Snake Pass

Op zoek naar een sssspannend puzzelssssspel dat niet alleen mooi issss vormgegeven, maar ook nog eenssss je herssssenssss op de proef ssstelt? Wij kruisssssten het pad met Snake Pass en waren benieuwd of de platformer onze honger (naar muizen?) wisssst te sssstillen.

Genoeg gelispeld in de inleiding! Voor wie het nog niet helemaal doorhad; in Snake Pass kruip je in de glibberige huid van niemand minder dan slang Noodle die samen met zijn dierenvriend Doodle de kolibrie eropuit trekt na een middagje slapen in het tropische woud. Het duurt immers niet lang of de vreedzame rust van Haven Tor wordt wreed verstoord door een mysterieuze indringer, en enkel jij kan als held de boel redden! Samen met je best vriend moet je al kronkelend doorheen de vele levels de verdwenen Keystones terugzetten in de magische poorten, die Haven Tor zijn mythische krachten zullen teruggeven waarna de rust zal terugkeren.

In Snake Pass staan puzzels en plezier evenredig naast elkaar. Zo is de opzet van de game redelijk eenvoudig: er zijn 15 te spelen levels waarin je telkens drie Keystones moet zien te vinden om in je opdracht te slagen. Als slang ben je heel beweeglijk, maar het is toch niet zo gemakkelijk als je aanvankelijk zou denken. Zo gaat Noodle amper vooruit, tenzij je zelf met zijn lichaam begint te kronkelen en hem zich sneller en sneller ziet voortbewegen. Springen kan je niet, maar Noodle kan wel zijn hoofd rechten en zo via de houten bamboopalen die zijn voorzien, toch hogergelegen platforms bereiken. Dreig je te vallen of heb je een zetje nodig, dan is er nog altijd je trouwe kompaan Doodle die je staart in de lucht kan houden.

Op deze manier ga je al kronkelend door alle levels om de Keystones te bemachtigen, de ene al gemakkelijker te bereiken dan de andere, maar dat is niet het enige dat je op je pad tegenkomt. Zo zijn er ook telkens munten en waterbellen te verzamelen langs de checkpoints verspreid. Geen verplichting om het level te voltooien, maar wel aangeraden voor iedereen die elke omgeving voor de volle 100 % wil uitspelen. Dit heeft dan ook een invloed op de korte speelduur, maar niet iedereen zal evenveel tijd in Snake Pass willen doorbrengen vermits het echt niet altijd even gemakkelijk is zoals het lijkt. Zo kan het even goed gebeuren dat je twintig pogingen nodig hebt om een Keystone te bereiken, wat de uitdaging des te groter maakt natuurlijk, maar ook de hoeveelheid frustratie.

Grafisch gezien oogt Snake Pass mooi dankzij het gebruik van de Unreal Engine. De game kent talrijke kleurrijke gebieden en, wat onze speelsessies betreft, zonder glitches, bugs of grafische oneffenheden. De game springt wel nergens in uit op muzikaal vlak, los van de junglegeluiden en ook voice acting is niet aanwezig. Oké, slangen en kolibries praten niet, maar Snake Pass kon wel wat grappige stemmen gebruiken wat ons betreft.

Wat een verrassend spel is Snake Pass geworden! Niet alleen weten de – vaak wel lastige – levels voor het nodige speel- en puzzelplezier te zorgen, beide personages lijken ook perfect weggelegd om Haven Tor van de ondergang te behoeden. Grootste minpunt is dat de 15 beschikbare levels iets te weinig zijn voor de kostprijs van 20 euro en de game ook nergens in uitblinkt, maar los daarvan is Snake Pass zeker een aangename verrassing mochten er ooit nieuwe promoties in de Store zijn.

• Gameplay zit snor
  • Aangename levels om te doorploegen

• Te korte speelduur