Borderlands: The Pre-Sequel

Is deze Borderlands: The Pre-Sequel een uit de hand gelopen DLC of kunnen we hier spreken over een volwaardige game?

Verhaal - I am Athena

Het verhaal wordt gebracht als een flashback, verteld door Athena. Zij wordt ondervraagd door Lilith, Brick en Mordecai - na de feiten van Borderlands 2. De feiten die ze weergeeft zijn al van een tijdje geleden - tussen Borderlands en Borderlands 2.

Zij en drie andere Vault Hunters zijn onderweg naar het ruimtestation Helios. Onderweg worden ze aangevallen door Dahl's soldaten, die een vete hebben met Hyperion (het bedrijf waar jij nu voor werkt). Het ruimteschip, waarin je je bevindt, stort neer op de maan van Pandora: Elpis. Hier kom je in contact met ene Jack, die zich als werknemer van Hyperion achteloos inzet voor de populatie van Elpis. De strijd die je aangaat is er één tegen kolonel Zarpedon, die even gek als machtig blijkt te zijn. Het is je doel om de gigantische laser in diens bezit te vernietigen en alsnog naar Helios te gaan.

Zoals je kan lezen is dit een typisch Borderlands-verhaal. Je ontmoet er verschillende figuren uit de vorige Borderlands-games en je speelt zelf als één van de hoofdfiguren uit de vorige delen. Zo kan je kiezen uit Athena, die we kennen uit de laatste DLC van de eerste game, alsook Nisha en Wilhelm, die we kennen uit het tweede deel. En dan hebben we nog Claptrap...
Verder ontmoet je nog vele kleurrijke figuren tijdens je reis, zoals we gewend zijn van de reeks. Verschillende, al dan niet gestoorde, NPC's die je op je weg helpen en vele missies aanbieden. Net zoals de vorige delen, eindigt deze game ook met een enorme cliffhanger...

Gameplay - Borderlands 2 plus

Voor wie de vorige delen heeft gespeeld zal de gameplay niks nieuw onder de zon brengen. Zo kan je je wapen richten en afvuren met de welbekende L2, R2 - combinatie, gooi je een granaat met R1, en activeer je je vaardigheid met behulp van L1. Nieuw is, dat je door de geringe zwaartekracht op de maan hoger kan springen en door nogmaals op kruisje te duwen dat je als het ware kan zweven. Wanneer je hoog genoeg bent, kan je door middel van rondje zeer snel naar het oppervlak vallen, waardoor je vijanden in de buurt schade toebrengt.

Zoals het de traditie betaamt, kan je naast de vele en lange hoofdmissies nog ontzettend veel zijmissies volbrengen. Zo zal je meer dan twintig uur nodig hebben om enkel het hoofdverhaal te spelen, wil je alle zijmissies, en die felbegeerde platinum, zal je enkele veelvouden daarvan moeten spelen.

Classes and their Skills:

• Athena: The Gladiator. Zij heeft een schild dat schade absorbeert, maar dat je met je skilltree kan uitbreiden om ook zelf een wapen te worden.
  • Wilhelm: The Enforcer. Deze is de bruut van dienst. Naargelang je skill points in hem investeert, zie je hem langzaamaan veranderen in een cyborg. En we weten waar dit eindigt...
  • Nisha: The Lawbringer. Aangezien zij een sheriff is in deel twee, is het geen verrassing dat haar skilltree zich voornamelijk richt op het hanteren van pistolen.
  • Claptrap: The Fragtrap. De meest iconische figuur van Borderlands is nu beschikbaar, maar zijn vaardigheid is zeer onvoorspelbaar. Zo kan hij soms een minion tevoorschijn toveren, of ervoor zorgen dat je al je kogels in één keer afvuurt, en nog veel meer waanzinnig gedrag vertonen.

New loot

Is er nieuwe loot op Elpis? Ja, natuurlijk! Zo heb je nu ook laserwapens en cryogene wapens, die zeer krachtig zijn in combinatie met de 'ground slam'. Naast dit nieuw arsenaal heb je natuurlijk ook nog de golden chests, maar nu ook moonstone chests, die je enkel kan openen als je genoeg 'moonstones' hebt. Deze doen ook dienst als nieuwe munteenheid - What you want?! (pun intended).

Multiplayer

Hetgeen waar de reeks voor geprezen is, en wat ze nog altijd zeer goed doet, is het multiplayergedeelte. Deze game kan je perfect alleen spelen, maar gaat naadloos over in een coöpgame wanneer één of meerdere vrienden je sessie betreden. De vijanden worden iets sterker, maar het is ook niet meer dan dat, waardoor de game voor twee spelers ook nog steeds uitdagend blijft.

Zoals altijd mogen we ons verwachten aan de mooie getekende beelden van de game. Jammer is het feit dat de omgeving niet veel afwisseling biedt. Waar we in deel 2 over bevroren steppes, woestijngebieden, jungles en zoveel meer konden doorzoeken, speelt The Pre-Sequel zich voornamelijk af op de grauwe, eentonige maan, of in ruimtestations/gebouwen. Veel afwisseling, ten opzichte van de andere delen, komt hier niet aan te pas.

Het geluid is zoals altijd goed. De soundtracks zijn goed gekozen, en wat de figuren zeggen is ook beter. Zo zal het afhankelijk zijn met welk personage je speelt wat er gezegd wordt (Claptrap zegt iets anders dan bv Athena).

Conclusie - Volwaardige game die de lijn doortrekt

Als je de vorige delen hebt gespeeld, dan weet je waar je aan begint. Begeef je opnieuw in een doldwaas avontuur, met nieuwe loot, nieuwe personages, en de leuke setting die gecreëerd wordt door wat Borderlands is. Ontdek meer over de protagonisten van deel 1 en 2 en speel met anderen samen. Deze game is volwaardig, want de tijd die je op Elpis kan spenderen is meer dan de moeite waard. Wel jammer dat we deze niet op de PS4 kunnen spelen, tot nu toe...

• Humor
  • Leuk verhaal
  • Coöp die goed werkt