For Honor

For Honor is een titel die al een tijd in Ubisofts kast zit. Nu is de game inmiddels beschikbaar, maar maakt hij ook alle beloftes waar? Dat lees je hier!

Holden Cross is een ridder van het IJzeren Legioen, dat zwaar onder aanval ligt van het Zwartsteenleger. Cross krijgt al snel promotie tot ‘kampioen van zijn heer’. Meer omdat die een gevecht wil ontwijken dan aangaan. Wanneer hij als winnaar uit het duel komt, wordt hij gerekruteerd door het Zwartsteenleger. Hier moet hij, onder leiding van Apollyon, de Vikingen terugdringen in hun eigen gebied, en dit op nogal twijfelachtige manieren. Hierdoor stelt hij zichzelf, Apollyon en zijn riddereed in vraag.

De singleplayer van deze game dient grotendeels als een tutorial om je te laten kennismaken met de verschillende volkeren en verschillende klassen. De verhaalmodus is vrij kort, op een tweetal uurtjes speel je meestal de verhaallijn van één volk uit, wat dan neerkomt op vijf à zes uur gameplezier. Jammer genoeg is deze tijd te kort om enige voeling te krijgen met de hoofdpersonages, als je daarbij nog telt dat je niet alleen met hen de game speelt. Dat is jammer, want het verhaal op zich is zeer goed, en ook mooi weergegeven. Het wordt op twee verschillende vlakken uit de doeken gedaan, de ene vanuit het standpunt van Apollyon, het andere vanuit dat van het hoofdpersonage van het volk waarmee je aan de slag gaat.

Waar deze game zich onderscheidt van de andere games is de gameplay. De besturing van de krijgers is totaal nieuw – althans voor ondergetekende. Ten eerste moet je je tegenstander kiezen en vastzetten met L2, vervolgens kies je één van drie richtingen (links, rechts, boven) met de rechterknuppel. Wanneer je een lichte of zware aanval uitvoert (respectievelijk R1 of R2), zal hij/zij dat ook doen in die richting. Omgekeerd, wanneer je aangevallen wordt, zal je de rechterknuppel licht in de aangevallen richting moeten bewegen om die aanval te blokkeren en eventueel te pareren. In het begin is dit zeker wat wennen, zeker voor de hack 'n slash fanaat die het gewend is om op het vierkantje en driehoekje te rammen, maar na een tijdje is het niet moeilijk om deze speelstijl onder de knie te krijgen. De klassen onderscheiden zich van elkaar door gebruik te maken van verschillende combo’s, manieren van bewegen/verdedigen. Op die manier is het aan jou om de krijger te kiezen die het beste bij jouw speelstijl aanleunt.

Tijdens de verhaalmodus zijn er twee ‘verzamelobjecten’ te vinden. De ene categorie betreft gewoon verzichten, de andere vernietigbare objecten. Wanneer je deze laatste vindt, krijg je ook nog ‘staal’, de valuta in deze game. Hiermee ben je bijvoorbeeld in staat om nieuwe krijgers en objecten vrij te spelen in de multiplayer. Verder zal je ook stijgen in niveau, en ontgrendel je bepaalde vaardigheden die je dan kan gebruiken in de verhaalmodus, eventueel op een moeilijker niveau.

Online Op Elkaar Timmeren

Ondanks de toch wel uitgewerkte campagnemodus ligt de nadruk eerder op het onlinegebeuren. Hier zijn enkele modi beschikbaar:
  • Duels: één vs. één;
  • Knokpartijen: twee vs. twee;
  • Deathmatch: vier vs. vier;
  • Veldslag: hier is het de bedoeling om samen met drie anderen en een hoop voetvolk tactische punten in te nemen. Uiteraard speel je ook tegen een team van vier, indien er mensen afhaken, of het gewenste aantal niet online behaald wordt, worden deze vervangen door AI.

De meest vermakelijke van dit kwartet is uiteraard de veldslag. Hier kan je ook het gepeupel vermorzelen met je gigantische bijl, of met je grote Japanse knots. Na de online potjes zal je ook stijgen in level, waardoor je nieuwe vaardigheden ontgrendelt, en zal je ook uitrusting vinden op het slagveld. Met deze kunnen bepaalde statistieken een boost krijgen, maar let op: sommige statistieken kunnen dan weer wat lager uitvallen. Het is aan jou om te bepalen aan welke eigenschap je voorrang geeft.

Het mag gezegd worden dat deze game er gelikt uit ziet – zelfs al heeft Ubisoft de gelaatsuitdrukkingen vermeden door de vele helmen of maskers. De omgevingen, de krijgers, het voetvolk, alles is tot in de puntjes uitgewerkt, wat enkel bijdraagt aan de totaalervaring. Van diezelfde kwaliteit worden we ook verwend op auditief vlak. De voicecast is zeer goed gekozen, en alles komt authentiek over.

Ubisoft kreeg na de vele bèta’s al de commentaar dat de game zich te veel zou toespitsen op het online vlak - je moet trouwens ook een internetverbinding hebben als je de verhaalmodus zou aanvatten. Gelukkig is er een heuse verhaallijn, al voelt het eerder aan als een soort introductie tot de vele klassen, die dan wel goed uitgewerkt is. Het offline gedeelte had voor mijn part wat langer mogen duren, deels door de mooie verhaalvertelling, deels om meer voeling met de hoofdpersonages te genereren. Op online vlak zijn de modi vernieuwend, maar karig. Je speelt deze game dan ook het liefst met anderen, want ook de verhaalmodus kan je met z’n tweeën aanpakken.

• Sterk verhaal/ook in co-op te spelen
  • Grafisch en auditief hoogstandje
  • Vernieuwende gameplay