WRC 6

Na een matige WRC 5 vorig jaar krijgen we nu WRC 6 voorgeschoteld. Is deze nieuwe rallygame beter dan zijn voorganger? Dat zochten wij voor jullie uit.

Wel is er een carrièremodus aanwezig met de gekende formule. Deze is exact dezelfde als vorig jaar. Je start onderaan de ladder in het Junoir WRC en je moet je opwerken naar het hoogste schavotje.

De gameplay onderging ook geen grote veranderingen. Voor de leken onder ons verwijs ik dan ook graag door naar mijn review van WRC 5. Daarin worden enkele termen over rallysport uit de doeken gedaan. Dezelfde gekende modi zijn hier ook weer aanwezig. Een leuke feature is dat de game nu wel beschikt over splitscreen co-op, ideaal om samen op de bank uit te vechten wie het snelst is. De diverse klassementsproeven zijn nu ietsje smaller en daardoor meer uitdagender. Tevens beschikt de game nu ook over de Super Special Stages, een leuke toevoeging al is dit natuurlijk niet het echte rallywerk.

Het rijden is natuurlijk waar het om draait, zeker in een rallygame. Er worden immers veel meer verschillende ondergronden gebruikt dan in een doorsnee racespel. Ook hier is er geen grote vooruitgang geboekt, integendeel zelfs. Vorig jaar wist ik mij nog best te amuseren met de gamepad, nu heb ik amper feedback van de wagen. Deze laatste reageert dan ook volkomen onrealistisch bij bepaalde handelingen. WRC 6 beweerd ook geen sim te zijn, maar zelfs met een controller krijg ik niet dat over-de-top arcadegevoel dat racegames zo leuk en verslavend kan maken.

Voor mensen met een stuurwiel setup was het vorig jaar huilen met een ganse pettenwinkel op. Ontwikkelaar Kylotonn beloofde dit beter aan te pakken in hun nieuwste telg. Er worden nu inderdaad verscheidene merken ondersteund met meer opties om diverse instellingen te optimaliseren. De gebruikelijke vaktermen ontbreken hier echter, zodoende weet je niet wat je precies verandert en wat de impact hiervan zal zijn. Na twee uurtjes proberen met het haar recht onder mijn helm gaf ik het op. Zelfs met de standaardinstellingen moet het meestal al redelijk snor zitten. Ook hier is er geen gevoel noch feedback tijdens het rijden.

WRC 6 voelt verouderd aan op alle gebieden. Ik zal jullie mijn waslijst met kleine details en mankementen besparen maar enkele kunnen toch niet door de beugel. De snelheid waarbij de co-piloot de nota's doorgeeft kan ingesteld worden. Toch is hij nog op vele plaatsen te laat, zelfs op plaatsen waar dit vorig jaar ook al was. Het al dan niet snijden van een bocht is ook vaak verkeerd en moet net het tegenovergestelde zijn. Ook de 'corner cutting' penalty's zijn weer van de partij. Ik kreeg zelfs straftijd aangesmeerd voor het raken van een rots waar ik onmogelijk de weg kon afsnijden. Het gaat niet om een occasionele bug, je wordt constant geërgerd door vele tekortkomingen die grote afbreuk doen naar de algemene spelbelevenis. Om toch een klein positief puntje mee te geven; de laadtijden zijn kort.

Grafisch zien we een lichte verbetering tegenover WRC 5, al zal deze nieuwere versie ook geen potten breken. De schade aan de wagens wordt niet mooi weergeven evenals de vele modder die je bolide besmeurt. De framerate is niet altijd even stabiel en screen tearing is ook veelvuldig aanwezig. Het geluid heeft blijkbaar ook geen update gehad. De wagens klinken onrealistisch en de bijrijder komt zeer enerverend over. Audiovisueel stamt WRC 6 nog uit de vorige generatie consoles, zeker vergeleken met de hedendaagse standaard.

We zagen afgelopen maanden enkele jaarlijkse licentiegames die een heuse stap voorwaarts maken, jammer genoeg is dit niet het geval met WRC 6. Zowel op gebied van gameplay als audiovisueel voelt de game verouderd aan. De kleine verbeteringen die de game brengt voelen dan ook meer aan als WRC 5.5. Kylotonn slaat de bal nog op vele puntjes mis om dit een heuse topper te maken. Heb je genoten van WRC 5 ondanks zijn vele tekortkomingen dan kun je de nieuwste variant misschien in huis halen. WRC 6 staat echter net als zijn voorganger nog steeds op de startlijn.

• Splitscreen co-op
  • Korte laadtijden

• Rijden voelt slecht aan