• Kingdom Hearts χ Back Cover: een uur durende film over een mobile game
  • Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage: een drie uur durende proloog op het langverwachte Kingdom Hearts 3

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Sora en Riku moeten een test ondergaan om te kijken of ze wel een waardige drager zijn van de
Keyblade. Daarvoor worden ze naar een wereld gestuurd die bevolkt wordt door Dream Eaters. Tijdens hun belevenissen stuiten ze natuurlijk op tal van diverse avonturen.

Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage

Tijdens Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage kruip je in de huid van Aqua. Het verhaal speelt zich af net na Dream Drop Distance. Koning Mickey biecht enkele geheimen op en Aqua moet zich een weg weten te banen door de Realm of Darkness.

Kingdom Hearts χ Back Cover

Kingdom Hearts χ Back Cover vertelt het verhaal over de Foretellers en geeft hun perspectief over de gebeurtenissen die leden tot de grote Keyblade War.

Kingdom Hearts is een mix van de rijke fantasiewerelden van Disney en Square Enix. Fans van deze langlopende reeks weten ongetwijfeld hoe diepgaand en ingewikkeld het verhaal is. Dit is dan ook het grootste probleem voor nieuwkomers. Zelfs met enige achtergrondinfo die wordt meegedeeld in Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is het bijna onmogelijk om er ook maar iets van te snappen. Daar rekenen we toch een minpuntje voor aan.

Men hanteert een actie-gebaseerd vechtsysteem. Je zal vooral combo's aan elkaar rijgen met hier en daar een vleugje magie. In Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance speel je met zowel Sora en Riku. Je doorkruist dezelfde levels met beide personages, wat een beetje ééntonig kan overkomen. Bovendien heb je steeds een tijdslimiet, waardoor je na een bepaalde tijd te spelen verplicht moet overschakelen naar het andere personage, ongeacht je progressie in het level. Ik was geen grote fan van het gebruikte mechanisme en het spelen kwam met momenten toch ook redelijk onhandig over vooral door een slecht camerastandpunt. Meermaals sterven tijdens een baasgevecht door een onhandige camera is heel frustrerend, hiervoor halen we onze rode balpen boven.

Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage maakt ook gebruik van hetzelfde actievolle vechtsysteem, al ligt de nadruk hier toch iets meer op magie. Je springt en vliegt ook in het rond maar alles voelt en speelt toch vloeiender. Wellicht komt dit doordat het van in het begin is gemaakt voor de console.

Van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance moet je natuurlijk geen super grafische pracht en praal verwachten. Het blijft immers een handheld game. Toch heeft het zijn overstap naar de PS4 goed verteerd (behalve de camera). De gebruikte texturen zijn wat minder maar de personages zien er goed uit. Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage ziet er zeer goed uit. De gebruikte art stijl komt zeer mooi tot zijn recht en tijdens de gevechten blijft alles er strak uitzien. Het geluid doet wat het moet. Het is een goede soundtrack, met matige voice-acting.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is enkel weggelegd voor de echte fans die reikhalzend uitkijken naar Kingdom Hearts 3 én als je Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance op Nintendo's handheld niet gespeeld hebt. Het bevat tevens minder content dan de vorige HD remakes terwijl het toch aan de volle pot over de toonbank gaat. Het tipje van de sluier dat gelicht wordt over Kingdom Hearts 3 ziet er veelbelovend uit. Wij hopen dan ook dat er bij de game een volledige uiteenzetting van het verhaal zit en dit niet wordt gedaan in een apart verkrijgbare film zoals in de laatste game van Square Enix's grote telg. Er staat natuurlijk nog een remake op de planning, misschien kan deze de leken in het verhaal aantrekken, of net niet...

• Boeiend universum

• Verhaal moeilijk instapbaar
  • Minder content dan vorige remakes