Flinthook

Heb je heimwee naar de jaren '90? Mis je die goeie oude GameBoy of de varianten daarop? Dan is er goed nieuws voor jou! Tribute Games geeft gamers de kans om ruimtepiraatje te spelen, en dat in die authentieke 2D-sidescroller stijl van weleer. Hoera-Arrgh! Of Flinthook ook daadwerkelijk reden geeft tot feest vieren, lees je in deze review.

In deze game neem je dus de rol aan van de gemaskerde piraat genaamd kapitein Flinthook, die ruimteschip na ruimteschip met agressie betreedt en berooft van haar schatten. Een leuke setting, maar een verhaal levert het niet, vandaar krijgt dit onderdeel de gemiddelde score.

Roguelike

Flinthook is een 2D-sidescroller die resoluut mikt op een authentiek retrogevoel. Dat doet deze game in de eerste plaats door gebruik te maken van een 'roguelike' leveldesign, waarbij je willekeurig gegenereerde levels doorkruist op zoek naar schatten. Deze game is dus sterk analoog aan andere games zoals Spelunky en Rogue Legacy. Elk level in Flinthook is steeds onderverdeeld in ettelijke vakjes, en in elk vakje krijg je een eenvoudig hindernissenparcours voor de voeten en meestal een hoop tegenstanders. Jij moet dan gewoon van de ene kant van het vakje naar de andere kant geraken, dit proces een aantal keer herhalen en hopen dat je op het einde een leuke prijs tegenkomt. Simpel, niet?

Grijpgrage handjes

Om de levels te doorkruisen maak je vooral gebruik van een grijphaak, die je intuïtief afvuurt naar de metalen ringen die talrijk verspreid liggen in de levels. Die grijphaak hanteren gaat heel vlot en dat is ook nodig want de basissnelheid van deze game ligt behoorlijk hoog. De game is dan ook op zijn best wanneer je met stijlvolle oog-handcoördinatie de levels vliegensvlug afwerkt en de vijanden pijlsnel afmaakt. Dat laatste doe je door gebruik te maken van een laser, die je net als de grijphaak, intuïtief en soepel afvuurt. Voeg daar ook nog eens een secundair wapen bij, en een toestel om de tijd kortstondig te vertragen en je krijgt een flitsende 2D-sidescroller die gemakkelijk is om aan te leren, maar wat moeilijker om elegant te beheersen.

Actie vereist onmiddellijke reactie

Omdat het succesvol doorlopen van deze game enorm afhankelijk is van een sterke oog-handcoördinatie, kan je ook makkelijk in een eindeloos sukkelstraatje geraken wanneer je begint te prutsen, en daar kunnen upgrades voor je personage weinig tot niks aan veranderen. Paf, je botst tegen die vlijmscherpe pinnen! Pew, die vijand raakt je twee maal na elkaar! Lap, die hindernis kost je de helft van je levens! Voor je het weet ben je eraan, en heb je och heer, och god twee of drie vakjes overwonnen. Dat is niet erg denk je dan, want sterven in games stelt niks meer voor, maar ook op dat vlak mikt Flinthook op een retrogevoel. Als je sterft, dan is dat permanent en moet je het level helemaal opnieuw beginnen. Je doet er dus goed aan op tijd te stoppen wanneer je begint te prutsen, want anders wordt het frustrerend.

Op audiovisueel vlak sluit deze Flinthook nauw aan bij zijn soortgenoten, en bij die goeie, oude 2D-sidecrollers die sommigen nog zullen kennen van hun tijd met de GameBoy. Hoekige vormen, de mogelijkheid om de pixels te tellen, fletse kleuren, acht-bit geluidjes, stemloze personages, en ga zo maar door. Het spreekt dan ook voor zich dat je hier nooit last zult hebben van grafische bugs, glitches, en andere eigenaardigheden die typisch zijn voor de moderne games. Je moet er wel bijnemen dat de levels, en zeker de verschillende vakjes per level, fameus op elkaar kunnen trekken. Dat gebeurt nu eenmaal als je leveldesign gebruik maakt van willekeurige generatie. Dat betekent dat je vaak, net als in een piratenschip, te maken krijgt met een houten achtergrond, en niet zo heel veel andere dingen. Best gewaagd, om met een stukje hout de ruimte in te trekken.

Mis je de gouden tijden van de GameBoy? Ben je benieuwd hoe games er twintig jaar geleden uitzagen? Twijfel dan niet, deze Flinthook is de ideale game om je nostalgische gevoelens of nieuwsgierigheid te beantwoorden. Met als voorname opmerking in de kantnoot dat je de moeilijkheid van toen er moet bijnemen, want je oog-handcoördinatie moet op punt staan. Met andere woorden, gamers die op zoek zijn naar een rudimentaire platformer met een een tikkeltje uitdaging vinden in Flinthook hun gading.

• Perfect retrogevoel op vlak van gameplay en audiovisueel design
  • Vlotte, intuïtieve besturing

• Onvergeeflijk moeilijk als je oog-handcoördinatie niet goed zit