The Surge

The Surge is een game met een postapocalyptysche setting. Iets heel wat anders dan de vorige game van Deck13, Lords of the Fallen. Even geslaagd of niet? Dat lees je hier!

Warren is van plan om te werken voor CREO, een bedrijf dat blijkbaar in elke industrie en in elk bedrijf wel wat in de pap te brokken heeft. Het is nochtans niet zijn ambitie om voor dit bedrijf te werken, maar eens je in dienst bent zal je ten allen tijde drager zijn van een exopak. Warren is namelijk rolstoelpatiënt en wil niets liever dan opnieuw stappen. Zo gezegd zo gedaan? Nee toch niet! Er gaat namelijk iets mis op de operatietafel waardoor Warren letterlijk bij het schroot belandt. Eens hij ontwaakt, ontdekt hij dat niet enkel de aanwezige machines het op hem gemunt hebben, maar ook zijn collega's, die niet meer volledig bij verstand zijn. Warren blijft echter niet bij de pakken zitten en trekt op onderzoek uit.

Hoe sterk en vol mysterie de game begint, zo snel verdwijnt het verhaal ook op de achtergrond. De snelheid wordt aanzienlijk uit het verhaal gehaald door de lange spreiding van het verhaal doorheen de open-wereld gameplay, en door de warrige audiologs die je best nog eens beluistert vanuit je database. Zozeer zelfs, dat je er op den duur nog weinig aandacht aan besteedt. Jammer, want dit had meer potentieel!

Initieel zou je denken dat The Surge een 'third person hack and slasher' is, omwille van de manier hoe je je een weg baant doorheen de vijanden. Toch blijkt al snel dat het eerder om een overlevingsspel gaat tussen jou en je vijanden! Een pluspuntje voor de nieuwe aanpak van de ontwikkelaars: in plaats van te opteren voor een 'zwakke' en 'sterke' aanval, hebben zij hier gekozen voor een horizontale en verticale variant.

Je Uitrusting Uitbreiden

De manier waarop je vijanden van hun pak en/of wapen afhandig maakt is ook vernieuwend. Je selecteert een lichaamsdeel, en wanneer dit voldoende slagen geïncasseerd heeft, zal je dit hopelijk kunnen bemachtigen door dit lichaamsdeel af te hakken. Dit resulteert dan in het ontvangen van een blauwdruk waarmee je dat onderdeel of wapen dan kan maken in de ziekenboeg.

Om de verschillende onderdelen van je exopak te optimaliseren, of om de verschillende wapens te maken, heb je uiteraard grondstoffen nodig. Nou ja, grondstoffen en een hoop 'scrap'. Dat laatste kan je gerust beschouwen als de valuta in de game - zoals de zielen in Dark Souls, of de experience uit Lords of the Fallen - en krijg je hoofdzakelijk door vijanden af te slachten. Deze 'scrap' zal je ook gebruiken om je 'rig' op te waarderen. Dat voorwerp is vast gemonteerd aan Warrens ruggengraat, en is verantwoordelijk voor de hoeveelheid modificaties die je kan installeren. Een modificatie kan komen onder de vorm van een aantal medicijnkistjes, of kan je een boost geven aan je aanvalskracht.

The Surge Souls of the Fallen

Naar analogie met de games waarop deze The Surge is gebaseerd, valt op dat de vijanden, zelfs de zwakkere varianten, in staat zijn om een heuse knauw van je levensbalk te nemen. Het is dan uiteraard dodelijk wanneer je zelfs slechts drie vijanden zou aanvallen, althans voor deze casual gamer. Het spreekt voor zich dat je dan ook af en toe het loodje zal leggen. Dan heb je overigens 2,5 minuten om de 'scrap' die je had verzameld terug te halen. Haast en spoed is nu eens goed ...

Gelukkig is de game zo opgebouwd dat je na een eindje spelen een sneller pad vrijspeelt naar je dierbare ziekenboeg, om je 'scrap' te spenderen, of om deze op een soort bank te zetten. Let wel op, eens je dat gedaan hebt, zullen alle verslagen vijanden - op enkele specifieke na - opnieuw het speelveld betreden.

Op grafisch vlak worden we zeker niet teleurgesteld. Alles ziet er gewoonweg piekfijn uit. Wel jammer dat het grootste deel van de game zich in donkere, industriële gebouwen afspeelt. Al zal dat ook veel te maken hebben met het niet zichtbaar zijn van vijanden, zodat je snel het loodje legt, wat blijkbaar ook de bedoeling is in deze game. De achtergrondmuziek, de gamegeluiden en het stemmenwerk van de personages is op zich gewoon goed. Niet zo afgetekend als de omgeving, maar gewoon degelijk. Jammer genoeg gaat wel veel van het verhaal verloren tijdens de dialoog die zich afspeelt met de gameplay. Je kijkt liever gefocust uit naar die ene vijand dan veel aandacht te besteden aan die ene stem die je plots vertelt waar je heen moet.

Is The Surge een degelijke game? Ja dat is het zeker! Is deze game dan voor iedereen? Nee! Deze game is vooral voor de fans van Dark Souls, Bloodborne en Lords of the Fallen. De manier waarop je voorzichtig voortgang maakt, en hoe je de zielen ... euhm 'scrap' kan recupereren doet heel veel denken aan die andere franchises. Toch komt deze game nog leuk uit de verf door middel van een vernieuwend gevechtssysteem. Jammer van het verhaal dat wel zeer grof naar de achtergrond geschoven wordt. Men kan hier veel uren aan spenderen, maar hoeveel hangt toch voornamelijk af van de wilskracht van de gamer.

• Genoeg vernieuwende gameplay
  • Voldoening wanneer je opnieuw een shortcut vindt

• Niet voor de casual gamer