Wasteland 2

Deze game is al een tijdje uit op de PC en maakt zijn opmars naar onze console. Konden wij deze game smaken of niet, dat lees je hier!

Verhaal - We Are The Rangers

Het is eindelijk gebeurd. De mens heeft met al zijn technologische mogelijkheden ervoor gezorgd dat de planeet herschapen is in een dorre, barre woestijn. Op sommige gebieden is er zelfs sprake van een grote hoeveelheid nucleaire straling, onbewoonbaar voor de mens. De mensheid wordt door deze gebeurtenissen in enkele kampen verdeeld. Er zijn enerzijds de ingenieurs en wetenschappers die in de vestigingen huizen. Buiten deze vestigingen is de mensheid gereduceerd tot kannibalen, rovers en gemuteerden. Jammer genoeg zijn er ook nog ‘gewone’ mensen die leven buiten deze vestigingen, die worden geteisterd door de onvriendelijke groepen.

Na lang aanzien werd er een groep opgericht om de mensen te beschermen, zij noemen zichzelf de Rangers. De game start bij een moord op één van deze beschermers, Ace. Jij geeft leiding aan een groep van vier beginners, en moet onderzoeken wat er met hem is gebeurd. Gaandeweg wordt je missie opgedeeld in verschillende kleinere missies, hier zal je keuzes moeten maken: wie help je eerst, of wat doe je eerst. En in The Wasteland blijft geen enkele keuze zonder gevolg.

Choose Your Squad

Wanneer je de game voor de eerste keer opstart zal je eerst een squad moeten samenstellen. Je kan opteren om de vier leden volledig zelf aan te maken, te kiezen uit reeds voorgeprogrammeerde personages, of om personages volledig te randomiseren door de AI. Als je kiest voor de eerste optie zal je voor je ranger zijn vaardigheden moeten kiezen. Zo kan je zijn eigen avatar, leeftijd, religie en zo meer instellen.

Belangrijker zijn de attributen die je kiest. Als je veel punten spendeert op 'Luck' zal je aanvallen beter kunnen ontwijken, of meer kans hebben om een critical hit toe te delen. Spendeer je meer in 'Strength' dan kan je meer dragen, zullen je slagen harder aankomen en zo meer. Elk attribuut biedt verschillende voordelen aan, waardoor het soms moeilijk is om te kiezen.

Je zal je personage ook een Quirk kunnen geven. Dit zijn eigenschappen die hem/haar definiëren. Ben je liever een 'Asshole' of een 'Fainting Goat'? Alles heeft hier een voordeel, maar ook een groot nadeel. Zo zal een 'Asshole' steeds slagen in bepaalde dialoogkeuzes, maar zal de squad geen andere opties kunnen gebruiken.

Verder moet je je personage ook nog bepaalde vaardigheden geven. Deze vind je terug onder de Skills-sectie. Deze sectie wordt verdeeld in drie: zo heb je de combat skills, knowledge skills (waaronder lockpicking, safecracking, en medic skills) en general skills (waaronder leiderscapaciteiten, omgang met dieren, brute kracht, etc.).

Het is belangrijk dat je erop let om een gebalanceerd team samen te stellen. Als zij allemaal goed zijn in hetzelfde wapentype of dezelfde vaardigheid, zal je verscheidenheid te klein zijn en zal je bijvoorbeeld te veel munitie nodig hebben om iedereen te bedienen. Een team met verschillende specialisten is bovendien interessanter om een ruime variatie aan vaardigheden aan boord te hebben.

Op Missie

De game barst van de missies. Zo krijg je een initiële opdracht die zich zal opdelen in ‘kleinere’ missies, alhoewel deze ook lang kunnen duren. Gaandeweg kom je nog anderen tegen die je hulp willen. Jij kan dan kiezen of je ze helpt, of links laat liggen. Als je de missies kan volbrengen word je uiteraard beloond met voorwerpen, maar ook met experience. Kies je ervoor om bepaalde personen niet te helpen, dan heeft dit ook zijn gevolgen.

Tijdens je missies zal je meer dan eens obstakels tegenkomen. Zo kom je geregeld voor gesloten deuren te staan. Heeft één van je squadleden de juiste vaardigheid, dan kan hij/zij deze misschien ontgrendelen. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld brandkasten of gesloten kisten die je kan tegenkomen. Deze kan je activeren door gebruik te maken van een vaardigheidswiel, dat je kan activeren door L2 in te houden.

De andere obstakels zijn er in de vorm van vijanden. Wanneer er een ‘encounter’ geactiveerd wordt, wordt het strijdperk onderverdeeld in verschillende vakjes. Elk personage kan een bepaalde afstand afleggen én aanvallen, of gewoon een grotere afstand afleggen, en als je geluk hebt, meerdere keren aanvallen in één beurt. De beurten worden bepaald door de … van het personage, alsook het krijgen van de zogenaamde AP. In het begin van de beurt ontvangt het personage AP, dit bepaalt het aantal te bewegen vakjes of het aantal aanvallen. Deze aanvallen kan je activeren door R2 in te houden. Hier selecteer je de aanval die je wenst uit te voeren. Zo kan je een algemene aanval uitvoeren of mikken op een welbepaald lichaamsdeel, zodat de vijand bepaalde acties niet meer kan uitvoeren. Je kan bijvoorbeeld ook wachten tot er een vijand zou bewegen, om een schot naar hem te lossen, maar dan eindigt je beurt. Voor je aanval heb je ook AP nodig, en deze verschillen ook naargelang welk wapen je hanteert. Zo kost een schot van een pistool je drie AP’s, maar een schot met een snipergeweer kost je er dan weer zes.

Hieronder zie je twee filmpjes die de verschillende gameplay-elementen tonen.

The Wasteland

Als je je begeeft buiten het veilige gebied, dan kom je terecht in The Wasteland. Hier krijg je de spelwereld voorgeschoteld in de vorm van een map. Hier kan je de route kiezen die je squad zal afleggen, of je kan een reeds ontdekte bestemming instellen en dan kiest je squad automatisch de kortste route. Onderweg kan je wel enkele euvels tegenkomen. Enerzijds kan je terecht komen in radioactieve zones, waar je het best de geschikte kledij voor hebt, anderzijds kan het zijn dat je waterreserve opraakt, waardoor je op zoek moet gaan naar oases, of word je overvallen door vijanden. Deze vijanden komen in de vorm van gemuteerde dieren zoals een reuzekonijn, of de zogenaamde ‘supaflies’. De gevaarlijkste vijand echter komt in de vorm van de mens. Zij zullen niet aarzelen om je squad te elimineren of om scrap – de valuta in de game - hardhandig af te nemen.

Gear / Level Up

Tijdens je tochten doorheen de dorre omgevingen zal je hier en daar kisten/brandkasten/… tegenkomen. Hierin kan je scrap vinden, maar ook nieuwe wapens of nieuwe uitrusting. Je kan dit ‘eerlijk’ verdelen onder je rangers door de desbetreffende toets in te drukken, of je kan ook kiezen wie wat krijgt. Zo is het handig dat degene met de shotgun ook de shotgun shells krijgt. Of is het ook logisch dat degene die overweg kan met steekwapens, deze ook effectief krijgt.

Wanneer je voldoende missies hebt volbracht of vijanden hebt gedood, zal je in staat zijn om te stijgen in level. Hiervoor moet je eerst de thuiscentrale contacteren (rechts pijltje), waarna je personage beschikt over nieuwe Attribute Points, Skill points of Perk Points die je kan spenderen aan het uitbreiden van de karakteristieken van je personage. De Perk Points dienen om je squadlid een permanente boost te geven. Zo kan het zijn dat hij/zij grondstoffen wint bij bepaalde acties, of kan je opteren voor een betere gezondheid. Voor sommige perks zal het personage ook voldoende hoog moeten zijn in bepaalde skills.

De game speel je vanuit een bovenaanzicht, dus verwacht je niet aan de grafische kwaliteiten die reeds op je PS4 getoverd zijn. Het beeld is goed zoals het is. De vele menu’s zijn voldoende duidelijk en er zit zelfs een optie in vervat waar je het lettertype kan aanpassen! Verder kan je ook nog ‘spelen’ met de camera. Zo kan je kiezen om het gebied te verkennen, zonder de rangers te laten bewegen, of kan je één ranger naar een gebied laten bewegen. Het is wel zo dat de camera af en toe eens blokkeert, of dat het soms moeilijk is om je ranger op één specifiek vakje te zetten, waarschijnlijk omdat het niet ver genoeg is, of net te dicht tegen een vijand. Hierdoor zet de game de cursor onmiddellijk vast op jezelf of je vijand.

Spreken van een noemenswaardige soundtrack kunnen we niet. De game beperkt zich eerder tot achtergrondgeluiden die je in The Wasteland tegenkomt. Tsjirpende vogeltjes, mensen die praten, maar vooral het geluid van kogelschoten of 'hakgeluiden' van een mes. Deze game vraagt ook niet meer dan dit. Eenvoud was hier de beste optie.

Wasteland 2 kwam oorspronkelijk uit voor PC, maar dat merk je niet aan de game. Zo zijn de menu’s en vaardigheidswielen feilloos geïntegreerd in de gameplay. Deze ‘instand klassieker’ omschrijf ik als een ‘oldskool hardcore RPG’ waar je zelfs op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad op je tanden zal knarsen. Deze game moet je spelen als je er de tijd voor hebt, en niet bang bent van een uitdaging. Wil je alles gezien en gedaan hebben, dan zal je vele tientallen uren, zoniet een honderdtal uren, aan deze game slijten. Een goeie tip voor beginners: sla af en toe je game handmatig op.

• Eindeloos gameplezier
  • Solide gameplay
  • Goede sfeer