Styx: Shards of Darkness

Styx: Shards of Darkness is het vervolg van Styx: Master of Shadows. Deze indertijd nobele onbekende deed het blijkbaar toch zo goed om een vervolg te verantwoorden. Of wij dat ook vinden kan je hier lezen.

De goblins zijn er slecht aan toe. Zij worden gezien als een plaag en zijn opgejaagd wild. Eén van deze goblins heeft de unieke vaardigheid om te ... praten. Styx, de protagonist van de vorige game, leidt een leven van diefstal en moord. Alles verandert wanneer Helledryn, de commandante van CARNAGE - een soort 'special forces' om goblins te vangen - Styx een voorstel aanbiedt. Hij moet namelijk een mysterieuze scepter stelen. Als vergoeding laat Helledryn hem met rust, en zal ze hem rijkelijk belonen met een hoop amber.

De game neemt een vliegende start en je wordt als het ware meegesleurd in de verhaallijn. Bereid je maar voor op een avontuur met duistere elven en dwergen met een bovenmenselijke geurzin! Jammer genoeg koelt dat avontuur wat af naar het midden toe om terug op te bouwen naar het einde.

Gameplay - Bloed, Zweet en ... Amber

De gameplay legt de focus op één aspect, namelijk Stealth, tot in het extremis toe. Je wordt verondersteld om de missies zo snel mogelijk uit te spelen zonder gespot te worden, en liefst zonder slachtoffers te maken. Een beetje zoals bij recentste Hitman dus. Wanneer je namelijk opgemerkt wordt, zullen er veel alarmen afgaan, met als gevolg dat je als Styx je mannetje zal moeten staan of vluchten. En Styx staat zijn mannetje niet echt goed. Hij kan het zeker aan tegen een vijand of twee, maar wanneer het een groep betreft, zal je waarschijnlijk het loodje leggen, vooral als die groep nog eens projectielen op je afvuurt. De tweede optie is vluchten, maar opnieuw, wanneer het een grote groep betreft, zal je van goede huize moeten zijn om ze van je af te schudden. Uiteindelijk sta je dan voor twee keuzes: een andere weg zoeken die minder risicovol is, of de persoon die alarm zou kunnen slaan reeds omleggen zodat je van die last vanaf bent. De game biedt echter steeds een uitweg om voor de eerste aanpak te gaan, als zal je dan je omgeving goed moeten onderzoeken en goed gebruik moeten maken van de vaardigheden van Styx. Op dat vlak vertoont de game zelfs gelijkenissen met Sniper Elite. Af en toe een belletje saboteren, of een soort zuurmijn plaatsen die ervoor zorgt dat je vijand volledig opgelost wordt, horen tot de mogelijkheden. Daarnaast kan je ook nog enkele vaardigheden van  Styx activeren waaronder een onzichtbaarheidsmantel of de optie om een kloon te creëren die de tegenstand afleidt.

De missies kennen twee aspecten. Langs de ene kant krijg je het hoofddoel voorgeschoteld, en langs de andere kant zijn er nog secundaire doelen die je kan voltooien. Dit kan gaan van het afscheuren van 'Most Wanted'-posters, tot het stelen van bepaalde objecten. Een beetje een analoge manier zoals die van Dishonored dus. Deze omweg is het meestal waard, want in ruil daarvoor krijg je Skill Points die je kan gebruiken om Styx zijn vaardigheden uit te bouwen.

Naast de vaardigheden  waar je soms 'amber' voor nodig hebt - van Styx, heeft hij ook wat hulpmaterialen mee. Een lockpick, een health potion en een amber potion mogen zeker niet in je uitrusting mankeren. Later is Styx nog in staat om ofwel andere voorwerpen te gebruiken, of zelf te maken. Hiervoor heeft hij ruwe materialen nodig die je her en der vindt. Styx kan ook zijn 'Amber Vision' activeren zodat je snel kan zien met welke voorwerpen hij kan interageren.

Is de game nog een wat te grote uitdaging voor jou? Dan kan je iemand uitnodigen om jou te helpen. Deze wordt dan een identieke kloon, met zijn eigen vaardigheden, ingeladen van zijn eigen voortgang.

(S)Kill Tree

De SP (Skill Points) die Styx verdient zal hij ergens aan moeten spenderen. Dit kan gebeuren in één, of meerdere, van volgende categorieën:
  • Stealth: hoe ongezien je bent;
  • Kill: de verschillende manieren hoe je je vijanden kan ombrengen;
  • Alchemy: in staat zijn om nieuwe voorwerpen te maken of er meer mee te dragen;
  • Cloning: je kloon wat meer eigenschappen geven;
  • Percepion: vijanden en objecten beter en sneller waarnemen.

Op die manier zal je in staat zijn om je eigen speelstijl uit te bouwen. Ben je halfweg het spel en heb je spijt van de beslissingen die je genomen hebt? Geen probleem! Op een handige manier kan je ook een vaardigheid vergeten, waardoor je de skill points terugkrijgt. Toch is het aangewezen om wat diversiteit in je vaardigheden te stoppen: je weet immers niet in welke situaties je zal terechtkomen.

De epiloog van de game.

Roaches/Bugs

Jammer genoeg is de game niet bugvrij. Soms doen NPC's namelijk niet wat van hen verwacht wordt.
Zo is er een penibele situatie waarbij je iemand moet ontmoeten die niet op de rendez-vous plaats geraakt omdat er iemand in zijn weg staat. Wanneer hij er dan toch geraakt, reageert hij totaal niet op je aanwezigheid. Daarbovenop gaat het zelfs over een hoofdmissie! Gelukkig had je in deze situatie twee manieren om het level uit te spelen. De ontwikkelaars hebben ook nog gemeld dat er een day one patch komt, die vele bugs zou moeten oplossen.

Een pluim gaat naar de grafische kwaliteit van de game. Fotorealiteit wordt zeker niet benaderd, toch zijn de beelden mooi getekend in de diverse omgevingen en ontbreekt het de game aan glitches en framedrops, iets wat toch onontbeerlijk is voor een game zoals deze. Alles wordt vloeiend op je scherm getoverd en ook de tussenfilmpjes zijn van zeer degelijke kwaliteit.

In deze game is het van belang dat je je bewust bent van je omgeving, en dan vooral eventuele vijanden die zich in je buurt bevinden. Daardoor is een overweldigende soundtrack afwezig, wat op zich dan een goed punt is. De geluidseffecten zijn zeker oké, maar waar deze game zich in onderscheidt, is de dialoog die Styx voert met zichzelf, of beter gezegd met jou, wanneer hij bijvoorbeeld de draak steekt met andere franchises. Zoals die ene keer wanneer er een enorm insect uit de grond komt en waarop Styx zegt: "I ain't no God of War ...".

Shards of Darkness is een stealth-game pur sang. Wanneer je opgemerkt wordt, zal je genadeloos opgejaagd of gedood worden. Bovendien word je bestraft in de vorm van punten wanneer je de missie beëindigt. Zet daarbij nog eens dat de game vier moeilijkheidsniveaus kent, en je hebt al vlug door dat deze game voor de stealth-masochisten is. Wie een actievolle game verwacht en zijn heil zoekt in een 'guns blazin'-oplossing is eraan voor de moeite. Geduld, observatie en tactiek zijn van groot belang. Tel daarbij nog eens de spetterende start van het verhaal, de vele zijdoelstellingen en medailles die je kan behalen - waardoor de herspeelbaarheidsfactor vergroot wordt - en je komt uit op een topgame!

• Je krijgt wat je verwacht: stealth
  • Grafisch en auditief in orde
  • Co-op aanwezig