Batman Arkham VR

We trokken onze cape aan, zetten ons masker op en waanden ons Batman wanneer we in de virtuele wereld van The Dark Knight terechtkwamen.

De geteste versie is de PSVR versie.

Nightwing en Robin laten niets meer van hun horen. Het is aan het alter ego van Bruce Wayne om te achterhalen wat er gebeurd is! Batman vindt al snel Nightwing. Die is vermoord door iemand die hem wel heel goed kende. Wat is er aan de hand en waar is Robin?

You are the Batman! In deze VR-game zal je de vloeiende combat, waar onze gevederde vriend meester in is, niet ervaren. Deze game focust zich op het tweede aspect van Batman, namelijk zijn geniale speurneus. Daarnaast beschik je over een aantal gadgets waaronder een batarang, een scanner, en je grappling hook. De batarang zal je gebruiken om objecten vanop een afstand te manipuleren, de scanner om omgevingen of voorwerpen te scannen, en je grappling hook grotendeels om je van het ene gebied naar het andere te verplaatsen, of om voorwerpen naar je toe te halen.

Dit is in een notendop de gameplay, al is er natuurlijk veel meer aan de hand. De VR technologie verandert de beleving van het gamen, waardoor het verkennen van je omgeving volledig anders aanvoelt in vergelijking met de Arkham trilogie. In plaats van recht op je TV-scherm te blijven staren, word je nu uitgenodigd om om rond je heen te kijken en de plaats van een misdrijf detailleus te onderzoeken. Je zal eigenhandig moeten zoeken naar bepaalde hints, bepaalde voorwerpen en ze op een specifieke manier manipuleren. Bovendien moet je soms zelf verbanden leggen tussen de gevonden bewijzen.

Wanneer je de verhaalmodus hebt afgerond, kan je de verschillende scènes opnieuw spelen, maar nu met 'The Riddler'-uitdagingen. Dat kan gaan van een raadsel oplossen tot een driedimensionale puzzel tot een goed einde te brengen.

Het moet gezegd worden dat de game, of de handelingen die je wil uitvoeren, niet altijd evident zijn. Of dit ligt aan de beperkingen van de hardware, of de programmatie van de game, zal de toekomst nog moeten uitwijzen. Het is wel dikwijls zo dat je je net iets te ver zal moeten rekken, of dat je je armen als een slangenmens zal moeten bewegen om bepaalde passages te overbruggen. Nogmaals, dit kan evengoed een hardwarematig probleem zijn, maar we geven het toch even mee.

Omdat we wel al wat VR-games onder handen hebben genomen op Gamescom, en nu ook met de release van de VR-hardware, kunnen we wel een interpretatie geven van de grafische kwaliteit. Al is onze ervaring nog beperkt in vergelijking met de conventionele games. De beelden die je voor je neus (letterlijk) krijgt zijn zeker niet slecht te noemen, al zie je wel duidelijk de pixels. Ik denk dat dit ook grotendeels te wijten is aan de hardware waar de game op draait. Wanneer we beelden zien die je streamt of opneemt met een capture device, zijn deze van de hoogste kwaliteit te noemen. Het geluid is zeker een pluspunt in de game. Hiermee is de onderdompeling compleet. Vooral wanneer The Joker zijn intrede doet, kom je op een ander niveau terecht.

Batman Arkham VR legt de nadruk op het detectivegedeelte van de Batman-reeks. Met zijn vele gadgets tracht hij de vele situaties te visualiseren, en de moordenaar van Nightwing te vinden. De gameplay op zich is vermakelijk, en op sommige momenten uitdagend. Jammer genoeg is het verhaal ten einde na een dik uurtje spelen, gelukkig hebben de ontwikkelaars er nog wat raadsels ingestoken daarna, maar het voelt toch wat mager aan voor een prijsje van € 20.

• Onderdompeling in Gotham
  • Leuke gameplay

• Zeer korte duur