke auto's of andere voertuigen, of moet je zo ver en precies mogelijk met je wingsuit zweven, of moet je op een bepaalde tijd met een bepaald wapen zoveel mogelijk schade aanrichten en zoveel meer. Wanneer je het hoofdverhaal even wil laten voor wat het is, kan je altijd enkele van deze doen.

Als je score goed genoeg is, speel je ook zogenaamde gears vrij. Deze moet je gebruiken om upgrades toe te passen op je voertuigen, grijphaak en dergelijke meer. Zo is er een upgrade waarbij je één bom meer kan meenemen, de volgende upgrade transformeert je bom tijdelijk in een soort raket, zodat dit eerst een afstand aflegt, alvorens te ontploffen. Je moet deze upgrade vrijspelen, om ook de daaropvolgende te kunnen gebruiken. Echter is de raketfunctie niet altijd nodig, en gelukkig kan je deze dan ook afzetten. Zo kan je gebruik maken van bijvoorbeeld upgrade 1, 4 en 5, zonder 2 en 3 te activeren.

Naast het hoofdverhaal, naast de vele uitdagingen, en naast de vele gebieden die je kan veroveren hebben de ontwikkelaars er ook voor gezorgd dat er zelfs nog verzamelobjecten te vinden zijn in de wijde spelwereld. In de dorpen vind je recorders,  in de mooie landschap vind je Rebel Shrines die je kan doen oplichten... Maar je kan ook stunts uitvoeren, tombes ontdekken, en bepaalde onderdelen (Vintage Parts) zoeken in de game. Wanneer je in de buurt komt van een collectible, dan verschijnt er een soort wifi-signaal onderaan op het scherm. Wanneer je dichter komt, komt er een streepje bij, als je verder gaat, gaat er een streepje af. Zoals je al kan vermoeden kan je ook een tijdje bezig zijn met het verzamelen van al deze hebbedingetjes.

Asunto delicado

Zo een grote game komt helaas met enkele pijnpunten. Het grootste pijnpunt wat ik heb ervaren is het nodeloos sterven, en de daaropvolgende langdurige laadtijd. Je zal meermaals in achtervolgingen terechtkomen. Hierbij kan je dan gebruik maken van je uitgebreid arsenaal en wanneer je een vijandelijk voertuig uitschakelt, is het niet onmogelijk dat dit brandend voertuig je ook raakt, waardoor je eigen voertuig ontploft, of je metgezel sterft, of jijzelf het loodje legt. Hierdoor wordt de missie afgebroken, waardoor jij een laadscherm krijgt en teruggezet wordt bij een herstelpunt (waarvan er gelukkig veel zijn). Het zal je waarschijnlijk zelfs meerdere malen in dezelfde missie overkomen, waardoor het moeilijk wordt om niet met frustraties voor het scherm te zitten. Akkoord, was de laadtijd wat korter, dan was de frustratie een pak minder, en veel zal ook te maken hebben met de vaardigheden van de speler. Toch zal je veel het gevoel hebben van 'daar kon ik nu toch niets aan doen', tijdens het inladen van het voorgaande controlepunt.

DLC toevoegingen

Naast een nieuwe verhaallijn voert de 'Air, Land & Sea'-seizoenspas een hoop nieuwe wapens, voertuigen en omgevingen toe aan de originele game. Onder de categorie wapens werd een bliksemgeweer toegevoegd, bij de voertuigen het eDEN luchtschip, een zwaarbewapende boot en vele mechs, en bij de nieuwe gebieden kan je nu reizen naar het Stingray gebied, en een nieuwe eilandengroep.

Qua grafische kwaliteit houden we in ons achterhoofd dat we ons bevinden in een zeer grote spelwereld. Akkoord alle texturen zijn niet even goed afgelijnd, maar toch spreken we van een zeer hoog niveau. Zo zal je ook nooit tweemaal 'hetzelfde' dorp betreden, en ook niet snel twee op elkaar lijkende gebieden in de open wereld tegenkomen. Het laden van al deze elementen duurt een tijdje, maar eens de game ingeladen is, zijn er nergens nog laadtijden te bespeuren! De verzichten die je kan aanschouwen, of het nu op horizontaal, of verticaal vlak is, zijn ook een lust voor het oog.

Op het geluid kunnen we niet veel slecht zeggen, al stijgt deze zeker ook niet boven de middenmoot uit. De voicecasting doet wat denken aan de Braziliaanse Indiana Jones en sommige hoofdpersonages (zoals Dimah) hoor/begrijp je niet altijd. Een pluspuntje is dan weer de verschillende geluiden van elk voertuig.

Conclusie - Niet voor het verhaal, maar voor de actie

Voor het verhaal zal je deze game niet spelen. Je kan het verhaal het beste omschrijven als de B-actiefilm, met Mexicaanse acteurs. Waar deze game de nadruk op legt is het eindeloos gevoel van vrijheid. Je kan gaan en staan waar je wil, en je raakt daar hoe je wil. Het gebruik van de wingsuit, in combinatie met de parachute is echt top, alsook het gebruik van de vele voertuigen en in diezelfde lijn, de wapens. Deze game zal je je tientallen uren bezighouden om de verhaallijn te doorploegen, en nog een veelvoud daarvan om alle uitdagingen tot een goed einde te brengen, en alle verzamelobjecten te vinden.

• Enorm gevoel van vrijheid
  • Vele voertuigen/wapens
  • Ontploffingen!