The Banner Saga 2

Het eerste deel van The Banner Saga konden wij spelen in het begin van dit jaar. Wij gingen met het vervolg van deze game aan de slag.

Het eerste deel gemist? Je kan de review hier lezen.

Het verhaal begint waar het eerste deel eindigt. De Sundr Bellower is dood, en dat is maar goed ook. Iedereen kijkt naar jou om een verdere reis aan te vatten. Je beslist om naar Aberrang te gaan, de hoofdstad van de mensen. Het duurt natuurlijk niet lang vooraleer de Dredge je inhalen, en keuzes moeten gemaakt worden. Bovendien wordt er een keuze genomen, zonder jouw inbreng. Een deel van de groep die je leidt, scheurt zich af en zoekt zijn eigen pad. Onze tweede protagonist is geboren...

Net zoals in het eerste deel zal je de verhaallijnen van twee personages volgen. Deze verhaallijnen bouwen verder op je opgeslagen data van deel één - indien je deze uit een bestaande save game importeert. Uiteraard moet je er dan rekening mee houden dat je voorgaande beslissingen niet meer kan herroepen. Daarnaast ontmoet je nieuwe mythologische figuren doorheen je reizen, en de voornaamste intrige is deze keer het feit dat de ene groep meer te weten komt over mensen die zich in de andere groep bevinden.

De gameplay is grotendeels dezelfde als in The Banner Saga. Hier zal je ook keuzes moeten maken met alle gevolgen van dien. Hoe banaal ze ook lijken, ze kunnen een grote invloed hebben op de - directe - toekomst. Kies je ervoor om de hulpbehoevenden te negeren, of neem je ze op in de groep? Zullen zij je echt helpen, of zullen ze jouw eten stelen? Het valutaprincipe van de roem is ook terug. Dit verdien je tijdens gevechten of ontvang je na het maken van bepaalde beslissingen.

Is er dan enig verschil qua gameplay met het eerste deel? Jazeker! Zo is de tutorial een pak uitgebreider en besef je nu ook sneller het nut van gameplay-elementen die ook aanwezig waren in deel één. Op die manier ontdek je dat de statistiek 'armor' ook effectief een nut heeft. Nu krijg je trouwens ook een percentage wat aangeeft hoe groot de kans is dat je aanval zal afgewend worden - door de hoge armor van de vijand. Verder zijn er ook nieuwe aanvallen, nieuwe types personages, en zelfs een soort upgrade van je huidige statistieken aanwezig. Zo kan je je aanvalskracht, wanneer je het maximum bij het opwaarderen zou bereikt hebben, toch nog een zetje geven tot een hoger niveau.

Ook het 'reizen', wat in de vorige game vrij veel tijd innam (lees: je zag een hoopje mensen bewegen) is nu meer afgewisseld met het maken van keuzes, of met de combat, die soms in een donker hoekje schuilt. Die combat is trouwens nog steeds hetzelfde, hetzij met nieuwe vijanden en nieuwe speciale vaardigheden. De turn-based combat is een pak moeilijker dan die in de vorige game. Je grijze massa zal je meer moeten aansporen om tactische beslissingen te nemen, rekening houdende met de vaardigheden van het volledige team dat je zelf samenstelt.

Visueel en auditief bouwt de game natuurlijk ook verder op zijn voorganger. Toch lijkt deze sfeervoller te zijn en beter aan te sluiten bij de setting van de game. De omgevingen waardoor je groep loopt zijn meer afwisselend, en de effecten tijdens de reis zijn ook een pak beter en meer impressionant. De vele dialogen die je leest zijn nu ook afgewisseld met bewegende, cartooneske beelden.

Heb je genoten van het eerste deel, of gewoonweg het eerste deel gespeeld, dan is het zeker de moeite om deze aan te schaffen. Voor diegenen die de reeks niet kennen, en wel houden van een mythologisch verhaal in een Scandinavische setting, is het wel de moeite om het voordeelpakket te kopen en met de games aan de slag te gaan.

• Importeren van vorige opgeslagen data
  • Verhaal is beter uitgewerkt
  • Gameplay / tutorial zijn duidelijker en beter uitgewerkt