Kingdom Hearts HD I.5 + II.5 ReMIX

Onlangs verscheen nog Kingdom Hearts 2.8, en met deze samenvattende bundel maken we onze aanloop voor het derde deel van de reeks. De moeite om de bundel aan te kopen of niet? Dat kom je hier te weten!

Deze bundel bestaat maar liefst uit zes delen. Hieronder een zeer korte bespreking van elk!

Kingdom Hearts

Sora, Riku en Kairi zijn drie kinderen die zich op Destiny Island bevinden. Zij besluiten echter op een dag te vertrekken... Wanneer de voorbereidingen gemaakt zijn, gebeurt er echter iets vreemds. De lucht opent zich en een donkere gloed sluipt binnen. Sora, de protagonist van dienst, krijgt plotseling het 'Keyblade', waarmee hij niet alleen duistere figuren kan verslaan, maar waarmee hij ook een mysterieuze verborgen deur kan openen...

Kingdom Hearts Re:Chain of Memories

Sora, Donald, Goofy en Jiminy Cricket zijn op zoek naar Riku en koning Mickey, wanneer zij plots benaderd worden door een vreemde figuur. Hij zegt dat ze zich in Castle Oblivion bevinden, een kasteel waar geheugen en herinneringen een speciale rol spelen. Zo zal je voor elke herinnering die je vindt, er ook één verliezen.

Kingdom Hearts - 358/2 Days

In deze reeks is de held van dienst Roxas, die we kennen uit het tweede deel van de Kingdom Hearts-reeks. Roxas wordt gerekruteerd door Organization XIII, met als doel de Heartless te verslaan in andere werelden. Roxas raakt echter bevriend met Xion, het lid dat na hem gerekruteerd wordt.

Kingdom Hearts II

Roxas is een jonge knaap die het liefst zijn tijd doorbrengt met vrienden in het plaatselijke dorp. Op een dag worden zij beschuldigd van diefstal, en dit is het begin van vreemde gebeurtenissen. Enkele dagen later blijkt dat jij iemand speciaal bent. Je wordt namelijk opgezocht door verschillende mysterieuze figuren, de ene al aanschouwelijker dan de andere. Alles wordt echter een stuk vreemder wanneer je 'The Keyblade' vindt. Met dit wapen kan je komaf maken met mysterieuze vijanden die je dorp bestoken.

Kingdom Hearts - Birth by Sleep

Deze game speelt zich af voor de gebeurtenissen van het eerste deel (Kingom Hearts).

Ventus, een jongeman die ontwaakt in 'The Land of Departure', is één van de drie protagonisten van de game. Samen met Terra en Aqua wil hij een Keyblade Master worden. Wanneer zij hun examen afleggen, faalt Terra. Toeval of niet, maar na deze feiten verdwijnt meester Xehanort en vallen mysterieuze wezens de verschillende werelden aan. Het is aan jullie om opnieuw orde te scheppen en op zoek te gaan naar jullie meester.

Kingdom Hearts - Re:coded

Jiminy Cricket heeft alle voorgaande avonturen zorgvuldig neergepend. Wanneer hij echter één van de boeken bekijkt, ziet hij dat alle tekst verdwenen is en dat er een mysterieus nieuw zinnetje in staat. Gelukkig zijn de techniekers van dienst - knabbel en babbel - in staat om het boek te digitaliseren. Het duurt echter niet lang of het blijkt dat de data gecorrumpeerd is. Gelukkig kan Mickey Sora, die zich in het boek bevindt, toespreken en helpen bij zijn eerste queeste.

Vier van deze games kan je vlotjes onderverdelen in actievolle (j)RPG's: je verslaat vijanden, vergaart experience, je stijgt in level en het is aan jou om te kiezen welke eigenschap(pen) je dieper uitwerkt. Uiteraard zal je later in de games ook nog in staat zijn om bepaalde uitrusting te verwisselen of te gebruiken. Ook staan deze games bol van de verschillende missies in de verschillende omgevingen die de rijk zijn.

Kingdom Hearts Re:Chain of Memories speelt echter anders. Je bent in het bezit van 'kaarten', vergelijkbaar met speelkaarten, niet met mappen van omgevingen. Deze kaarten stellen in de meeste gevallen je aanvalskracht voor, maar soms staan er ook figuren op afgebeeld. Speel je deze kaarten eerst, dan zullen deze vrienden je te hulp schieten. Let op, we hebben het hier niet op een turn-based-systeem, want de gevechten vinden plaats in real time. Je zal dus snel de juiste kaarten moeten kiezen om de vijanden te verslaan, je leven een boost te geven, of je vrienden op te roepen.

In Kingdom Hearts - Re:coded is er zelfs geen gameplay te bespeuren. Je krijgt een aaneenschakeling van verschillende filmpjes voorgeschoteld die een soort voorstelling zijn van de gebeurtenissen van de eerste Kingdom Hearts. Handig om nog eens vlug een samenvatting te krijgen, echter enkel weggelegd voor de liefhebbers.

Aangezien het om een herwerking gaat van games die zijn uitgebracht op PS2, PS3, Nintendo DS en zelfs de Game Boy Advanced, kan je al raden dat de vormgevingen van zowel achtergrond als personages ook van die prehistorische tijd zijn. Te veel vectorgebaseerde graphics, vlakke omgevingen en onzichtbare muren komen we hier tegen. We moeten natuurlijk in het achterhoofd houden dat tal van de games hun jaren dienst er al op hebben zitten. Met het geluid op zich is weinig mis, rekening houdend met die typisch Japanse achtergronddeuntjes. Hier heb je zowel voor- als tegenstanders van.

Een Final Fantasy-setting, overspoeld met Disney-figuren, dat is waar Kingdom Hearts voor staat. Voor de ene een bepaalde aantrekking, de ander snapt niet waarom - en vooral hoe - ze op dit concept gekomen zijn. Toch heeft deze franchise zijn trouwe basis fans, en dat is het publiek waar deze bundel zich op richt. Wil je de avonturen van Sora en zijn vrienden en Mickey en de zijnen nog eens herleven, dan kan je deze zeker aankopen! Heb je echter nog niets van deze games gespeeld en ben je stiekem wel nieuwsgierig, dan is het nu je kans!

• Veel content
  • Diep uitgewerkte verhaallijnen

• Kan eentonig worden