Shadow Warrior

Shadow warrior is een reïncarnatie van de gelijknamige cultshooter uit de jaren negentig. Terugdenkend aan analoge concepten zoals Duke Nukem: Forever en Wolfenstein: the New Order kon het dus respectievelijk de slechte of goede kant uitgaan met deze game. Wat is het geworden?

 

Verhaal - Mr. Two Million Dollars


Ontmoet Lo-Wang a.k.a. Mr. Two Million Dollars, een huurling wiens ego enkel overtroffen wordt door de scherpte van zijn katana. Hij wordt door zijn baas Zilla op missie gestuurd om een kostbaar zwaard te bemachtigen. Maar de zaakjes lopen allesbehalve vlot, en voor hij het beseft zit Wang in het midden van een demonenapocalyps. Eén van de demonen, genaamd Hoji, heeft echter een alternatieve agenda. Net als Wang wil ook hij het mythische zwaard hanteren om zijn demonische soortgenoten een lesje te leren. De twee sluiten een duivelspact om hun wederzijdse belangen te dienen, en een komisch, dynamisch duo is geboren.

Het verhaal is eigenlijk de gamevariant van de Steven Seagal films. Rechttoe rechtaan, en een eenvoudige plot, waar de brutale actie en fun centraal staan. Lo-Wang is de typische jaren negentig actieheld die pittige cliché oneliners spuwt richting de tegenstand. "Do you like cake or Death? I should mention we're out of cake." en "Time for Wang to make a bang." zijn slechts twee voorbeelden uit een hele waslijst van oneliners die een glimlach op je gezicht toveren. Daarnaast zorgt de interactie met zijn demonische alter ego Hoji voor een extra komische noot doorheen de game. Shadow Warrior is een humoristisch, simpel, maar soms lang uitgerokken verhaal geworden, dat binnen zijn uitgestorven gewaande genre degelijk tot hoog scoort.



Gameplay - I'd rather kick some ass, than solving a stupid puzzle


Come for the shooting, stay for the swordfighting


Gelukkig is Lo-Wang de ideale persoon om een demonenapocalyps tegemoet te treden. Na een bezoekje aan de Wangcave - niet verzonnen - ben je klaar om al het demonische gespuis aan flarden te snijden en schieten. In je arsenaal zal je uiteindelijk beschikken over acht attributen des doods: vijf wapens, één bijzonder scherp zwaard, en twee, euhm, lichaamsdelen (een demonenhart en een demonenhoofd). De gameplay draait volledig rond snelle pret. Dat betekent dat sommige wapens nu eenmaal leuker zijn om te hanteren dan anderen. De visuele effecten van de shotgun, het hart en het hoofd zorgen ervoor dat deze drie wapens bij de meeste gamers tot hun favorieten zullen behoren. De revolver, de kruisboog, de vlammenwerper, en de SMG lijken het demonisch gespuis weinig te deren. Het is wachten tot ze doodvallen om te beseffen dat je wel degelijk raak schoot.

Maar het meeste plezier zal je - normaal gezien - beleven met de katana. Up-close de tegenstand aan flarden snijden, ledemaat per ledemaat, om uiteindelijk dodelijk uit te halen met een onthoofding tot gevolg, is waar deze game voor gemaakt is. Ook Lo-Wang geniet hoorbaar van zijn dodelijk talent. Combineer deze genietbare mêlee gameplay met de talrijk ontploffende omgeving en je vraagt je soms af waarom je nog andere wapens zou gebruiken. Werkelijk alles kan exploderen in deze game. Je hebt bovendien niet meer dan één of twee zwaardslagen nodig om een voertuig tot ontploffing te brengen. Verre van realistisch, maar wel zuiver plezier.




Ki-rific


Gedurende de game kan Lo-Wang uiteraard ook enkele skills vrijspelen en upgraden. Hoji levert je, via het magische Ki, de mogelijkheid om gebruik te maken van een magisch healthpack, die je tijdens de snelle gameplay zeker kan gebruiken. Daarnaast kan je een shockwave, een schild en een levitatietechniek hanteren om samen met je katana te gebruiken in een dodelijke mêleedans. Om deze aanvallen te activeren moet je de touchpad combineren met de linkerschoudertoetsen. De touchpad gebruiken werkt niet altijd even goed of snel genoeg, maar het getuigt van creativiteit vanwege de ontwikkelaars om de PS4 controller te gebruiken waartoe deze in staat is. De touchpad combineren met de rechterschoudertoetsen activeert speciale aanvallen met je katana. Een uithaal van 360° dat alles rond Lo-Wang aan stukken snijdt, en een energetische voorwaartse slag zijn twee voorbeelden, die nogmaals de fun van de katana onderstrepen.

Old School


De game profileert zich als een reïncarnatie van de jaren negentig gameplay. Snel en zonder veel boe of ba. Dit uit zich het best in het ontbreken van de mogelijkheid te blokken of dekking te zoeken. Van “schermen” is vreemd genoeg geen sprake, maar daar is duidelijk met opzet voor gekozen om niet in te boeten aan snelheid. Dekking zoeken is ook uit den boze. Je moet midden in de actie staan!

Het demonenhart en -hoofd zijn twee gamemechanismen die bewijzen dat deze game trouw blijft aan zijn roots.  Met het laatste schiet je lazerstralen richting de tegenstand en door het hart te verpletteren, krijgt de dichtstbijzijnde “zwakke” demoon een hartaanval. Deze twee wapens waren al in de jaren negentig aanwezig en ze werken anno 2014 nog steeds!



Graphics & Sound


Grafisch is deze game geen hoogvlieger. Het level- en characterdesign zijn op z'n zachtst gezegd niet bijzonder memorabel. Maar de variatie aan omgevingen en de visuele fun van de explosies maken veel goed. Starten doe je in een typische Japanse setting, met kersenbloesems en koi vijvers om daarna verder te gaan richting de scheepsdokken en een winters landschap in het hooggebergte. Het spreekt voor zich dat deze game zijn 18+ label met verve verdient, met bloedrode verve. Ledematen vliegen in het rond en dat gaat niet gepaard zonder liters bloedvergiet. Maar zoals Wang zegt: "Killing demons is like killing people, but without all the moral dillemas."

Speciale aandacht dient er bij deze game te gaan naar de stemacteurs. Om een komisch duo te creëren dat "waarheidsgetrouw" oneliners brengt aan het publiek, moet je natuurlijk over twee stemacteurs beschikken die in de rol van Lo-Wang en Hoji gegoten zitten. En wonderwel is dat bij deze game zeer goed gelukt. Luister maar eens naar onderstaande trailer en je weet genoeg.




Conclusie - It's Wangtastic


Shadow Warrior brengt de jaren negentig gaming volledig terug naar je huiskamer. Dekking zoeken en realisme maken bij deze game plaats voor snelle mêlee- en gungameplay, waar FUN centraal staat. Zo zie je maar dat je niet altijd een gigantische marketingcampagne nodig hebt om een degelijke game te produceren. Bovendien duurt een playthrough gemakkelijk 15-20 uur, iets wat je bij de doorsnee shooter nog zelden tegenkomt. Al moet je eerlijkheidshalve concluderen dat af en toe eentonigheid om de hoek komt loeren. But who cares? Sayanora scumbag!

Pluspunten


  • Zwaardgameplay
  • Explosies!
  • Lo-Wang en Hoji


Minpunten


  • Slecht uitgebalanceerd wapentuig
  • Gameplay wordt na verloop wat repetitief




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
7.5/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
7.5/10
Duur
8.5/10

Shadow Warrior

Release
vr 28 feb, 2014
Genre
First Person Shooter
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Flying Wild Hog

Score

Verhaal
7.5/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
7.5/10
Duur
8.5/10