Akiba's Trip: Undead and Undressed

Akiba's Trip maakt zijn debuut op de Europese markt met Undead and Undressed. Deze Japanse game heeft enkele vreemde gameplay elementen, zijn wij er klaar voor in Europa?

Akiba's Trip neemt plaats in Akihabara, de grootste shopping stad van Tokyo. Nadat je jouw mannelijk character een naam gegeven hebt, komt je terecht in een kelder van een gigantisch bedrijf waar je op sollicitatiegesprek was. Wat blijkt? Je bent terecht gekomen bij een groep Synthisters, die jou willen transformeren in één van hun. Synthisters zijn een groep vampieren die langzaamaan Akihabara willen overnemen door iedereen te transformeren in een vampier. Net na je transformatie wordt je gered door een tienermeisje, Shizuku.

Je neemt haar mee naar je oude vriendengroep, The Freedom Fighters. Maar niet voor ze uitlegt dat je een vampier bent en dat je jezelf moet beschermen tegen de zon daar lange kledij te dragen. In een daaropvolgend gevecht wordt duidelijk dat je andere Synthisters kan verslaan door hun de kleren van het lijf te rukken. Zodra je hen uitgekleed hebt tot op hun ondergoed, keren ze terug naar de onderwereld.

Zo begint je avontuur in Akihabara en samen met de hulp van Shizuku, je vrienden van The Freedom Fighters en je vervelende jonge zus, Nana, ga je het gevecht aan tegen de Synthisters en probeer je alsnog je transformatie ongedaan te maken. Om het gevecht wat makkelijker te maken, kan je gebruik maken van allerlei wapens, gaande van een roze baseballknuppel tot een iPad. Je zus is een technisch genie en kan verschillende wapens en kledij combineren om zo je statistieken te verbeteren.

Akiba's Trip heeft een vreemd verhaal, hoewel dat misschien een understatement is. Het begint als een satire met een erotisch kantje, maar transformeert snel in een flauw liefdesverhaal. Het is net of je Austin Powers aan het kijken bent en halfweg zapt naar Twilight. Iedere kant heeft zijn doelpubliek, maar ik vrees dat er weinig overlapping zit in dat Venn-diagram.

De gameplay van Akiba's Trip kan je opdelen in drie delen: conversaties, door de stad lopen en vechten.

De conversaties worden gedaan met typische anime tekstboxen die af en toe onderbroken worden net een vraag aan jouw personage. Jij kan dan een gepast of ongepast antwoord geven. Deze antwoorden hebben een invloed op het einde van het verhaal. Er zijn steeds drie antwoorden waaruit je kan kiezen, die steeds hervallen op drie categorieën, materialistisch, romantisch of realistisch.

Naast de lange conversaties zal je vaak doorheen de stad van Akihabara lopen met één van je bondgenoten. Je kan zelf kiezen wie dat is, of het nu Shizuku is of een ander lid van The Freedom Fighters. Ook dit heeft invloed op het einde van het verhaal. De persoon waar je het vaakst mee samenspeelt zal bepalen welk einde je vrijspeelt.

Het is best indrukwekkend om rond te lopen in Akihabara. De makers hebben hun best gedaan om alles zo goed mogelijk na te maken. Eén groot nadeel hiervan is dat er enorm veel laadschermen zijn als je van de ene straat naar de andere straat loopt. De laadschermen zijn een enorm pijnpunt van dit spel en konden naar mijn mening vermeden worden aangezien deze game grafisch niet erg sterk is.

Het laatste onderdeel van Akiba's Trip zijn de gevechten. Je kan zowel vechten tegen Synthisters als gewone burgers. Je weet immers niet altijd wie er nu een Synthister is en wie niet. Als je een burger tot op zijn/haar (waarschijnlijk haar) ondergoed stript, zal zij niet verdampen door het zonlicht, maar zal ze beschaamd wegrennen. De gevechten beperken zicht tot het slaan op drie verschillende kledingstukken tot je ze kan uittrekken. Dit gaat snel vervelen, zeker door de klunzige camera en slecht reagerende controls. Je kan de gevechten versnellen door te investeren in nieuwe wapens en kledij, maar daar stopt het ook. Het gebrek aan een degelijk vechtsysteem met combo's en special moves zorgt voor een minder aangename speelervaring.

Grafisch scoort Akiba's Trip niet hoog. De tussenfilmpjes zijn degelijk en de anime personages zien er goed uit in de conversaties, echter in-game ziet alles er vlak en ouderwets uit. De stad is groot, maar is enorm rechthoekig en mist fijne details. Gezien de lange en vele laadtijden verwacht je een beter afgewerkte omgeving. De 3D modellen zijn niet goed afgewerkt en bewegen stroef. Je kan springen met je personage, maar dit heeft totaal geen nut. De omgevingen zijn zodanig vlak dat je nergens op of over hoeft te springen en ook tijdens gevechten is springen nutteloos. Waarom stop je dit dan in je game?

De Engelse stemacteurs zijn goed, de enige vervelende stem is die van je zus, Nana. Is het nu haar stem of de manier waarop ze spreekt, het is een vervelend kind. Spijtig genoeg heb je ze nodig om je wapens en kledij te upgraden. De soundtrack zijn typische j-pop deuntjes die passen bij het spel. Mijn enige struikelpunt op gebied van het geluid, naast Nana, zijn de geluidseffecten van de voetstappen. Deze zijn vreselijk luid en klinken totaal verkeerd.

Akiba's Trip: Undead and Undressed biedt je een vreemd verhaal, een interessante Japanse sfeer en een leuke setting. Wat het niet biedt, is diepgang, variatie en spannende gevechten. Of dit iets is voor jou, moet je zelf uitmaken, maar ik vrees dat dit spel in de Europese markt weinig aanhangers zal vinden.

• Grappige gameplay op het randje van perversie
  • Upgrade systeem kleding en wapens
  • Anime stijl van tussenfilmpjes en conversaties