Dragon Quest Builders

Dragon Quest Builders lijkt op een Minecraft kloon met een Dragon Quest sausje er overheen. Een geslaagde mix? Wij kropen in de huid van Bob de Bouwer en zochten dat voor jullie uit.

De game speelt zich af in Alefgard, een wereld die voor Dragon Quest fans gekend in de oren zal klinken. Deze keer is de kwaadaardige Dragonlord geslaagd in zijn opzet. De held is verslagen en de wereld is voor vele jaren  vernietigd en de inwoners leven in duisternis. Dan ontwaak jij, het hoofdpersonage dat wordt bijgestaan door een mysterieuze stem. Meteen is duidelijk dat je een speciale gave bezit. Je kan dingen bouwen. Iets wat op het eerste zicht doodnormaal lijkt maar door toedoen van de Dragonlord hebben andere mensen dit talent verloren. Je wordt er meermaals op gewezen dat je geen held bent maar dat het wel jouw taak is om de wereld terug op te bouwen. Niet alleen een groots avontuur staat jou te wachten, maar ook een zoektocht om uit te pluizen wie jij eigenlijk bent.

Dragon Quest Builders (DQB) heeft duidelijk een volledige bol kaas gegeten van Minecraft. Grondstoffen verzamelen en bouwen is dan ook de grootste brok van de game. Het meer dan succesvolle Bob-de-Bouwer-spel heeft ondergetekende nooit kunnen boeien, de Dragon Quest kloon daarentegen wel. Dit komt hoofdzakelijk omdat DQB een redelijk (A)RPG gehalte bevat. Je zal immers vele monsters - die 's nachts ook gevaarlijker zijn en je basis aanvallen - een kopje kleiner moeten maken. Het gevechtsyteem is behoorlijk basic te noemen, al ligt dit volledig in lijn met de opzet van deze game. Je zal niet alleen gebouwen uit de grond... euhm, kloppen, je zal bovendien allerhande objecten voor je personage creëren. Dat laatste gaat dan vooral over betere wapens en bepantsering, maar ook over eten en zalfjes om jezelf er weer bovenop te helpen. Naarmate je vordert in het spel kan je de gebouwtjes ook mooi inrichten. Je bent dus niet alleen een bouwer maar ook een binnenhuisarchitect.

Daarnaast zullen enkele NPC's zich bij jou aansluiten in je nederzetting. Het is dan ook jouw taak om hen onderdak te bieden. Voor hen moet je ook tal van queesten uitvoeren. Vaak pakt dit uit in de vorm van het bouwen van nieuwigheden tot het maken van progressie in het verhaal. Verwacht bij deze game geen diepe verhaallijnen maar wel leuke dialogen met de nodige (droge) humor. De ganse opzet zit dan ook goed in elkaar en je bent steeds gedreven om nog net ietsje verder te doen. Het lijkt op het eerste zicht wat simplistisch maar DQB bevat toch genoeg diepgang om zowel jong en oud veel uurtjes te boeien.

DQB laat zich vlot besturen met de controller. Eerst is het even wennen maar al vlug heb je alles onder de knie. De menuutjes zijn ook redelijk overzichtelijk, al vond ik dit minder met het bouwmenu naarmate je vordert. Het spelen en bouwen gaat vlot en de game staat je ook genoeg bij. Door de game te spelen wordt immers alles aangeleerd, zonder ellenlange tutorials. Toch is het een gemiste kans dat er geen multiplayer of splitscreen aanwezig is.

Het kleurrijke en schattige Dragon Quest universum komt hier meer dan ooit tot zijn recht. Het past immers heel goed bij de Minecraft opzet. Je mag dan zowat alles kapot kunnen kloppen toch ziet het er mooi en afgewerkt uit. De gekende leuke deuntjes die de Dragon Quest franchise rijk is zijn hier ook van de partij, al kwamen die na een tijdje toch wat ééntonig over. Gesproken dialogen zijn jammer genoeg volledig afwezig.

DQB zal iedereen weten te bekoren. Zowel fans van de franchise, Minecraft aanhangers en zelfs mensen die de twee nog nooit gespeeld hebben. De mix van het bouwen, de lichte RPG-elementen en tevens het verhaal houden zowel jong en oud aan het scherm gekluisterd. Echter ontbreekt er enige vorm van een meerspelersluik. De game zou bijvoorbeeld ideaal zijn in splitscreen co-op. DQB is wel de perfect mix van beide reeksen. Ik vermoed dat het dan ook niet lang zal duren vooraleer er gelijksoortige games (Final Fantasy?) op de bouwboot springen.

• Perfecte mix van beide reeksen
  • Voor zowel jong en oud

• Geen multiplayer