Alien: Isolation

Na de succesvolle reeks films hebben vele ontwikkelaars geprobeerd om dat succes om te zetten in het gamelandschap. Echter werden deze games lauw, of zelfs ijskoud, ontvangen. Hebben de makers uit die fouten geleerd, of niet?

Verhaal - Amanda Ripley, dochter van...

Amanda Ripley is een jonge, onafhankelijke vrouw. In haar jeugd vertrok haar moeder op een missie in de ruimte. Echter is haar moeder, Ellen, nooit teruggekeerd en deze gebeurtenis heeft altijd aan Amanda blijven knagen. Op een dag wordt ze benaderd door een afgevaardigde van Weyland-Yutani, dezelfde firma waarvoor haar moeder werkte, om de zwarte doos van de Nostromo , het schip waarin haar moeder reisde, te halen in het Sevastopol ruimtestation. Zij twijfelt geen seconde...

Na een reeks turbulente gebeurtenissen, kan zij het ruimtestation betreden. Hier ontdekt ze één grote puinhoop en chaos. Alle mensen aan boord zijn zeer argwanend en sommige zelfs ronduit gevaarlijk. Wat is hier in godsnaam gebeurt? Amanda zet alle dingen op een rijtje en besluit eerst om een manier te vinden om haar schip te contacteren. Met de kennis die zij heeft als ingenieur is zij in staat om verschillende onderdelen te repareren of om nieuwe dingen te maken die haar verder helpen op haar missie.

Gaandeweg leert ze dat er een 'Black Killer' op het station ronddwaalt. Is dit een mutant, een groot uitgevallen persoon, of wat anders? Na de eerste ontmoeting met deze Alien dringt het door tot Amanda: Sh*t just hit the fan...

Het verhaal heeft een trage opbouw, die perfect past in de Alien-setting. De ontwikkelaars hebben geprobeerd om de sfeer van de eerste film te integreren en dit verhaal sluit bij deze nauw aan. Een verhaal van naïviteit, maar ook van verraad en overlevingsdrang - en niet alleen die van Amanda - wat een zeer goed script zou zijn voor een film.

Gameplay - Survival of the fittest... or smartest?

Dit is het belangrijkste onderdeel van de game. Verwacht hier geen 'guns blazing' principe, zoals we al ontmoet hebben in vorige Alien-games, maar een gameplay die enkel gericht is op overleven. Zo zijn je belangrijkste bewegingen sluipen, rond het hoekje piepen, door het ventilatiesysteem kruipen en items vervaardigen.

Deze items bestaan uit verschillende onderdelen die je vind in containers, of soms op lichamen. Zo kan je medkits maken, maar ook rookgranaten of zelfs flashbangs. De meeste spullen die je maakt zullen als functie hebben om de aandacht van jou af te leiden.

Naast het gesluip en het maken van dingen zal je af en toe ook een minipuzzel moeten oplossen, meestal om een deur te openen. Hier krijg je drie pogingen om de correcte figuren in dezelfde volgorde te zetten, of zal je met een goede timing op kruisje moeten duwen. Met de meeste objecten in de spelwereld zal je trouwens enkel kunnen interageren met behulp van het kruisje. Meestal open je zo iets, of neem je iets op, of zal je je in een kast verstoppen - en dit vaker dan je zelf wil.

What ya gonna do, Alien?

En dan moeten we het nu hebben over de Alien. Deze dodelijke kerel heeft als belangrijkste kenmerk dat hij niet gescript is. Dit houdt in dat je nooit weet wat hij zal doen. Als je bijvoorbeeld gestorven bent en een deel moet herspelen, is de kans dat hij hetzelfde zal doen, of op dezelfde plaats zal zijn dan je pre-dood-ervaringen ongeveer 1%. Dit houdt in dat je steeds op je hoede moet zijn, en dat je nooit mag aannemen dat het gevaar geweken is, of dat het zich op een specifieke plaats bevindt.

Het is niet de bedoeling om de Alien te doden. Wat je misschien kan doen is richten met je pistool - maar Amanda zal meer missen dan raak schieten - en de trekker overhalen. Het enige wat je daarmee zal bereiken is dat je de Alien nog wat bozer maakt en dat je sneller een controlepunt zal moeten herladen.

Het is vrij duidelijk dat je meer dan eens door de Alien zal gedood worden tijdens deze game. Dit werd al pijnlijk duidelijk wanneer ik iemand van de ontwikkeling kon interviewen op Gamescom. Deze zei dat de game zeker niet voor iedereen was, en dat er ook velen zullen zijn die nooit de game zullen uitspelen, hetzij door de moeilijkheidsgraad, hetzij door het niet meer verder te willen proberen. En deze stelling was zeker niet gelogen. Je zal moeten volharden en zelfs een masochistisch kantje moeten hebben om deze game te spelen.

Survivor Mode

Naast het verhaal heb je ook nog een survivor mode. Er wordt je aangeraden eerst de game uit te spelen alvorens deze aan te vatten. In deze modus kan je behalve Amanda nog andere personages spelen (no spoiler!) en zal je bepaalde missies met bepaalde subdoelen kunnen spelen. Zo moet je bijvoorbeeld tijdens het level, behalve overleven, ook specifieke materialen of items moeten vergaren.

De graphics zijn degene wie we mogen (moeten?) verwachten voor een next-gen game. De 'cleane' stijl van de ruimteschepen en van het ruimtestation stappen zo uit de eerste Alien film, en zijn zeker een pluspunt voor de algemene sfeer. Niet alleen de omgeving, maar ook de interactie met de computers, je Motion Detector tot zelfs het menu, pauze- en laadscherm toe zijn zo ontwikkeld dat deze de sfeer van een jaren '60 sci-fi-film ademen. Tot zelfs de lijnen van een VHS-band toe!

Het geluid op zich is schitterend, zo zal je er jezelf meermaals op betrappen, dat je aan het luisteren bent naar een biepje van je Motion Detector, of dat je in de verte geen voetstappen hoort. Het geluid an sich draagt enorm bij aan de opbouw en de spanning van de game.

Conclusie - Alleen voor volhouders, maar hier hebben we op gewacht!

Naast het goede verhaal, degelijke gameplay en de schitterende setting is er één groot pijnpunt: niet elke gamer zal het einde van de game zien en zo het verhaal niet kunnen meemaken. Dit was echter ook de opzet van de ontwikkelaars, zij wilden geen zoveelste actie-Alien-kloon maken maar een unieke survivalgame. En dat is ze zeer zeker gelukt! Vele Alien-liefhebbers zullen de game wel willen spelen, maar zullen niet in staat zijn om deze - vlot - uit te spelen. De gamers die houden van een uitdaging, die kunnen zeer zeker met deze game aan de slag. De tijdsduur is, zoals je al kan raden, zeer variabel naargelang je eigen speelstijl.

• Alien-setting quasi perfect overgenomen
  • Uniek in de Alien franchise
  • Uitdagend