MXGP 3

Het wordt een jaarlijkse traditie bij Milestone om naast een MotoGP game ook hun motorcross game uit te brengen. Is het meer van hetzelfde of brengt deze MXGP 3 iets nieuw?

Op vlak van gameplay is er weinig veranderd en maar goed ook. De gameplay en de besturing was namelijk één van de sterke punten van de vorige 'MXGP'-games. Je controleert nog de motor en de besturing met beide knuppels, hierdoor kan je de toppen van heuvels afsnijden door je motor horizontaal te gooien en zo een voorsprong nemen op je tegenstanders. Het enige vervelende zijn nog steeds de te strak afgelijnde parcours. Neem je de bocht iets te strak en ga je een paar centimeter naast de baan, dan word je automatisch gereset.

MXGP3 speelt op veilig en brengt alle klassieke modi terug, zo kan je aan de slag in de langere carrièremodus of in een kortere 'Championship'-modus en de 'Grand Prix'-modus of in de obligatoire multiplayer modus. In de carrièremodus begin je opnieuw onderaan de ladder met je eigen karakter en klim je naar boven door races te winnen en sponsors binnen te halen. Milestone houdt zich nog steeds aan dezelfde formule waarbij het alleen om racen draait en je geen tijd verspilt met een verhaal of tussenfilmpjes.

Een grote vernieuwing waar Milestone erg trots op is, is de toevoeging van de twee-takt reeks. Je start de carrièremodus in deze reeks en kan kiezen uit tien officiële twee-takt motoren. Voor fans en kenners van de motorcrosswereld is dit zeker goed nieuws, voor noobs (zoals mezelf) zie ik hier weinig verschil met de reeksen uit de vorige games.

In deze derde iteratie heeft Milestone heel wat gesleuteld aan de graphics van het spel. Jammer genoeg is daar niet veel van te merken. Er zijn wat verbeteringen ten opzichte van de vorige twee games, maar erg groot zijn deze niet. De circuits zien er wat levendiger uit, de rijders en hun motoren zijn wat gedetailleerder. Het spel schiet nog steeds tekort bij de gebrekkige animaties, lange laadtijden en te eenvoudige weersomstandigheden.

Desondanks de verschillende reeksen klinken alle motoren hetzelfde, evenals het ééntonige publiek dat nog steeds dezelfde gratis toeter kregen bij het betalen van hun toegangskaartje. Ik weet dat je niet veel aangename geluiden kan verwachten op een typische motorcrosswedstrijd, maar enige variatie zou toch welkom zijn, al is het maar wat vettig gesmak van modder of rondvliegend grind. Deze game speel je het beste zonder geluid.

MXGP 3 is de beste game uit de 'MXGP'-reeks, toch scoort het lager dan zijn voorgangers. Dat heeft het vooral te danken aan het gebrek aan innovatie en vooruitgang. Het spel kent hier en daar wel wat verbeteringen, maar voelt eerder als een patch aan van MXGP2 dan een volwaardige opvolger.

• Officiële rijders en circuits
  • Nieuwe 2-takt reeks

• Weinig vernieuwend