Dead Synchronicity

Door de jaren heen zijn er al heel wat verhaalgestuurde games verschenen, maar een point-and-click gameop console lijken heel wat ontwikkelaars liever te vermijden. Gelukkig voor de liefhebbers wist Dead Synchronocity: Tomorrow Comes Today het wel tot op de PS4 te schoppen. Of het die overgang wist te overleven, lees je in ons verdict.

In Dead Synchronocity: Tomorrow Comes Today ga je op pad met Michael in een getormenteerde wereld zonder hoop op ook maar een klein beetje beterschap. De jongvolwassen man lijdt aan geheugenverlies en herinnert zich niet wie hij is en vooral ook niet wat er met de wereld is gebeurd. Al snel word je ingelicht over de Grote Golf die dit alles heeft veroorzaakt en bovenal de zogenaamde Ontbondenen (Dissolved); mensen die door een virus worden getroffen, visioenen krijgen en sterven. Aan jou nu om in deze helse wereld te weten te komen waarom ook jij bepaalde dingen te zien krijgt, stemmen hoort en vooral: wie je nu precies bent en wat er met jou is gebeurd voor de hel losbarstte.

Dead Synchronocity: Tomorrow Comes Today hoort thuis in de categorie van point & click games en behoort daarmee tot een quasi uitgestorven ras spelgenres, althans op console. Zo werd de game vorig jaar reeds gelanceerd op pc en wist ontwikkelaar Fictiorama Studios een PS4-versie een tijdje geleden af te werken. Niet evident, wetende dat je zonder muis moet spelen, maar met de controller werkt het ook heel erg vlot. Zo kan je het touchpad als muis gebruiken of gewoon met de sticks je cursor over het scherm bewegen. Weet je niet meteen wat aangeklikt, dan kan je met de L2-knop alles wat klikbaar is laten oplichten. Kleine hints zijn altijd welkom en vooral in een game als deze die zeker niet gemakkelijk is om te begrijpen, laat staan te vinden hoe je progressie kan maken. De vele ‘puzzels’ zijn namelijk vaak vergezocht, maar dat is nu eenmaal eigen aan het genre.

Het mooiste aan de game zijn de graphics. Deze hebben een specifieke ‘arty farty’ stijl en kunnen worden vergeleken met een Valiant Hearts: The Great War uit Ubisoft's stal. Zoals vermeld speelt het verhaal zich af in een grauwe wereld, dus ook de volledige setting (inclusief bloed, bekraste mensenhoofden en spontane zelfmoorden) wekt het correcte gevoel op bij de game. Klein minpunt is het niet kunnen aanpassen van je schermgrootte (althans, die optie hebben we niet gevonden) waardoor bepaalde objecten en lijnen tekst buiten bereik vallen. Cruciaal bij een point & click! Qua geluid is er niks speciaals te vermelden, buiten dat bijna alle lijnen tekst van de vele personages voorzien zijn van dubbing. Niet allemaal sterk geacteerd, maar toch aangenamer dan het lezen van talloze lijnen tekst.

Dead Synchronocity: Tomorrow Comes Today is geen game waar je van zal opfleuren, integendeel, het point & click spel kaart heel wat problemen in de maatschappij aan en combineert dit met een grauw verhaal in een gelijkaardige helse setting. Reken je op een duidelijk en kleurig einde, dan laat je deze best links liggen. Fans van het genre die deze op console willen spelen, kunnen een aankoop overwegen, al blijven we nog altijd niet overtuigd van het verhaal. Het houdt net iets te weinig steek en houd je als spelers ook te weinig vast om alles te ontdekken.

• Mysterie
  • Visuele stijl

• Verhaal houdt iets te weinig steek